משחק הפוקימון גו הפופולרי מוציא את השחקנים לרחובות לאיתור וציד פוקימונים, אך מעבר להנאה שהוא מספק למשתמשי האפליקציה, הוא גורם לתופעה לא נעימה ומצערת. בכל רחבי העולם נפצעים אנשים תוך כדי המשחק, רבים מהם ילדים ובני נוער, ואף אירעו מספר מקרים טרגיים שהסתיימו בפציעות קשות ואף במוות.


גם בישראל דווחו רק לאחרונה על מקרים של תאונות שנגרמו כתוצאה מהמשחק, למשל צעיר כבן 35 שנפצע בינוני כשלא שם לב לדלת זכוכית במהלך מרדף אחר פוקימון, נערה בת 15 שנפלה מאופניה ונפצעה במהלך ציד פוקימונים, או נער ששיחק בים וכמעט טבע. מגן דוד אדום כבר פרסם אזהרה והתריע מפני הסיכונים במשחק, ובכל יום מדווחים עוד מקרים של פגיעה ונזקי גוף.


מדובר בתופעה שלא קשורה רק לאפליקציה המפורסמת, אלא הולכת ומתרחבת ככל שהשימוש בטלפונים ניידים עולה, מהסיבה הפשוטה שהם מסיחים את הדעת. גם החברה המפתחת של פוקימון גו מזהירה ומתריעה מפני הסגת גבול, כניסה לאזורים מסוכנים, משחק בזמן נהיגה ואי ערנות מספקת לסביבה. מה אפשר לעשות במקרה של פציעה, באילו מקרים ניתן לתבוע פיצויים ואיך ייקבע האשם התורם של מי שלא שם לב לדרך ונפצע?


האם פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים מכסה תאונות שנגרמו עקב המשחק?


כל הילדים בארץ מבוטחים בביטוח תאונות אישיות, ובמקרה של פציעה ניתן לתבוע פיצויים מהפוליסה. ביטוח תאונות אישיות מעניק כיסוי ביטוחי לא רק בגין פציעות שאירעו במהלך יום הלימודים בבית הספר, אלא חל 24 שעות ביממה, לרבות חגים, שבתות, בחופש הגדול, בבית, בחו"ל, במשך כל ימות השנה וגם מעבר לשעות הלימודים.


למעשה מדובר בחלק מתשלומי החובה הנגבים מההורים מדי שנה בתחילת שנת הלימודים, אשר נגבים על ידי הרשות המקומית, כלומר העירייה, וחברות הביטוח המסחריות. הרשות המקומית אחראית לבטח את התלמידים, והחובה לבטח אותם בביטוח תאונות אישיות מוטלת עליה באופן מלא, כך שגם אם הילד לא היה מבוטח ואפילו אם ההורים לא שילמו עבור הביטוח, ניתן להגיש תביעה כנגד הרשות המקומית.


נפילה ברחוב תוך כדי משחק: האם ניתן לתבוע את העירייה?


אם הנפילה אירעה כתוצאה ממפגע ברחוב, כמו סדק במדרכה, בלטה רופפת וכדומה, אפשר להגיש תביעה כנגד העירייה בעוולת רשלנות, ולטעון שעקב אי הטיפול במפגע על ידי הרשות המקומית המחויבת לדאוג לתחזוקת הרחובות ולבטיחות הציבור, אירעו נזקי הגוף.


אך חשוב לדעת בהקשר זה כי במקרים רבים, גם אם בית המשפט מטיל את האחריות על העירייה לאחר הוכחת המפגע, מוטל אשם תורם גם על מי שנפגע, אם נהג בחוסר זהירות ולא שם לב באופן מספק לסביבתו. כמובן, אם הפציעה אירעה עקב משחק בפוקימון גו, סביר להניח שיוטל אשם תורם בשיעור כלשהו על התובע, תוך קביעה שהתנהגותו הרשלנית גרמה בין היתר לפציעתו.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


בכל מקרה של תאונה שאירעה בשטח ציבורי בשל קיומו של מפגע זה או אחר, יבחן בית המשפט היטב את נסיבות המקרה הספציפי כדי להכריע האם העירייה הפרה את חובתה או לא. אם מדובר במפגע משמעותי כגון אבן בולטת באופן ניכר מעל פני המדרכה, סדק או בור משמעותיים וכדומה, סביר להניח שתוטל אחריות על העירייה, גם אם הנפגע היה מרוכז בטלפון הנייד בזמן שנפצע. בכל מקרה של פציעה, כדאי לפנות לייעוץ משפטי כדי לוודא מהן דרכי הפעולה האפשריות.