איך להתכונן לבדיקה להערכת תלות סיעודית?

 

בכדי לבחון את מידת הזכאות לקבלת סיוע של מטפל/ת, יש לעבור בדיקת הערכת תלות מטעם הביטוח הלאומי, מטרת הבדיקה היא לבדוק את יכולות התפקוד דרך מגוון פעולות שמתבצעות מדי יום. הבדיקה מתבצעת על ידי אדם מוסמך כמו אח/ות או פיזיותרפיסט.

 

בדיקת הערכת תלות עלולה להיות מלחיצה עבור אנשים רבים . לא ניתן לדעת את זהות האדם שייבצע את הבדיקה ואילו פעולות הוא יבקש לבצע, אך עם היערכות נכונה כל אחד ואחת יוכלו להבין את הלך הרוח של הבדיקה, להפחית החששות ולעבור אותה בהצלחה כדי להשיג את התוצאה הרצויה.

 
האם ניתן להתכונן לבדיקת הערכת תלות?

 
ניתן ואף רצוי. אין צורך להפגין חוסר תפקוד מוגזם ומאידך אין צורך להציג תמונת מצב הפוכה שהכול בסדר ואתם עצמאיים לחלוטין. מומלץ להגיע לבדיקה רגועים ומוכנים לאחר ייעוץ עם עו"ד הבקיא בתחום, וכך לקבל מושג כללי מראש אשר ירגיע את תחושת האי וודאות. כמו כן מומלץ מאד להגיע בליווי של אדם נוסף.

 

כיצד להתכונן לבדיקה?

 
הכנה נפשית לבדיקה - חשוב להבין מראש את מטרת הבדיקה וכיצד היא עתידה להתנהל, אילו שאלות ישאלו ומהי הדרך הנכונה לענות עליהן. אילו תרגילים גופניים צריך לבצע ומהי הדרך הנכונה לבצע אותן כדי להשיג את התוצאה הרצויה. חשוב לתמוך בנבדק ולראות האם הוא מרגיש מבוכה או פחד, וככל שניתן לעודד אותו ולחזק אותו.

 

הכנת מסמכים רפואיים - על מנת להגיע לתוצאות הבדיקה הרצויות, יש לצרף את כל המסמכים הנדרשים ובמידה וקיימים גם את העזרים שבהם משתמש הנבדק כמו תרופות שהוא נוטל, מקל הליכה, כיסא גלגלים, חוות דעת רפואיות וכל דבר העשוי להיות בעל השפעה.

 

נוכחות מלווה בבדיקה - לכל נבדק ניתנת האפשרות להיות עם מלווה ביום הבדיקה. חשוב שבבדיקה יהיה קרוב משפחה שייתמוך בנבדק ויעניק לו תחושת בטחון בעת הבדיקה. כך גם במידה והוא יזדקק לעזרה פיזית תהיו שם כדי להרגיע ולעזור לו, וגם תהוו משענת מנטלית עבורו. מלבד זאת, עדיף שיהיה אדם אשר בקיא במצבו הרפואי של הנבדק ויכול לספק לבודק מידע רלוונטי אודות הצרכים של הנבדק והאם קיימות בעיות שהנבדק כלל אינו מודע אליהן.

 

בדיקת הערכת תלות אמנם נשמעת מפחידה, אבל עם הכנה נכונה כל אחד יכול לעבור אותה בהצלחה. מומלץ להיערך מראש ליום הבדיקה, להבין כיצד מתנהלים מול הבודק, להכין מסמכים ותיעוד רפואי רלוונטי מבעוד מועד, דבר אשר יגדיל את סיכוייכם בבדיקה.

 
עו"ד טל חסון נותן הדרכה מלאה והכנה לקראת הבדיקות לרבות הערכת סיכויים ובחינת החומר הרפואי.

 

גם אם בקשתך נדחתה, זה לא סוף העולם. חלק משמעותי מהבקשות נדחות ללא טיפול משפטי. ניתן לפנות לגוף שדחה הבקשה ואף ניתן לפנות לערכאות שיפוטיות ככל שצריך. חשוב לא לוותר ולמצות זכויות עד תום.