קיימים מקרים רבים בהם אזרח ישראלי נפרד מבן/בת זוג/ו זה מכבר, בני הזוג החלו בהליך גירושין מסודר בבית הדין הרבני / בית משפט מוסמך אחר, לצורך הסדרת הגירושין והגט, אולם הצד השני מסרב בעיקשות ובהתמדה בכל הנוגע למתן הגט.

 

לקוחות רבים פונים למשרד מתן חודורוב עורכי דין לאחר שנתקלו בקשיים שונים, בין היתר, בבואם לנסות ולפתוח בהליך איחוד משפחות (חיים משותפים) במשרד הפנים. אחת מהסיטואציות השכיחות ביותר, בה משרד הפנים מסרב לבקשה ו/או מסרב לפתוח תיק טיפול, היא כאשר המצב האישי של אחד מבני הזוג מוגדר כ"לא פנוי".

 

הנוהל הרלבנטי במשרד הפנים המסגיר את הסוגיה הוא נוהל מס' 5.2.0009 לעניין "הטיפול בהסדר מעמד לבני זוג של אזרחייים ישראליים". הנוהל מציין בסעיף 16 כדלקמן:

 

"... ככלל מצבו האישי של הישראלי ושל הזר המוזמן צריך להיות פנוי (גרוש, אלמן, רווק). במידה ומצבם של בני הזוג או אחד מהם מופיע כ"נשוי" יש לקיים תיחקור מעמיק ולקבל הסבר לסיבה המונעת גירושין, בצירוף תימוכין לכך, וכן הוכחה כי אינם בקשר זוגי עם בני הזוג להם (הם) נשואים. כמו כן, תיערך בדיקת שאלת בלעדיות ויחודיות הקשר בין בני הזוג. הבקשה תועבר להחלטת ראש הרשות, באמצעות המחלקה לאשרות.."

 

אם כך הנוהל מבהיר בצורה חד משמעית כי, משרד הפנים מחויב לקבל את הבקשה להסדרת מעמד, לפתוח תיק טיפול ולבחון, בין היתר, את מידת האינטנסיביות של הטיפול בקידום הליכי סידור הגט, שלרוב אינם כאמור בשליטתו המלאה של אחד מבני הזוג, והכל גם אם מעמדו האישי של אחד מבני הזוג הוא "נשוי".

 

יפים הדברים שנאמרו בעניין זה בעת"מ משה כהן ואח' נגד משרד הפנים (פורסם בנבו 2007):

 

..."ההליך המדורג והממושך להסדרת מעמדם של בני זוג "ידועים בציבור" והנוהל בגירסה החדשה סביר וראוי ככל שהוא מתיישב עם מטרתו המרכזית – בדיקה קפדנית, מקיפה וממושכת של כנות הקשר המשפחתי בין האזרח הישראלי לבן זוגו הידוע בציבור תוך בחינת כנות ואמיתות הפרידה של האזרח הישראלי מאשתו בנפרד.

 

הדגש חייב להיות על המצב דה-פקטו ועל בחינת התא המשפחתי וכנות חיי המשפחה ובשאלת ייחודיות הקשר המשפחתי עם בן הזוג הזר לעומת הניתוק והפירוד מבן הזוג הישראלי.... במסגרת ההליך המדורג יוכל המשיב מעת לעת להמשיך ולדרוש מהעותרים להוכיח את אמיתות וכנות חיי המשפחה שלהם ואם יימצא שלא זה המצב לאשורו, ניתן יהיה לקטוע ואף לבטל את ההליך כולו. בחינה זו צריכה להיעשות בפני פקידי המשיב ולא בעניין חריג בהיבט הומניטארי. כך גם הבדיקה בנוגע לשאלת ה"פרידה" בין האזרח הישראלי לאשה לה הוא נשוי באופן פורמאלי... שאלת ה"פרידה", כוונתה ואמיתותה, אינה עניין לוועדה הבינמשרדית לעניינים הומניטאריים ואין הצדקה לראות במצב דברים של פרידה דה- פקטו כעניין חריג הומניטארי, המצדיק הליכה בדרך השמורה למקרים הומניטאריים של ממש..."

 

עורך דין מתן חודורוב הנו בעל ניסיון בהתמודדות, עזרה וסיוע בניהול הליכים שונים מול משרד הפנים. משרדנו מלווה את הפונים אליו החל משלב ההתקשרות לאורך כל שלבי התהליך- ייעוץ, הכנת מסמכים, בקשות והגשתן, ליווי וייצוג בפגישות ותשאולים של משרד הפנים וכלה בהגשת וניהול תביעות מול משרד הפנים בבתי המשפט השונים.
 


עודכן ב: 24/01/2012