פנייה למוסד לביטוח לאומי במקרה של תאונת עבודה

כאשר עובד נפגע בתאונת עבודה עליו לדווח למוסד לביטוח לאומי, מחלקת נפגעי עבודה, בסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום מגוריו, על קרות התאונה תוך 12 חודשים מיום התאונה, וזאת באמצעות טופס הודעה על תאונת עבודה ודרישה לתשלום דמי פגיעה.

עוד קודם להגשת טופס התביעה למוסד לביטוח הלאומי, על העובד לקבל מהמעביד טופס שנקרא "ב"ל 250", ולהפנותו אל קופת החולים בה מטופל העובד, ולדאוג לקבל מקופת החוליםבה הינו חבר "תעודה ראשונית לנפגע בעבודה", בה תפורט תקופת אי הכושר הראשונה של העובד כתוצאה מהתאונה. תפקידו של הטופס ב"ל 250 הינו במתן כיסוי ביטוחי לטיפולים הרפואיים של העובד במצבים של תאונת עבודה.

על גבי טופס התביעה יש להחתים את המעביד, ישנם מצבים רבים שהמעביד מסרב לחתום, מעבידים רבים אינם מבינים כי כל שידרש מהם הוא תשלום בעבור 12 הימים הראשונים של העובד בהם הוא ייעדר מעבודתו וזאת בניכוי שלושה ימים ראשונים.

במרבית המקרים, מקום בו יסרב המעביד לחתום יזמן המוסד לביטוח לאומי את המעביד לחקירה פנימית לגבי קרות התאונה.

חשוב לדעת כי דמי הפגיעה ישולמו לעובד עד לתקופה בת 91 ימים בה יעדר מעבודתו כתוצאה מפגיעתו בתאונה, וזאת תוך תשלום 75% מבסיס השכר של העובד בשלושת החודשים האחרונים שקדמו לתאונה.

מלבד תשלום דמי הפגיעה, לפניה למוסד לביטוח לאומי חשיבות עליונה כאשר פגיעתו של העובד מותירה בו נכות צמיתה, ובמצבים כאלה, תעמוד לנפגע זכאות לעמוד בפני ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי שתקבע את שיעור נכותו הצמיתה שקביעתה ולמעשה גם תחרוץ את היקף פיצוייו.

על החלטת הועדה הרפואית יש זכות לערער בפני ועדה רפואית עליונה של המוסד לביטוח לאומי, שתדון בממצאים הרפואיים בלבד, ולמעלה מכך, ישנה אפשרות לערער על קביעת הוועדה העליונה לבית הדין האזורי לעבודה בשאלה משפטית בלבד.

חשוב לדעת כי אי הגשת התביעה תוך 12 חודשים מקרות התאונה אינה חוסמת את דרכו של הנפגע בתאונה מקבלת פיצויים, אלא שבמקרים כאלה, פיצויו לעבר ישולמו בעבור תקופה של שנה אחת בלבד רטרואקטיבית ליום הגשת התביעה, ומיום הגשת התביעה ישולמו תגמוליו עד הגיעו לגיל 67 ומגיל 67 תעמוד לנפגע האופציה להמיר את קצבת הזקנה בקצבת הנכות.

במקרים של תאונות עבודה לרבות תאונות דרכים בעבודה ובטרם הגשת תביעות למוסד לביטוח לאומי, תמיד מומלץ להתייעץ עם עורכי דין המתמחים בתחום דיני הנזיקין.