לאחרונה התקבלו פניות רבות מצד בעלי נכסי נדל"ן אשר בבעלותם שלושה נכסי מקרקעין או יותר במטרה לברר במה מדובר ולקבלת ייעוץ לפתרונות ואפשרויות.


מה קובע המס החדש ומהי מטרתו?


ביום 3.08.2016 הודיע שר האוצר, משה כחלון, על כוונתו להטיל מס חדש על בעלי דירת מגורים שלישית ומעלה, החל מחודש ינואר 2017 וזאת במסגרת חוק ההסדרים החדש.


מטרת המס הינה כחלק מהמלחמה להורדת יוקר המחירים בשוק הדיור והנדל"ן. מס "ריבוי דירות" מתוכנן להיות בגובה 1% משווי דירת המגורים ועד לתקרת סכום של 1,500 שקלים בחודש, כלומר תקרה של 18 אלף שקלים בשנה.


בהתאם להצעה, השמאי הממשלתי הראשי יקבע את שוויה של דירת המגורים לפי מ"ר על בסיס נתוני הדירות בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כאשר חישוב השווי יבוצע בהתאם לממוצע השווי של דירות מגורים באזור הגיאוגרפי של הדירה, כפול שטחה של דירת המגורים במ"ר.


המהלך החדש צפוי להכניס לקופת המדינה סך של 800 מיליון שקלים ונוסף על כך יילחם בשוק הנדל"ן.


איך המנגנון החדש אמור לעבוד?


רשות המיסים יודעת למי יש יותר משלוש דירות מגורים בעקבות הצהרות שיש לתת בעת רכישת דירת מגורים. על רשות המיסים לעבוד יחד עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולהצליב בין מידע על בעלי יותר משלוש דירות מגורים ומידע על שווי מטר רבוע של דירת מגורים בכל רחבי הארץ.


מתן אפשרות לבעלי הדירות להחליט על איזו דירה ייגבה המס החדש


בעלי דירות המגורים יוכלו לבחור על איזו דירה לשלם את המס, וככל ולא יעשו כן, רשות המיסים תערוך את החישוב לפי דירת המגורים ששוויה הוא הנמוך היותר מבין יתר דירות המגורים.


כיצד ישפיע המס החדש על רוכשי דירות מגורים ועל המשקיעים בנדל"ן?


נכון להיום, עוד לא ידוע איך באמת אמור להשפיע המס החדש על הרוכשים והמשקיעים, הפחתת המחירים בשוק הדיור והנדל"ן מסובך יותר מפתרון של "היצע וביקוש". ניתן רק לקוות כי מהלך זה לא יעלה את מחירי השכירות בדירות המגורים הרבות של אותם המשקיעים, ובמהלך זה יהיה קיזוז בין הסכומים.


חוסר ודאות בשוק הנדל"ן: האם המס באמת יוטל?


חוסר הבהירות הינו מצד משרד האוצר, ומכניסים את השוק כולו לחוסר ודאות. מצד אחד, הרצון להוריד את כמות המשקיעים בשוק הדיור.
אך לא רק זו, יש במשרד האוצר המתנגדים שהצעת התקציב כוללת תכנית למיסוי החדש שמטלטל את השוק: מס שנתי על דירת המגורים השלישית ומעלה בגובה 1% משווי דירות המגורים, עד תקרה של 18 אלף שקלים בשנה.


אז מה כדאי לעשות?


נכון להיום נושא המס החדש אינו ברור ובסופו של דבר, במידה ויוטל, ההצעה הראשונית תעבור שינויים רבים עד לאישורו הסופי. עד אז שוק הדיור והמשקיעים בפרט יישארו במצב של חוסר ודאות ובניסיון למכור ו/או להעביר נכסים טרם שהחוק ייכנס לתוקף.


מאת: עו"ד ראל מגדל, מנהל מחלקת נדל"ן במשרד BBS