לאחר הלידה, המחוקק אינו "נוטש" את היולדת, אלא מכיר בכך כי חובותיה לתינוק לא תמו ויש צורך להמשיך להעניק הגנה ליולדת במקרים מסוימים. אחד המקרים הללו הינו הנקה. כדי לאפשר לאם להניק במהלך עבודתה בחופשיות קבע החוק את המושג "שעת הנקה":

 

סעיף 7 לחוק עבודת נשים קובע כי עובדת רשאית להעדר מעבודתה מתום חופשת הלידה עד תום ארבעה חודשים מאותו יום – שעה אחת ביום, בתנאי שהיא מועסקת במשרה מלאה. שעה זו נקראת שעת הנקה, והמעסיק מחוייב לשלם עבור שעה זו. בית המשפט נתן משמעות רחבה לסעיף זה, וקבע כי אין צורך להניק את הילד בשעה זו כדי לקבל שכר עליה.

 

לעובדת יש שתי אפשרויות: האחת - לעבוד שעה אחת פחות בכל יום ועדיין לקבל שכר עבור שעה זו. השנייה - להמשיך לעבוד באותו היקף שעות בו עבדה, ולקבל, בנוסף לשכרה הרגיל, שעת שכר נוספת. המשמעות היא כי גם אם בפועל העובדת אינה מניקה, היא תקבל תוספת שכר של שעה אחת ביום במשך ארבעת החודשים שלאחר חופשת הלידה. החוק חל כאמור רק על עובדות העובדות בהיקף של משרה מלאה. עובדת במשרה חלקית אינה זכאית לשעת הנקה.


דין עובדת שלא חזרה לעבודה אחרי חופשת הלידה

 

במקרים רבים בוחרות יולדות שלא לחזור לעבודתם עם תום חופשת הלידה, ובוחרות לצאת לחופשה ללא תשלום. בארבעת החודשים הראשונים שלאחר תום חופשת הלידה, זכאית העובדת לקבל שעת שכר בכל יום גם אם היא בחרה לצאת לחופשה ללא תשלום. עם זאת, במידה והחופשה ללא תשלום נמשכת מעבר לארבעת החודשים שלאחר תום חופשת הלידה, מפסידה העובדת את זכאותה לשעת הנקה מרגע שתמו ארבעת החודשים שלאחר תום חופשת הלידה. לדוגמא, עובדת שסיימה את חופשת הלידה שלה, והחליטה לקחת חופשה ללא תשלום במשך חודש וכעבור חודש היא חוזרת לעבודה, תהיה זכאית לשעת הנקה למשך 3 חודשים.

 

יצויין, כי במגזר הציבורי קיים הסדר שונה המעניק זכאות לשעת הנקה למשך שנה, וזאת מתוך הכרה בחשיבות ההנקה לתינוק גם בתקופה שלאחר ארבעה חודשים.


שעת הנקה לאם מאמצת

 

תיקון מס' 32 לחוק עבודת נשים מחיל את הוראות החוק גם על אם מאמצת. בהתאם לתיקון, גם עובדת המקבלת לביתה לשם אימוץ ילד שגילו אינו עולה על 10 שנים תהיה זכאית לשעת הנקה, אם היא זכאית לחופשת לידה מתום חופשת הלידה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון


שעת הנקה כאשר מדובר בתאומים או בלידה מרובת עוברים

 

החוק אינו מבדיל בין עובדת שילדה תינוק אחד לבין עובדת שילדה יותר מתינוק אחד - בשני המקרים מגיע לעובדת שעת הנקה למשך 4 חודשים לאחר תום חופשת הלידה. עם זאת, חשוב לציין כי החוק מאפשר לעובדת שהולידה יותר מתינוק אחד להעריך את חופשת הלידה בשבועיים נוספים, וכתוצאה מכך זכותה לשעת הנקה תתחיל ותסתיים כשבועיים מאוחר יותר לעומת עובדת שילדה תינוק אחד.