מחירי הדירות הגבוהים והמחסור הגדול בדירות למכירה, בייחוד באזורי הביקוש של גוש דן, הובילו לאלטרנטיבה הנפוצה לרכישת דירה עבור הישראלים: שכירות דירת מגורים, אשר עבור אנשים רבים הפכה מכורח המציאות לפתרון של קבע. מספר שוכרי הדירות הולך ועולה בהתמדה מדי שנה, כאשר על פי מחקרים סטטיסטיים, אחד מכל ארבעה ישראלים, בקירוב, מתגורר בדירה שכורה.


כל מי שעומד לחתום על הסכם שכירות, בין שמדובר בשוכר או במשכיר, נתקל במונח "חוזה שכירות בלתי מוגנת". מה זה חוזה שכירות בלתי מוגנת? זהו הסכם השכירות הנפוץ ביותר בארץ, אשר עומד כנגד הסכמי שכירות מוגנת לדירות בדמי מפתח שהיו נהוגים בעבר, אולם הולכים ונעלמים עם השנים.


האם כדאי לחתום על הסכם שכירות לדוגמה?


עדיף שלא לחתום על החוזים הסטנדרטיים המפורסמים ברשת, אלא לנסח ולערוך את ההסכם בליווי עורך דין. ההסכם צריך להיות מפורט, להתאים לנסיבות הספציפיות של כל מקרה וכל אדם, וכן להתייחס למאפייני הדירה ולמטרות השכירות כדי לצמצם את החשיפה של שני הצדדים לסיכונים משפטיים עתידיים או לנזקים.


מהם הסעיפים שחובה לכלול בהסכם השכירות?


כדי לשמור על הדירה אך גם לנהל הסכם הוגן עם השוכרים, ומנגד כדי להגן על זכויות השוכרים ולוודא שלא תהיה העלאה פתאומית בדמי השכירות או דרישה להתפנות מהדירה באופן מיידי, על משכיר הנכס והשוכרים לשים לב למספר סעיפים חשובים במסגרת חוזה השכירות שייחתם ביניהם.


בראש ובראשונה, יש לציין בחוזה את מועד תחילת תקופת השכירות ומועד סיומה. כדאי להוסיף סעיף נוסף המאפשר להפסיק את החוזה באמצע תקופת השכירות, הן מצד השוכר והן מצד המשכיר, ובכך להסדיר מראש את האפשרות הריאלית כי האינטרסים או הרצונות של כל אחד מהצדדים יכולים להשתנות בעתיד, למשל אם השוכר יהיה מעוניין לעזוב את המושכר לפני תום החוזה, או אם המשכיר ירצה למכור את הדירה או להשכירה למישהו אחר.


כמובן, יש לציין את גובה דמי השכירות, את המועד שבו יועבר תשלום דמי השכירות ואת מכלול התנאים לכך. סעיף המצהיר על מצבה הפיזי של דירת המגורים במועד תחילת השכירות הכרחי גם לשוכר וגם למשכיר. כך הדייר יוכל לדעת בדיוק מה מצב הדירה עוד לפני שהוא מתגורר בה ולהימנע מהטלת תשלומים לא הוגנים עליו בעתיד, ואילו המשכיר יוכל להבטיח שיקבל את הדירה בתום תקופת השכירות במצב זהה.


חשוב לפרט את מלוא החשבונות עבור הדירה והאם הם חלים על המשכיר או על השוכר, לרבות ארנונה, חשמל, מים וכדומה. סעיף בטחונות יכול להגן על המשכיר באמצעות התחייבות השוכר לערבות בנקאית, מזומן שישמש כביטחון או צ'ק פיקדון.


מומלץ מאוד לקבוע מנגנון של פיצויים אשר ישולמו לצד השני בכל מקרה של הפרת החוזה, להחליט על סכום הפיצויים ולציין אותו בסעיף נפרד. כמו כן, בחוזי שכירות רבים מוסיפים הצדדים סעיף אופציה להארכת חוזה שכירות בלתי מוגנת, אשר יכול להתאים הן לאינטרסים של המשכיר והן לאלו של השוכר.


כך חוזה השכירות יגן עליכם בעסקת השכירות


מאחר שכמעט כל חוזי השכירות הם חוזי שכירות בלתי מוגנת, חשוב מאוד לשני הצדדים לחוזה לשים לב לסעיפים בו, ולהתאימם ולנסחם בהתבסס על הנסיבות. כדאי מאוד להיוועץ עם עורך דין עם ידע וניסיון בעריכת חוזי מקרקעין, משום שבכל שלב עלולות להיווצר מחלוקות בין הצדדים.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה שכירות - יחסי שוכר משכיר ושכירות הוגנת


חשוב לזכור שמטרת הסכם השכירות היא להגן על שני הצדדים להסכם. אמנם כבר כמעט לא קיימת בישראל שכירות מוגנת, אך הדיירים ובעלי הדירות עדיין יכולים להגן על עצמם באמצעות החוזה.