בעיות ופתרונות במימון רכישת נחלה מיורשים


רכישת נחלה מיורשים בישראל כרוכה פעמים רבות בדילמות משפטיות מורכבות ושיקולי מס. בפרט, רוכשים המעוניינים להבטיח משכנתא מבנק נתקלים באתגרים ועיכובים בתהליך המימון. במאמר זה נתמקד בסוגיות המתעוררות כאשר רוכשים מבקשים התחייבויות רישום משכנתא ונבחן פתרונות אפשריים לבעיות אלו.

 

 

לפני שממשיכים בעסקה, חשוב לקבוע האם הוצא צו ירושה או צו קיום צוואה. מועד פטירתו של המנוח משפיע באופן ישיר על השלכות מס שבח, ולכן נדרשות בדיקות קפדניות.

 

על פי הוראות חוק הירושה והרשות, לא ניתן לרשום זכויות בנחלה על שם מספר יורשים, לרבות בני זוגם. אם המנוח לא השאיר צוואה, על היורשים לקבל צו ירושה, הקובע את רישום הזכויות בנחלה על שם יורש אחד. יתר היורשים נדרשים לחתום על תצהירי הסתלקות טרם קבלת צו ירושה / קיום צוואה, ולאחר הוצאתם, תצהירי ויתור, המעידים על הסכמתם לוותר על רישום הנחלה על שמם.


 

קשיים ברישום הנחלה

 

בשל הדרישות הנ"ל, לא ניתן לרשום את הנחלה על שם היורשים עד שיחליטו למכור אותו. הדבר מציב אתגרים כאשר קונים מבקשים משכנתא מבנק, שכן הנחלה נשארת רשומה על שם המנוח/ים. הבנקים בישראל, שלא תמיד מבינים עד הסוף את המסגרת המשפטית של העיזבונות במגזר החקלאי, מציבים לא פעם דרישות שלא ניתן לעמוד בהן, מה שיוצר סיבוכים מיותרים.


 

אתגרים בקבלת הלוואות מבנקים

 

כאשר קונים מנסים להבטיח משכנתא מהבנק, מועלות הצעות שונות לטיפול בבעיית הרישום. עם זאת, הצעות אלה הן לעתים קרובות לא מעשיות או בלתי ישימות. כך למשל, ישנם בנקים המציעים להעביר את כספי ההלוואה ליורשים לאחר רישום הזכויות על שם הרוכשים. הצעה זו אינה בת קיימא, שכן לא ניתן להעביר זכויות לפני קבלת מלוא התמורה עבור הנחלה.

 

הצעה נוספת היא לרשום את הנחלה על שם יורש אחד לאחר שהיורשים האחרים מוותרים על הנחלה. עם זאת, הצעה זו עלולה ליצור בעיות מורכבות בין היורשים ובדרך כלל אינה ישימה.

 

פתרונות יצירתיים לבעיות מימון

 

כדי להתגבר על אתגרים אלה, פעל משרדנו לשכנע את המחלקות המשפטיות בבנקים כי ניתן להעביר זכויות ישירות מהנפטר/ים לרוכשים. הדבר עולה בקנה אחד עם המדיניות המקובלת של רשות מקרקעי ישראל. לאחר דיונים עם הבנקים הושג הסכם לפיו הרשות תמציא אישור בכתב לפיו אין מניעה להעביר זכויות ישירות מהמנוח/ים לרוכשים. לאחר השלמת העסקה, משולמת מלוא התמורה ליורשים, והזכויות מועברות לרוכשים, ניתן להעמיד התחייבות לרישום משכנתא לבנק.


שיקולים לקונים

 

רוכשי נחלות בישראל צריכים לשים לב למספר גורמים מרכזיים לפני שהם נכנסים לעסקה עם יורשים. חיוני להבין את דרישות הבנק המלווה בנוגע לרישום הנחלה. בנוסף, על הרוכשים לוודא האם הבנק יקבל מכתב מרשות מקרקעי ישראל המאשר העברה ישירה של זכויות מהנפטר/ים לרוכשים. שיקולים אלו מסייעים למנוע הפרות אפשריות של ההסכם מצד הרוכשים ולהבטיח תהליך מימון חלק יותר.

 

לסיכום, רכישת נחלה מיורשים בישראל כרוכה בניווט במורכבויות משפטיות ובהתמודדות עם אתגרי מימון. על ידי הבנת הדרישות החוקיות, חיפוש פתרונות יצירתיים ושיתוף פעולה עם אנשי מקצוע בעלי ידע, קונים יכולים לנווט בהצלחה בתהליך ולהבטיח את ההעסקה / והנחלה הרצויה להם.

 

 

עורך דין ארז גיל - בעל ניסיון של שנים רבות בייצוג בעלי נכסים במושבים ובמגזר הכפרי, דיני מקרקעין ותכנון ובנייה, ירושות, הסכמים בין יורשים, פיצולים מנחלות, מכר ורכישה המתמקדים בעסקאות במגזר החקלאי, במגזר הכפרי, מושבים קיבוצים, מיסוי מקרקעין, מיסוי מכר נחלות ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

 

 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.