מדי שנה הולך ועולה מספר הפצועים וההרוגים בתאונות אופניים ברחבי ישראל, ובייחוד בשנים האחרונות בשל השימוש ההולך וגובר באופניים החשמליים ובקורקינטים הממונעים. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, תאונות האופניים הרבות ביותר מתרחשות בעונת הסתיו. רק ביום הכיפורים עצמו נפגעים מאות רוכבי אופניים בדרגות חומרה שונות, כאשר הנפגעים ברובם הם ילדים קטנים ובני נוער.


ישנן סיבות רבות ומגוונות לתאונות אופניים. למשל החלקה, אובדן שיווי משקל או נפילה ללא סיבה חיצונית, מפגעים בכבישים או במסלולים אשר גורמים לאובדן השליטה על האופניים, התנגשות רוכבי האופניים זה בזה או בכלי רכב אחרים ועוד. כמו כן, ישנן תאונות שבמסגרתן נפגעים הולכי רגל מרוכבי אופניים.


כדי שלא להיכנס לסטטיסטיקת הנפגעים, מומלץ לכל רוכבי האופניים לשמור על כללי הבטיחות, לחבוש קסדה והקפיד לשים לב לתנאי הדרך. אולם במקרה של פגיעה, חשוב לדעת מהן הזכויות ולמי ניתן לפנות כדי לקבל פיצויים.


מהו הכיסוי הביטוחי בגין תאונה עם אופניים?


בכל מקרה של פגיעה כתוצאה מרכיבה על אופניים, חשוב לקבל טיפול רפואי במהירות האפשרית. כדאי לשמור את כל המסמכים הרפואיים המתעדים את התאונה ואת נזקי הגוף שנגרמו בעקבותיה, ואם היו עדים לתאונה - כדאי לאסוף את פרטיהם. ככל שהתאונה אירעה בעקבות מפגע בדרך או בכביש, מומלץ לתעד ולצלם את המפגע.


כאשר הנפגע הוא ילד עד גיל 18, ניתן לתבוע פיצויים מפוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים. מדובר בפוליסת ביטוח חובה לכל ילדי ישראל, והיא מכסה פגיעות ותאונות שאירעו במסגרת מוסד הלימודים ומחוצה לו, בחופשים ובטיולים, בחו"ל ובכל רחבי ישראל, 365 ימים בשנה.


אם הנפגע עבר את גיל 18, ניתן לתבוע פיצויים מפוליסת ביטוח תאונות אישיות. גם אם הפוליסה לא נרכשה באופן פרטי, עובדים רבים מבוטחים בה במסגרת העבודה ולכן כדאי לבדוק האם היא חלה במקרה של פגיעה. פוליסות ביטוח נוספות אפשריות לתביעה הן פוליסת ביטוח מנהלים הכוללת רכיב נכות, אובדן כושר עבודה וביטוח חיים.


אם בעקבות הפגיעה נותרה נכות או שהנפגע הפסיד ימי עבודה, ניתן להגיש תביעה לפיצויים או לקצבת נכות במוסד לביטוח לאומי בענף נפגעי תאונה.


מי אחראי לתאונת אופניים שנגרמה כתוצאה ממפגע במסלול או מכביש משובש?


מלבד תביעות הביטוח האמורות, אם התאונה התרחשה כתוצאה מדרך משובשת, בור שנפער במסלול, פתח ביוב בולט וכדומה, אפשר להגיש תביעה לפיצויים גם כנגד הגורם האחראי לשמירה על בטיחות התושבים בשטחים הציבוריים - הרשות המקומית.


כאשר התאונה נגרמה בעקבות פגם באופניים עצמם, אפשר להגיש תביעה כנגד היבואן או העסק שממנו נרכשו האופניים.


ומה ניתן לעשות במקרה שהולך רגל נפגע מרוכב אופניים? באופן עקרוני, הולך הרגל יוכל לתבוע פיצויים מרוכב האופניים, ובלבד שיוכל להוכיח כי רכב ברשלנות על האופניים, בניגוד לתקנות התעבורה או בלי להתחשב בתנאי הדרך, בלי לתת זכות קדימה על מעבר חציה וכדומה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת אופנוע | אופניים חשמליים | קורקינט חשמלי


בכל מקרה של פגיעה בתאונת אופניים כדאי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתביעות נזיקין ונזקי גוף, כדי להבין מול איזה גורמים להתנהל, האם כדאי להגיש תביעה ומה יהיה סכום הפיצויים הצפוי. מכל מקום, עדיף להימנע מפגיעות ולרכוב בזהירות, הן ביום כיפור והן בשאר ימות השנה.