בתחילת שנת 2014 אושרה הצעת "חוק הסרטונים", שאוסרת על הפצת תכנים מיניים ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות. הצעת החוק שיזמה חברת הכנסת יפעת קריב מתנועת "יש עתיד", נולדה לאחר מקרים רבים שאירעו בחודשים האחרונים, בהם הופצו בציבור תמונות וסרטונים של נשים בעת קיום יחסי מין עם גברים. הסרטונים צולמו פעמים רבות ללא ידיעת הנשים והופצו בקלות באמצעות אפליקציית "וואטסאפ" לעשרות אלפים.


עם זאת, לאחרונה אנו עדים ליותר ויותר כותרות שמעידות דווקא על עלייה בהפצת סרטונים אינטימיים ועל חוסר הצלחת המשטרה להניח את ידה על העבריינים. מה עמדת החוק בכל הנוגע להפצת סרטונים אינטימיים, מה עלולות להיות ההשלכות של הפצה ובאילו עבירות מדובר?


הרחבת החוק למניעת הטרדה מינית


"חוק הסרטונים" הוא למעשה הרחבה של החוק למניעת הטרדה מינית. חוק זה קובע סנקציות פליליות ואזרחיות העוסקות במצבים שבהם מתרחשת פגיעה בגברים או בנשים, על דרך של הצעות מיניות חוזרות, התייחסויות מיניות או התנכלות בעקבות הטרדה מינית. הצד הפלילי של ההטרדה המינית מקבל משנה תוקף בסעיף 3 לחוק, שקובע מספר חלופות. כאשר אחת החלופות מתקיימת, היא תיחשב הטרדה מינית.
החלופות המדוברות הן סחיטה באיומים בנסיבות לפיהן המעשה שנדרש האדם המאוים לבצע הוא בעל אופי מיני; מעשים מגונים המהווים עבירות מין ומעשים מגונים בפומבי. לחלופות אלה התווסף סעיף נוסף המתאר פרסום או תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו. כמו כן, מודגש בסעיף כי מדובר במקרים שבהם לא ניתנה הסכמתו של האדם לפרסום הסרטון או התצלום.


הפצתם סרטון אינטימי - מה עושים?


באופן כללי, אם הפצתם סרטון אינטימי ללא ידיעת המצולם, אתם אחראים למעשיכם ולמעשה אתם עוברים עבירה פלילית. עם זאת, קיימות בהרחבת החוק למניעת הטרדה מינית, כמה הגנות למפרסם התוכן. אם אחת מהן מתקיימת, היא עשויה למנוע הרשעה וסנקציה עונשית:


• תום לב - כאן ייבחנו נסיבות הפרסום בהיבטים הבאים: תוכן, צורה, היקף ומטרה.
• מטרה כשרה - אם הפרסום נעשה למען מטרה כשרה (מה שברוב המקרים אינו מתקבל על הדעת).
• עניין ציבורי - אם בפרסום יש עניין ציבורי שמצדיק אותו.


אדם שמפיץ תכנים מיניים ומבצע עבירה, יוגדר כעבריין מין ואילו הצד הנפגע יוגדר כנפגע הטרדה מינית. הסנקציה העונשית המקסימלית בגין הפצת תכנים מיניים הינה עד חמש שנות מאסר. בהקשר זה, לא מדובר רק בהטרדה מינית, אלא גם בפגיעה במזיד בפרטיות, כפי שמפורט בחוק להגנת הפרטיות (ולכן עונש המאסר גבוה יותר מאשר העונש בגין הטרדה מינית).


קיבלתי סרטון או תמונה אינטימי והעברתי לחברים. האם אני נחשב לעבריין?


אם קיבלתם למכשיר הנייד שלכם סרטון אינטימי או תמונה בעלת אופי מיני שבו מתועד אדם שאינכם מכירים - ההמלצה הגורפת היא כמובן לא להעביר אותם הלאה. על פי החוק, הפצה של סרטונים מהווה עבירה פלילית כפי שראינו. למרות שקיים קושי לאתר חשודים בעבירות אלו, אין הדבר מכשיר פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם המתמקד במיניותו כאשר הדבר עלול להשפילו או לבזותו.