על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, 15% משיעור התמותה בקרב נשים אשר סובלות ממחלות אונקולוגיות בישראל נגרמים מסרטן השד, המחלה הממאירה הנפוצה ביותר אצל נשים. ישנם מקרים נדירים ביותר שבהם גם גברים מאובחנים עם סרטן השד, כאשר מדובר בשיעור של 1% מסך חולי סרטן השד בישראל.


נכון להיום, יותר מ-20 אלף נשים ישראליות אובחנו עם סרטן השד, החלימו מהמחלה או עדיין נאבקות בה. הדרך היעילה ביותר להחלים מהמחלה היא לגלות אותה בשלב מוקדם ככל שאפשר, אם באמצעות בדיקת ממוגרפיה או בדיקה רפואית ידנית. האבחון המוקדם מעלה את סיכויי ההחלמה בשיעורים ניכרים.


נשים המתמודדות עם סרטן השד זכאיות לקבל קצבאות שונות בביטוח הלאומי, לפטור ממס הכנסה, להנחות בתשלומים שונים כגון ארנונה ומס רכישה, וכן לקבל מימון עבור הוצאות רפואיות שונות. מלבד זאת, לנשים החולות בסרטן השד יש זכויות שונות במקומות העבודה.


כדי לקבל את הזכויות השונות, יש להגיש תביעות נכות אל הגופים השונים, לעבור בדיקות בוועדות רפואיות ולהמתין לקביעת אחוזי נכות. מהן הזכויות הרפואיות והכלכליות, וכיצד צריך לפעול כדי לממש אותן? להלן מדריך מתומצת המפרט את מלוא הזכויות והדרכים לקבלתן.


מהם הקריטריונים לקבלת קצבת נכות כללית בביטוח הלאומי?


כדי לקבל קצבת נכות, האישה צריכה להיות תושבת ישראל מעל גיל 18 ומתחת גיל 64, אשר הכנסותיה הצטמצמו או יכולת ההשתכרות שלה נפגעה בעקבות המחלה.


קצבת נכות תינתן כאשר הכנסותיה של האישה נמוכות בשיעורים ניכרים הנעים בין 45%-60% מהשכר הממוצע, ובלבד שנקבעו לה אחוזי נכות בשיעור של 60% לכל הפחות, או בשיעור של 40% - כאשר מדובר בשיעור נכות שנקבע עבור מספר ליקויים במקביל.


מלבד זאת, קצבת הנכות ניתנת לנשים שנקבעה להן דרגת אי כושר בשיעור שלא יפחת מ-60%, וזאת לאחר קביעה רפואית כי בעקבות המחלה הצטמצמה יכולתן להשתכר ב-50% לכל הפחות.


כיצד נקבעים אחוזי הנכות בגין סרטן השד?


לאחר הגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי, בצירוף המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, רופא מטעם הביטוח הלאומי יקבע את שיעור הנכות. רופא הביטוח הלאומי מוסמך להפנות את האישה לבדיקה רפואית על ידי רופאים מומחים או להעריך את שיעור הנכות הרפואית והתפקודית גם ללא אבחון רפואי נוסף.


הרופא מטעם הביטוח הלאומי יקבע האם האישה איבדה את יכולתה להמשיך ולעבוד, או את יכולה להמשיך בעבודות הנדרשות ממנה בניהול משק הבית כעקרת בית - במקרים שבהם האישה אינה עובדת ועומדת בתנאים להגדרת עקרת בית.


חשוב לדעת כי יש להגיש את התביעה להכרה בנכות בתוך 12 חודשים ממועד אבחון המחלה, אולם רק לאחר שניתנה תוכנית טיפולים להתמודדות עם המחלה. הזכאות לקבלת קצבת נכות כללית מתחילה שלושה חודשים ממועד אובדן כושר ההשתכרות. המועד המוקדם ביותר לקביעת תאריך אי כושר ההשתכרות הוא 15 חודשים לפני מועד הגשת התביעה.


מהן הזכויות הנוספות לחולות סרטן השד במוסד לביטוח לאומי?


מלבד קצבת נכות כללית, יש אפשרות לקבל קצבת שירותים מיוחדים, וזאת במקרים שבהם נדרשת עזרה בביצוע פעולות יומיומיות כגון אכילה ורחצה. את הקצבה ניתן לקבל אם האישה נמצאת בישראל, אינה שוהה במוסד רפואי, ובהתאם לקביעת אחוזי הנכות הרפואית. זאת כל עוד האישה אינה משתכרת מעבר לסכום שנקבע בתקנות המוסד לביטוח לאומי, ואינה מקבלת תשלומים נוספים על פי חוק אחר.


כדי לקבל קצבת שירותים מיוחדים, יש להגיש תביעה לביטוח הלאומי. הקצבה משולמת החל ממועד הגשת התביעה ועד שישה חודשים רטרואקטיבית.


מלבד זאת, ניתן לקבל בביטוח הלאומי קצבה מיוחדת עקב מוגבלות קשה שאינה מאפשרת לתפקד או לעבוד, והשלמת הכנסה כאשר מדובר בעקרת בית אשר מקבלת גמלת נכות. במקרה של פטירה, בן הזוג או הילדים יהיו זכאים לקבל מענק חד פעמי מהביטוח הלאומי.


איך ניתן לקבל פטור ממס הכנסה, ומהן הזכויות הכלכליות הנוספות?


נשים המתמודדות עם סרטן השד יכולות לקבל פטור מתשלום מס הכנסה על הכנסותיהן, אשר יישאר בתוקף בכל תקופת המחלה ואובדן כושר ההשתכרות. זאת כל עוד נקבעה להן נכות רפואית בשיעור של 90% לכל הפחות, לתקופה מינימלית של 185 יום.


מלבד זאת, ניתן לקבל פטור מתשלום עבור הוצאות רפואיות שונות בקופת החולים, פטור מתשלום עבור נסיעות בתחבורה הציבורית, פטור מתשלומי ארנונה, סיוע במימון שכר דירה, הנחה במס רכישה, שיקום מקצועי מטעם הביטוח הלאומי וזכויות נוספות. כדאי לברר מהן כלל הזכויות ולפעול לצורך קבלתן.


מהן זכויות חולות סרטן השד במקום העבודה?


חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אוסר על הפליית עובדים בשל מחלתם, כל עוד הם כשירים להמשיך ולבצע את תפקידם. על כן, מעסיקים מחויבים להמשיך ולהעסיק נשים שחלו בסרטן השד, לקדמן בהתאם לכישוריהן וכן לקבל אותן בחזרה לעבודה. במקרה של פיטורין על רקע המחלה, מדובר בפיטורין מפלים המצדיקים הגשת תביעה כנגד המעסיק בבית הדין לעבודה.


כאשר אישה נעדרת ממקום העבודה בעקבות המחלה, היא זכאית לקבל דמי מחלה מהמעסיק בהתאם להוראות החוק, כפי שהיא זכאית עבור כל מחלה אחרת. כמו כן ניתן להמשיך ולצבור ימי מחלה עבור כל חודש עבודה, עד 90 ימי מחלה לכל היותר.


אם האישה מחליטה להתפטר מעבודתה בעקבות מצבה הרפואי, התפטרותה תיחשב לפיטורין והיא תהיה זכאית לקבל את מלוא פיצויי הפיטורין. אם בן הזוג או קרוב משפחה אחר מחליט להתפטר כדי לטפל בה בעקבות מצבה הרפואי, אף במקרה זה יש זכאות לקבל פיצויי פיטורין.

 

יש לך שאלה?

פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות


לסיכום, חשוב לזכור כי זיהוי ואבחון מוקדם של המחלה מעלים את סיכויי ההחלמה באופן ניכר. שמירה על תזונה נכונה, משקל תקין ואורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית והימנעות מצריכת אלכוהול הוכחה כמסייעת למניעת סרטן השד או חזרת המחלה. במקרה של אבחון המחלה, חשוב להיות מודעת לכל הזכויות הרפואיות והכלכליות, ולפעול למימושן.