מהות העבירה והנסיבות המחמירות

 

בצה"ל נדרשים חיילים וחיילות לשהות יחדיו בבסיסים, לעתים תקופות ממושכות, שם הם ישנים יחדיו, מתלבשים, מתקלחים, משתמשים בשירותים משותפים ועוד. לפיכך, חשובה במיוחד לשמור על פרטיותם ולמנוע צילום שלהם במצבים אינטימיים או מבזים. כל פגיעה בפרטיות פוגעת בביטחון האישי, באמון במערכת ובלכידות היחידה.


בשנים האחרונות השתכללו הטכנולוגיות וברשות כמעט כל חייל מצוי מכשיר סלולארי המאפשר לצלם תמונות וסרטונים באיכות גבוהה, אותם אף ניתן לערוך וגם להפיץ ברשתות האינטרנט. ריבוי העבירות בתחום זה וחומרתן, הביא את רשויות הצבא להחרפת הצעדים הננקטים כנגד מבצעי עבירה מסוג זו ואת הפרקליטות הצבאית להחמיר מאוד בענישה ובצעדים הננקטים כנגד מבצעי עבירה באמצעות צילום חיילים וחיילות ללא רשות באמצעות הטלפון הסלולארי. כך, למשל, בשנת 2022 החמיר בית הדין הצבאי לערעורים בעונשו קצין, סגן רום אברג'יל, והעלה אותו מ-14 חודשי מאסר שגזר בית הדין הצבאי המחוזי, לעונש של 28 חודשי מאסר, ובמקרה נוסף, בשנת 2023, החמיר את עונשו של נגד, רס"ב דמאן חשאן, מעונש של 7 חודשי מאסר שגזר בית הדין הצבאי המחוזי לעונש של 10 חודשי מאסר. בשני המקרים הורדו הנאשמים לדרגת טוראי ונאלצו לשלם פיצויים לנפגעי העבירה, ובנוסף הם גם פוטרו משירות תוך פגיעה בזכויותיהם. בשני פסקי הדין פירט בית הדין הצבאי את חומרת המעשה, הפגיעה בערכים המוגנים וקבע שיש להחמיר בענישה בעברות מסוג אלו.

 

המענה הניתן בצה"ל להחמרת הבעיה

 

דא עקא, שלצד החמרה בענישה ובצעדים הפיקודיים הננקטים כנגד מבצעי צילום של אחרים באמצעות הטלפון הסלולארי, לא נעשית כמעט שום פעולות מניעה של העבירה: לא נעשית הסברה מספקת בנושא זה, כפי שהיה מצופה וכפי שהיה ניתן. למשל, הסברות תקופתיות ופרסום בלוחות יוהל"ם ביחידה, לא ניתנת הדעת למענה בתשתית ,למשל מחיצות מוגבהות בשירותים, התקנת וילונות בחדרי מגורים, ועוד.
כך נוצר מצב בו אין מודעות או הרתעה ולעתים מבצעי העבירה אינם מודעים לחומרת מעשיהם ועבירות נעשות מתוך מחשבה שמדובר במעשה קונדס. לעתים אף המענה והטיפול הניתן במקרה של גילוי מעשה עבירה לוקה בחסר, לאחר שהמפקדים אינם מבינים את חומרתו.

 

מה על חייל/ת להכיר?

 

על כל משרת בצה"ל להכיר כי צילום חייל או חיילת אחרת במצב אינטימי או לצורך ביזוי מהווה עברות פליליות מסוג חדירה לפרטיות שהיא עבירה פלילית חמורה מסוג פשע ובנוסף מהווה עבירה פלילית מסוג מעשה מגונה המסמנת את העובר עליה כעבריין מין, וזאת משום שמעשה מגונה מוגדר, בין יתר מרכיבי העבירה, גם מעשה שנועד לבזות את המצולם ו/או לשמש את המצלם לצורך גירוי או סיפוק מיני (גם אם אין מגע פיזי בנפגעי העבירה). ביצוע עבירה מסוג זו, כאשר תתגלה תוביל לחקירה פלילית במצ"ח, לכתב אישום פלילי בבית הדין הצבאי וענישה כבדה.


על כל משרת בצבא להבין את הנסיבות המיוחדות של שירות הכופה חיים משותפים עם משרתים אחרים והזכות של כל משרת להגנה על כבודו ופרטיותו, את הנזק העצום שעשוי להיגרם לביטחון האישי וללכידות היחידה ולנזק האפשרי לנפגעי העבירה ובייחוד לאור הסכנה כי הצילום יגיע לרשת האינטרנט ויופץ ללא שליטה.


לפיכך, חייב כל משרת בצבא להימנע ממעשים אלו, אף במקרים בהם נדמה כי מדובר בהלצה.


על מפקדים לוודא קיום הסברה ואכיפה בנושא.


נוכח המורכבות שבנושא והשלכותיו המשמעותיות, אם חלילה נקלעת למצב בו הנך חשוד בעבירה מסוג של צילום חיילים אחרים ללא רשות או שהנך קורבן עבירה למעשה זה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום.

 


עודכן ב: 29/05/2023