בעשורים הראשונים לקום המדינה, בשנות ה-50 וה-60, פרצה בישראל מגפה של מחלת הפוליו ופגעה בילדים רבים. מחלת שיתוק הילדים הקטלנית הותירה נזקי גוף חמורים, שיתוקי גפיים, פגיעה בשרירים, פגיעה בגזע המוח ואף גרמה למוות במקרים רבים.


החיסון שניתן תחילה לילדים התברר כלא אפקטיבי והוביל להתפרצות המחלה ביתר שאת, ורק בתחילת שנות ה-60 החלו במתן חיסון שהתברר כאפקטיבי. בחלוף השנים, במקרים רבים הוחמר מצבם של הנפגעים. רבים מהם אף סובלים מתסמונת פוסט פוליו, אשר פוגעת בשרירים. מהן הזכויות השונות אשר מגיעות לנפגעי הפוליו?


לאילו פיצויים זכאים הנפגעים על פי חוק הפוליו?


בשנת 2007 הוחלט להסדיר את זכויותיהם של נפגעי הפוליו שנותרו עם נכות, באמצעות החוק לפיצוי נפגעי פוליו. החוק קובע פיצויים גם במקרים של החמרת המצב בשלב מאוחר. בהתאם לשיעור הנכות שייקבע על ידי ועדה מיוחדת בביטוח הלאומי, נפגעי הפוליו זכאים לקבל פיצוי חד פעמי וכן גמלה חודשית קבועה.


סכום הפיצוי החד פעמי נע בין 50 אלף שקלים לנפגע ששיעור הנכות שלו נמוך מ-75%, או 100 אלף שקלים לשיעור נכות שבין 75% ועד 94%, ויכול להגיע עד סך של 120 אלף שקלים כאשר שיעור הנכות גבוה יותר. גם גובה הקצבה החודשית ייקבע על פי שיעורי הנכות שייקבעו.


החוק מגדיר מי נחשב לנפגע פוליו אשר זכאי לפיצויים: מדובר בתושב ישראלי אשר חלה בפוליו בישראל וכתוצאה מכך נגרמה לו מוגבלות בניידות או נכות רפואית. קביעת הנכות תתבצע על ידי ועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי או רופא. כלומר, אם אדם חלה בפוליו במדינה אחרת, לא מגיעים לו פיצויים. זאת מלבד מקרים של החמרת המצב.


חשוב לדעת כי כדי למנוע כפל תשלומים עבור אותו מצב רפואי על ידי המדינה, מי שמגיש תביעה לפיצויים מכוח חוק הפוליו, לא יוכל לתבוע פיצויים וקצבאות מכוח חוקים אחרים כגון חוק ביטוח נפגעי חיסון או פקודת הנזיקין. כמו כן ניתן יהיה לנכות תשלומים שהעבירה המדינה על פי החוקים האחרים במקרה שהתביעה לפיצויים על פי חוק הפוליו תתקבל.


כאמור, אישור התביעה, הקביעה כי התובע עומד בקריטריונים המנויים בחוק וכן קביעת שיעור הנכות יתבצעו על פי בדיקת הוועדה הרפואית במוסד לביטוח לאומי. ניתן להגיש ערר על החלטת הוועדה במקרה ששיעור הנכות שקבעה אינו מספיק כדי לזכות בקצבה.


תביעה להגדלת הקצבה במקרה של החמרת המצב הרפואי


מי שהוכר כנפגע פוליו על ידי הביטוח הלאומי ומקבל קצבה חודשית, זכאי לפנות בתביעה נוספת לביטוח הלאומי אם הוחמר מצבו בעקבות מחלת הפוליו, לרבות אם לקה בתסמונת פוסט פוליו. במקרה כזה הוא ייבדק מחדש על ידי הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי. אם הוועדה תקבע כי שיעור הנכות עלה ביותר מ-10%, הנפגע יוכל לקבל גמלה חודשית בסכום גבוה יותר, על פי שיעור הנכות העדכני.

 

יש לך שאלה?

פורום גזזת | פוליו


מלבד הפיצוי החד פעמי והגמלה החודשית, זכאים נפגעי פוליו למימון הוצאות רפואיות וטיפולים רפואיים על ידי המדינה, במקרים שבהם ההוצאות הרפואיות הללו אינן כלולות בסל הבריאות. נוסף על כך, ניתן פטור מתשלום מס הכנסה על התגמולים המתקבלים על פי חוק הפוליו, ואף לא ניתן לעקל את התשלומים הללו, מלבד כאשר מדובר בעיקול עבור תשלום דמי מזונות.