סיוע משפטי חינם - הלשכה לסיוע משפטי


חוק הסיוע המשפטי, אשר נכנס לתוקפו בשנת 1972, קובע כי שר המשפטים מוסמך להקים לשכות לסיוע משפטי. מטרתן של לשכות אלו הינה להעניק סיוע משפטי חינם לבעלי דין שידם אינה משגת לעמוד בתשלום הוצאות המשפט והייצוג.

 

היכן תוכל לקבל סיוע משפטי חינם?

 

כיום, קיימות בישראל ארבע לשכות לסיוע משפטי בארבעה מוקדים שונים ברחבי הארץ – תל אביב, ירושלים והדרום, חיפה והצפון, ובאר שבע. השירות לבעלי דין אלו ניתן להם על ידי עורכי דין העובדים בלשכה לסיוע משפטי, או על ידי אנשים הכשירים בדין לתת שירות זה.

 

 חדש באתר' - רוצה לקבל סיוע משפטי און ליין? לחץ/י פורום עורכי דין


כיצד מגישים בקשה ללשכה לסיוע משפטי?


בקשה לקבלת סיוע משפטי מהלשכה לסיוע משפטי יכולה להיות מוגשת בכל גיל ומכל שכבת אוכלוסיה. בקשה זו נעשית על ידי שליחה של טופס מיוחד (אותו ניתן להוריד באינטרנט) ללשכה לסיוע משפטי. טופס זה כולל פרטים לגבי בעל הדין והמקרה הנדון.


בין פרטים אלו יידרש בעל הדין לפרט גם נתונים לגביו ולגבי בן זוגו וילדיו. כמו כן, יידרש בעל הדין לפרט בדבר יכולותיו הכלכליות (הכנסות אישיות, הכנסות בן הזוג, רכוש שבעלותו וכדומה).


מי רשאי לפנות ללשכת לסיוע משפטי?


כאמור, בעלי דין מכל שכבות הגיל והאוכלוסייה רשאים לפנות ללשכה לסיוע משפטי. כמו כן, הסיוע יינתן למבקשים במספר שפות מלבד עברית כגון ערבית, רוסית, אמהרית ואנגלית. עם זאת, לא כל אחד רשאי לקבל סיוע משפטי חינם מהלשכה לסיוע.
 

זכאות זו מותנית במספר תנאים מצטברים. ראשית, על בעל הדין לבדוק שבקשתו לסיוע נכללת בתחומי הסיוע הניתן בלשכה (לדוגמא, דיני משפחה, דיני עבודה וכדומה – פירוט בהמשך). שנית, נבחנת זכאותו של בעל הדין לקבל את הסיוע גם מן בחינה הכלכלית. כמו כן, הלשכה לסיוע משפטי בוחנת את התיק נשוא הבקשה ובודקת את סיכוייו העתידיים להתקבל.


ערעור על דחיית בקשה לסיוע משפטי


במידה ונדחתה בקשתו של בעל דין לייצוג או סיוע משפטי מהלשכה לסיוע משפטי, רשאי הוא להגיש ערעור על החלטת ראש הלשכה לבית המשפט המחוזי הנמצא בתחום שיפוטה. ערעור זה יידון בפני שופט אחד והחלטת השופט בעניין זה הינה סופית. כמו כן, השופט ראשי להפוך את החלטת ראש הלשכה ולהורות על זכאותו של בעל הדין לסיוע משפטי.


הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין


במקרים בהם נפסקות לטובת בעל הדין הוצאות משפט, והייצוג נעשה באמצעות הלשכה לסיוע משפטי, יועברו סכומים אלו לקופת אוצר המדינה. במקרה בו האדם הוציא הוצאות משפט מטעמו שהינן סבירות לפי ראות עיני הלשכה לסיוע משפטי, יושב כספו בהתאם. עניין נוסף, בניגוד לייצוג משפטי בתחומים אחרים, עורך דין איננו רשאי לעזוב בעל דין במהלך הדיונים המשפטיים כל אימת שאין אישור על כך מצד ראש הלשכה לסיוע משפטי.


באילו תחומים עוסקת הלשכה לסיוע משפטי


הלשכה לסיוע משפטי איננה מעניקה עזרה לבעלי דין בכל תחומי המשפט השונים. שר המשפטים והמחוקק הגדירו את הסוגיות המשפטיות בהן עוסקת הלשכה ואלו הן - ענייני משפחה (התרת נישואין, מזונות, הסדרי ראיה, גירושין, צו הגנה וכדומה), הגנת זכויות הנוגעות למגורים (סילוק יד, דמי שכירות, דמי מפתח וכדומה), זכויות סוציאליות (למעט עניינים פליליים), תביעות חיילים משוחררים, תביעות לפני חוק השבות, עניינים כספיים (לרבות נזיקין), רישוי עסקים וביטוח לאומי.


במסגרת סוגיות הקשורות לביטוח לאומי תעניק הלשכה לסיוע משפטי ייעוץ ועזרה בתחומים כגון נכות כללית, תאונות עבודה, נפגעי פעולות איבה, הבטחת הכנסה, גמלת מילואים, קצבת זקנה, ביטוח בריאות ממלכתי, ביטוח אמהות, אבטלה, קצבת ילדים וגמלת סיעוד. 


 


עודכן ב: 17/02/2014