ברוב סכסוכי הגירושין, אחד הקרבות המרכזיים בין בני הזוג הוא הקרב על הבית המשותף, שהוא ללא עוררין הנכס העיקרי שנצבר במסגרת התא המשפחתי. בשל מעמדה הנכבד של דירת המגורים במסגרת הליכי גירושין, היא זכתה להתייחסות ספציפית בפסקי הדין, אשר במרבית המקרים מכירים בזכויות המשותפות בנכס גם אם הדירה נרשמה רק על שמו של אחד מבני הזוג, ואף במקרים שבהם נרכשה לפני הנישואין או הועברה במתנה או בירושה.


ישנן כמה אפשרויות לחלק את הדירה, כאשר במרבית המקרים אחד מבני הזוג מוכר את חלקו בדירה לבן הזוג השני, או שהדירה נמכרת ובני הזוג מחלקים ביניהם את התמורה. כיצד נקבעת חלוקת הדירה המשותפת?


תביעה לפירוק שיתוף לצורך מכירת דירה אגב גירושין


אם בני הזוג אינם מצליחים להגיע להבנות בכל הנוגע לחלוקת הדירה, ניתן להגיש תביעה לפירוק השיתוף בדירה אל בית המשפט לענייני משפחה, ולעתים גם אל בית הדין הרבני.


כאשר בן הזוג שהגיש את התביעה מתנגד לחלוקת הרכוש מלבד הדירה, נטיית הפסיקה תהיה לעכב את מכירת הנכס עד ששאר חלוקת הרכוש תוסדר. במקרים שלא קיים רכוש נוסף מלבד הדירה או כאשר הימנעות מחלוקת הבית תעניק יתרון שאינו הוגן לצד הנתבע, כמעט לא ניתן להתגונן כנגד תביעה שכזו.


למרות זאת, ניתן לעכב את מכירת הנכס כאשר מדובר בגירושין עם ילדים בהתאם לחוק המקרקעין, שלפיו יש לדחות את המכירה עד שיוסדרו המגורים החלופיים של בן הזוג המתגורר בדירה עם הילדים.


מכירת הדירה במסגרת הסכם גירושין


אפשר להסדיר את מכירת הדירה באמצעות הסכם גירושין, כאשר בני הזוג מחליטים ביחד על מכירתה. במסגרת ההסכם אפשר לקבוע למכור את הדירה באופן מיידי או לקבוע את מועד מכירתה לתאריך מאוחר יותר וכן להסדיר מה ייעשה בה בינתיים, למשל שאחד מבני הזוג ימשיך להתגורר בה עד שתימכר.


לעתים, אף על פי שבני הזוג הסכימו בהחלטה משותפת למכור את הדירה, הדבר נעשה בלית ברירה ולא מתוך רצון אמיתי, וכך עלולים להיווצר מצבים שבהם המכירה מעוכבת עקב הערמת קשיים על ידי אחד מהצדדים.


כדי למנוע סיטואציות כאלו מראש, מומלץ לקבוע בהסכם מבעוד מועד פרק זמן שבתוכו תימכר הדירה על ידי בני הזוג בעצמם. אם המכירה מתעכבת מעבר לכך, כדאי למנות כונס נכסים שימכור את הנכס עבור הצדדים.


מתי מומלץ לבצע העברת בעלות על הדירה לאחד מבני הזוג לפי הסכם גירושין?


למכירת החלק היחסי בדירה לבן הזוג שימשיך להתגורר בה, ישנם יתרונות רבים. למשל, כאשר הילדים נשארים לגור בבית המשותף, הדבר מקנה להם יציבות ומקל על הסתגלותם לגירושי ההורים, וכמו כן אין צורך למצוא מסגרות חינוכיות חדשות עבורם ולהעביר אותם טלטלות נוספות בתקופה שגם כך אינה יציבה עבורם.

 

יש לך שאלה?

פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


כמו כן, באופן זה ניתן להקטין את דמי המזונות. כאשר מכירת הדירה אינה מאפשרת לרכוש שני בתי נפרדים, בן הזוג שעוזב את הבית נאלץ לשכור דירה חלופית או לקחת משכנתא. כאשר מדובר בבעל, יהיה עליו לשאת גם בהוצאות המדור של הילדים כחלק מחובות תשלום המזונות שלו. אם יעביר את חלקו בדירה המשותפת לאישה שתמשיך להתגורר בדירה עם הילדים, סכום המזונות יכול להיות קטן יותר באופן משמעותי.