מחקרים סטטיסטיים מהשנים האחרונות מצביעים על עלייה דרמטית במספר נישואי תערובת בישראל, כלומר נישואין של בני זוג מדתות שונות. לדוגמה, נישואי יהודים ונוצרים, נוצרים ומוסלמים וכדומה. גם ביהדות התפוצות מספר הזוגות המעורבים עולה בהתמדה מדי שנה. המספרים מצביעים על כך שכל יהודי שני בתפוצות מתחתן עם בן זוג שאינו שייך ליהדות.


יחסים זוגיים הם תמיד עניין מסובך, לא רק מהפן האישי והנפשי אלא גם מבחינה משפטית. כל זוג חווה עליות ומורדות בקשר ומתמודד עם משברים במהלך הנישואין, משברים שלעתים מובילים לפירוק התא המשפחתי.


אך בעוד בני זוג מאותה הדת מתגרשים בבית הדין הדתי שאליו הם משויכים לפי דתם, למשל כאשר מדובר בבני זוג יהודים הם ינהלו את הליך הגירושין בבתי הדין הרבניים, עולה השאלה היכן יתגרשו זוגות מעורבים שהחליטו לפרק את החבילה? איזו ערכאה משפטית מוסמכת לתת את הגט או לדון בגירושין? האם עליהם לעבור טקס גירושין? הרי לכל דת יש טקס אחר ועילות שונות לאישור התרת הנישואין.


האם בית הדין הרבני מוסמך לדון בגירושין כאשר אחד מבני הזוג יהודי?


על פי חוק שיפוט בתי דין רבניים, בתי הדין הדתיים מוסמכים לדון בגירושין ולהתיר נישואין רק בתנאי ששני הצדדים שייכים מבחינה דתית או עדתית לאותו בית דין. כאשר רק אחד מבני הזוג משויך לדת או העדה של אותו בית דין, גם כאשר מדובר ביהודים, בית הדין הרבני אינו מוסמך לשפוט בעניינם. אף אם בני הזוג מעוניינים להתגרש בבית הדין הרבני והביעו הסכמתם לכך, הם לא יוכלו להתגרש תחת סמכותו.


על כן, בני זוג מדתות שונות שמבקשים להתגרש צריכים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, שהוא הרשות השיפוטית המוסמכת לדון בגירושיהם.


כיצד מתבצע הליך התרת הנישואין בבית המשפט?


הצעד הראשון בהליך הוא הגשת בקשה אל בית המשפט להתרת הנישואין. תחילה בית המשפט צריך לבחון ולקבוע איזו ערכאה שיפוטית מוסמכת לדון בעניין, וכן יבדוק האם אין ערכאה דתית שבה בני הזוג צריכים להתגרש. הגשת בקשה משותפת על ידי שני בני הזוג אשר מעוניינים להתגרש בהסכמה הדדית תקצר את ההליך כולו בצורה ניכרת, ולכן מומלץ מאוד להגיש את הבקשה בתיאום בין הצדדים.


אל הבקשה יש לצרף מסמכים המוכיחים כי בני הזוג שייכים לדתות שונות או מעידים על כך שהם חסרי דת, כמו גם תצהירים ועדויות של קרובים על טיב הקשר והשייכות הדתית, כדי שבית המשפט יוכל לקבוע כי הוא מוסמך לדון בהתרת נישואיהם.


בית המשפט יפנה לבית הדין הרלוונטי לצורך קביעה האם יש צורך לערוך את הגירושין בהתאם להלכה הדתית שלפיה הוא דן, במטרה שבן הזוג השייך לאותה דת יוכל להתחתן שוב. הפנייה אל בית הדין תתבצע אם קיים ספק לגבי השתייכותו של מי מהצדדים לדת או עדה מסוימת, ובמקרה כזה בית המשפט יפנה לכל אחד מראשי בתי הדין הרלוונטיים.


כמו כן יפנה בית המשפט אל בתי הדין כאשר אחד מהצדדים הוא יהודי, דרוזי, שייך לאחד מזרמי הנצרות המקיימים בתי דין דתיים בישראל, או מוסלמי. אם מדובר במקרה ששני הצדדים חסרי דת אין צורך בפנייה לבית דין דתי וייקבע שבית המשפט הוא מקום הדיון השיפוטי להליך הגירושין.

 

יש לך שאלה?

פורום נישואים אזרחיים | התרת נישואין


במקרה של זוג מעורב שנישא בחתונה אזרחית, כאשר אחד מהם יהודי, בית הדין הרבני יתבקש להתייחס לשאלת יהדותם של הצדדים כדי לא לפגוע באפשרויות הנישואין שלהם בעתיד. לאחר שבית הדין יקבע כי הנישואין האזרחיים אינם מוכרים על פי הדין היהודי, הליך התרת הנישואין ימשיך להתנהל בבית המשפט. בסוף ההליך יוציא בית המשפט תעודת התרת הנישואין, אשר תאפשר לכל אחד מבני הזוג להתחתן בעתיד בנישואין דתיים במדינת ישראל.