תכלית הליכי פשיטת רגל היא לכנס ולחלק את נכסי החייב באופן שווה בין הנושים לפי מעמדם ובהתאם לסדר הקדימות ביניהם כפי שנקבע בחוק. כלומר, לא ניתן להפלות בין הנושים ולפרוע את החוב כלפי נושה אחד על חשבון נושה אחר, מאחר שהדבר מהווה העדפה אסורה.


על פי סדר העדיפויות שנקבע בפקודת פשיטת הרגל, תחילה יש לפרוע את החובות כלפי הנושים המובטחים, ולאחר מכן כלפי נושים על פי דין ולבסוף לנושים הרגילים. במקרה של תשלום החובות שלא לפי הסדר, הנאמן אשר אחראי לפקח על הליך פשיטת הרגל רשאי לפנות אל בית המשפט ולבקש לבטל את תשלום החובות. הפרת סדר תשלום החובות אף עלולה לבטל את הליך פשיטת הרגל כולו.


פירעון חובות בפשיטת רגל: מיהם נושים מובטחים ומיהם נושים בדין?


במסגרת הליך פשיטת הרגל ניתן צו כינוס במטרה לכנס את מלוא נכסיו של החייב ולפרוע באמצעותם, ולו באופן חלקי, את חובותיו לנושים. את הבקשה לבית המשפט להכריז על חייב כפושט רגל יכול להגיש החייב עצמו, כמו גם הנושים. לאחר שמתבצע הליך כינוס הנכסים, הכספים מהקופה מחולקים לנושים יחסית לחובות שנוצרו.


תמורות נכסי החייב תחולק לנושים ללא העדפת נושה אחד על פני השני, תוך פיקוח צמוד של בית המשפט על ההליך. אמנם לא כל הנושים שווים משום שקיימים נושים מובטחים ונושים בדין, כאשר תחילה הנושים המובטחים זכאים לקבל את התשלומים ורק לאחר מכן יתר הנושים, אולם התשלום מקופת הכינוס יחולק ביניהם באופן שווה וללא העדפת נושים מסוימים על פני נושים אחרים.


הנושים המובטחים הם אלו שדאגו לשעבד נכס מראש כדרך להבטיח את תשלום החוב מבעוד מועד, למשל בנקים שמעניקים הלוואת משכנתא תמורת שיעבוד הנכס עד לפירעון החוב. נושים אלו יקבלו את חובם מקופת הכינוס בעדיפות הראשונה.


נושים בדין הם נושים אשר זכאים לקבל את חובם מהחייב על פי חוק, כגון דמי מזונות או משכורת. הם אלו שיקבלו את התשלומים מקופת הכינוס מיד לאחר הנושים המובטחים. לאחר מכן יוכלו לפרוע את החוב יתר הנושים שאינם נכנסים לשתי הקטגוריות הללו.


חלוקת תשלומים באופן לא שווה, או הפיכת נושה לנושה מובטח רק כדי שיקבל את הכספים בעדיפות ומבלי שבאמת יהיה נושה מובטח, מהווה העדפת נושים אסורה. התנהלות כזו עלולה להביא לביטול התשלום, וכן להתנהלות בחוסר תום לב של החייב אשר עלולה להוביל לביטול הליך פשיטת הרגל כולו.


האם בן הזוג יכול לתבוע חוב מקופת הכינוס כמו יתר הנושים?


אמנם עקרון השוויון בפשיטת רגל הוא אחד העקרונות החשובים, אולם יש לכך יוצאים מן הכלל. למשל, כאשר מדובר בחוב בין בני זוג, פקודת פשיטת הרגל אינה מאפשרת לפרוע אותו עד שיתר הנושים מקבלים את חלקם.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


כמו כן קובעת פקודת פשיטת הרגל כי במקרים שבהם מתברר כי קיים נושה נוסף לאחר שהתשלומים מקופת הכינוס הועברו ליתר הנושים, כל עוד נותרו כספים בקופה המאפשרים תשלומים עתידיים, תחילה אותו נושה יקבל כספים עד שייווצר שוויון בינו לבין שאר הנושים. אולם אם לא נותרו כספים בקופה, הנושים האחרים לא ייפגעו ולא ייאלצו להשיב לקופה את הכספים שכבר קיבלו לצורך חלוקה מחודשת.