חדשות לבקרים מדווחים כלי התקשורת על עוד תאונת עבודה קטלנית בענף הבנייה, שבמסגרתה נגרמו פגיעות חמורות או מוות לעוד פועל בניין. כמחצית מההרוגים מכלל תאונות העבודה במשק הישראלי בשנה הם בענף הבניין, הן בשל החשיפה הגבוהה לסיכונים בשל אופי העבודה והן בשל היעדר פיקוח ואכיפה מספקים ואי שמירה על תקנות הבטיחות במקרים רבים.


רק לאחרונה דיווח מבקר המדינה על העלייה במספר תאונות העבודה בישראל, ובייחוד תאונות עבודה בבניין. כמו כן, קריסת החניון בתל אביב הובילה להבנה המצערת שבמקרים רבים, התאונות בתחום הבנייה נגרמות עקב רשלנות, אי הדרכה על כללי הבטיחות, אי מינוי מנהל עבודה באתר הבנייה, חוסר דאגה לאמצעי מיגון תקינים ואי פיקוח מספק על ידי המעסיקים, חברות הבנייה והקבלנים.


מה המעסיק מחויב לעשות כדי למנוע תאונות באתר הבנייה?


בשל סביבת העבודה המורכבת בענף הבנייה, המעסיק מחויב לבחון ולתכנן מראש את הפעילות ואת הסיכונים כדי למזער את הנזקים הצפויים ככל שניתן. העבודה חייבת להתבצע על פי נוהלי תפעול ובריאות תעסוקתית המפורסמים על ידי משרד הכלכלה והתעשייה, וכן על פי תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה).


המעסיק אחראי לבצע הדרכה לעובדים על כללי הבטיחות, לפקח כי העבודות מתבצעות לפי התקנות ולספק את אמצעי הבטיחות הנדרשים לעבודה לפי פקודת הבטיחות בעבודה. נפילה מגובה היא הגורם המשמעותי ביותר לפגיעות של פועלי בניין, ופעמים רבות התאונה יכולה הייתה להימנע לולא רשלנות המעסיק, למשל עקב אי אספקת סולם תקני או אי התקנת פיגום תקני, אי שמירה על אמצעי הבטיחות ההולמים וכדומה.


מתי ניתן לתבוע פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי ומהקבלן המבצע עקב תאונה באתר בנייה?


כמו בכל ענפי התעסוקה, פועל בניין שנפצע במסגרת עבודתו, במהלכה או עקב רשלנותו של המעסיק, יכול להגיש תביעת פיצויים למוסד לביטוח לאומי כדי לממש את זכויותיו המשפטיות והרפואיות. הביטוח הלאומי יעניק פיצויים וקצבאות שונות כגון קצבת נכות בהתאם למידת הנזק שנגרם ולאחוזי הנכות שייקבעו.


בד בבד, העובד זכאי לתבוע את מעסיקו לפיצויים עקב רשלנות והפרת החובה החקוקה לספק לעובד סביבת עבודה בטוחה ואמצעי זהירות נאותים. אם מוגשת תביעה לפיצויים עקב רשלנות מעסיק, העובד צריך להציג הוכחות להתרשלותו של המעסיק ולנזק שגרם.


כמו כן, מומלץ לפועלי בניין להנפיק ביטוח תאונות אישיות ואובדן כושר עבודה, וכן ביטוח חיים, כדי להבטיח כיסוי בכל מקרה שייגרם נזק גופני קשה, ושבני המשפחה יוכלו לקבל פיצויים במקרה של מוות בעקבות תאונת עבודה.


מהן זכויות בני המשפחה במקרה של פטירה?


בני משפחתו של פועל בניין שנהרג כתוצאה מפגיעה בעבודה, יכולים לקבל קצבת תלויים מהמוסד לביטוח לאומי, ובמקרים מסוימים גם אם אינם עומדים בתנאי הזכאות לקבלת הקצבה, יוכלו לקבל הענקה מטעמי צדק.


יש להגיש את הבקשה לקצבת תלויים בתוך 12 חודשים ממועד הפטירה. על פי תנאי הזכאות, אלמנה יכולה לקבל את הגמלה גם אם יש לה הכנסות מעבודה או הכנסות אחרות, וכן גם אם תינשא בשנית כל עוד בן הזוג לא ישתכר מעל סכום של כ-5,000 שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת עבודה


ילדים זכאים לקצבת תלויים עד שיגיעו לגיל 18, או עד שיגיעו לגיל 22 אם הם משרתים בצה"ל. הורי המנוח זכאים לגמלה אם היו תלויים בבנם לפרנסתם ואינם יכולים להתפרנס באופן עצמאי. בני משפחה נוספים כגון אחים או סבים זכאים לגמלת תלויים אם התגוררו בביתו של המנוח לפחות 12 חודשים לפני פטירתו, ואינם מסוגלים להתפרנס.