פגיעה במצב הבריאותי כתוצאה ממחלה או מתאונה עלולה להוביל להשבתת הנפגע, כך שאינו יכול להמשיך בעבודתו ולספק פרנסה לעצמו ולמשפחתו. מצב זה נקרא אובדן כושר עבודה, כאשר לפי חומרת הפגיעה, שלילת היכולת לעבוד יכולה להיות מלאה או חלקית, זמנית או קבועה ומתמשכת.


הביטוח הלאומי מכסה מקרים של אובדן כושר עבודה ומעניק קצבאות ופיצויים שונים לנפגעים. כמו כן, לאזרחים רבים יש כיסוי ביטוחי נוסף במסגרת פוליסת ביטוח אישית בחברות הביטוח הפרטיות. פעמים רבות כיסוי ביטוחי זה ניתן מטעם העבודה.


גם במקרים שבהם נקבע כי מדובר באובדן כושר עבודה חלקי, קיימת זכאות לממש זכויות רפואיות וכספיות הן בביטוח הלאומי והן בחברות הביטוח הפרטיות. כיצד נקבע אובדן כושר עבודה חלקי, מהו אובדן כושר עבודה חלקי לצמיתות ואיך הוא משפיע על גובה הקצבה והפיצויים שניתן לקבל?


אובדן כושר עבודה מוחלט או חלקי: מה ההבדל?


כאשר נקבע אובדן כושר עבודה, הוא יכול להיות חלקי או מלא, תלוי במידת הפגיעה. אובדן כושר עבודה מוחלט נקבע כאשר מצבו של הנפגע אינו מאפשר לו להמשיך ולעבוד, ויכולת ההשתכרות שלו נפגעת בשיעור של 75% לכל הפחות, באופן זמני או לצמיתות.


אובדן כושר עבודה חלקי נקבע כאשר הנפגע אינו יכול עוד להמשיך ולעסוק בעבודה שבה עסק לפני הפגיעה, ובעקבות זאת יכולת ההשתכרות שלו נפגעה בשיעור של יותר מ-25% אך פחות מ-75%.


באופן עקרוני, אובדן כושר עבודה חלקי יכול להיקבע בשני מקרים שונים. המקרה הראשון הוא כאשר כבר בקביעה הראשונית נקבע לנפגע שיעור של אובדן כושר עבודה חלקי, ובמקרה השני הוא קביעת אובדן כושר חלקי לאחר פרק זמן שבו הנפגע סבל מאובדן כושר עבודה בשיעור מלא. יכולה להיות לכך השפעה מבחינת הפיצויים שניתן לקבל, והתקופות שבהן יתקבלו הפיצויים מפוליסות הביטוח הפרטיות, ולכן חשוב לבדוק מראש את התנאים בפוליסות הביטוח.


אובדן כושר עבודה חלקי בביטוח לאומי: כיצד מקבלים קצבה?


המוסד לביטוח לאומי מפצה על אובדן הכנסה שנגרם כתוצאה מפגיעה בתאונה או בעבודה. כאשר מדובר בפגיעה בתאונה שהובילה לירידה בהשתכרות, כגון תאונות ברחוב או בבית, ניתן לקבל דמי תאונה לפרק זמן של עד 90 ימים.


כדי לקבל דמי תאונה בביטוח הלאומי יש להוכיח כי הנפגע אינו מסוגל לעסוק במשלח ידו או בעבודה אחרת, בין שמדובר בעבודה כשכיר או כעצמאי. כמו כן, יש לעבור בדיקה רפואית בתוך 72 שעות מקרות התאונה.


מי שנגרמה לו פגיעה בכושר ההשתכרות עקב תאונה שאירעה במסגרת עבודתו, זכאי לקבל קצבת נכות מעבודה ודמי פגיעה. גמלת הנכות ניתנת כמענק חד פעמי או כתשלום חודשי, לאחר בדיקה בוועדה רפואית של הביטוח הלאומי. את דמי הפגיעה ניתן לקבל עד פרק זמן של שלושה חודשים, בגין אובדן כושר עבודה זמני.


האם צריך לרכוש פוליסת ביטוח נפרדת עבור אובדן כושר עבודה חלקי?


מבחינת פוליסות הביטוח הפרטיות, כדי לקבל כיסוי גם במקרה של אובדן כושר חלקי, יש לרכוש פוליסת ביטוח המיועדת למצב זה, נוסף על פוליסת אובדן כושר עבודה מלא. רק כך ניתן יהיה לקבל פיצויים אם ייקבע ששיעור הפגיעה בהשתכרות נמוך מ-75%.

 

יש לך שאלה?

פורום אובדן כושר עבודה


לסיכום חשוב לדעת כי ניתן לתבוע במקביל הן את הביטוח הלאומי והן את הביטוח הפרטי, במצב של אובדן כושר עבודה מלא או חלקי. מדובר בשתי תביעות נפרדות לחלוטין, כאשר חברת הביטוח הפרטית אינה מחויבת לקבוע את שיעור הפגיעה בהתאם למה שנקבע על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי.