אחת הדילמות שאיתן מתמודדים בעלי נחלות חקלאיות במושבים, היא האם להעביר לילדיהם או לקרובי משפחה אחרים את הנחלה בעודם בחיים, וזאת במטרה לחסוך בהוצאות המס הצפויות במכירת הנחלה ולפתור מראש כל סכסוך בין היורשים.


העברה ללא תמורה של זכויות במשק חקלאי מהורה לאחד מילדיו אכן יכולה לחסוך בנטל המס הן מבחינת הצד המעביר והן מבחינת הצד שמקבל את המתנה, אולם חשוב לזכור שמדובר בדחיית תשלום המס. זאת מכיוון שאם הילד יבחר למכור את המשק בעתיד, הוא ייאלץ לשלם את המס שלא שולם לפני כן.


כמו כן, מכיוון שבמקרים רבים מעביר המתנה ימשיך להתגורר במשק גם לאחר העברתו, ישנה חשיבות יתרה להבהיר בנסגרת חוזה מפורט מה יהיו זכויותיהם של הצדדים בעתיד. מלבד זאת, יש להביא בחשבון כי לא פשוט להתחרט לאחר מעשה ולבטל את המתנה, ובמקרים מסוימים כלל אין אפשרות כזו ולא ניתן להשיב את הגלגל לאחור. מה עוד חשוב לדעת על עסקת מתנה של משק חקלאי?


האם ניתן לקבל פטור מתשלום מס שבח?


על פי סעיף 62 לחוק מיסוי מקרקעין, כאשר קרובים מעבירים נכס מקרקעין במתנה, לא תחול עליהם חובה לשלם מס שבח והם פטורים לחלוטין ממס זה. החוק מגדיר מיהו "קרוב" אשר במקרה של העברת נכס על ידו יחול פטור ממס שבח - בן זוג, הורים, סבים, ילדים, נכדים ובני זוגם, וכן אחים ובני זוגם.


כלומר, אם ההורים או הסבים מעבירים את המשק, יחול פטור ממס שבח על המתנה. עם זאת, חשוב לשים לב כי החוק קובע שאחים יהיו זכאים לפטור מתשלום מס השבח בהעברת המשק ביניהם, רק במקרים שבהם לפני כן הועבר הנכס מהוריהם. מלבד מס השבח, כאשר משק חקלאי מועבר ללא תמורה בין קרובי משפחה, יחול פטור גם מדמי הסכמה עבור מינהל מקרקעי ישראל.


איזו הטבה במס רכישה ניתן לקבל?


משק חקלאי כולל דירת מגורים, שטח חקלאי ופעמים רבות גם זכויות בנייה נוספות. כאשר משק חקלאי נרכש, חלה הטבה במס הרכישה, ויש לשלם עבורו מס רכישה בשיעור של 0.5% עד לתקרת סכום שמשתנה מפעם לפעם בחוק, וזאת במקום תשלום מס רכישה בשיעור של 5%. מעבר לתקרה זו יש לשלם מס רכישה בשיעור של 6%. כאשר מדובר בעסקת מתנה בין קרובים, יש לשלם מס רכישה בשיעור של שליש מתוך 6%, כלומר 2%.


מאחר שגובה המס תלוי בשווי הנחלה, כדאי להעריך את השווי באמצעות חוות דעת שמאית לפני שמגישים את השומה העצמית לרשויות המס. אם מגישים את הבקשה לתשלום מס הרכישה ללא קביעת שומה עצמית, רשויות המס עלולות להעריך את שווי הנחלה בסכום גבוה יותר.


בכל הנוגע למס רכישה עבור הדירה שבנחלה החקלאית, חל פטור מתשלום המס עד לתקרה שנקבעת בחוק ומשתנה מעת לעת, ובלבד שמדובר בדירת המגורים היחידה של מקבל המתנה. לאחר מכן יחול מס הרכישה במדרגות - במדרגת המס הראשונה יש לשלם 3.5% ולאחר מכן 5%.


מה חשוב לכלול בחוזה המסדיר את זכויות הצדדים בעסקת מתנה של משק חקלאי?


ישנה חשיבות של ממש בחתימה על חוזה במקרה שמעבירים נחלה חקלאית במתנה. גם כשמדובר בהעברה בין קרובי משפחה, ואולי בייחוד מסיבה זו, חשוב לחתום על חוזה מפורט ולעגן את ההסכמות וההתחייבויות השונות. בדרך ז ניתן יהיה להגן על זכויות המעביר ולמנוע סכסוכים משפחתיים בעתיד.


החוזה יכול לכלול התחייבויות שונות מצדו של מקבל המתנה כגון תמיכה במעביר המתנה ומתן אפשרות להתגורר במשק בעתיד וככל שיחפוץ, התחייבות לשאת בחובות שבניהול הנחלה החקלאית, התחייבות שהמשק לא יימכר לצד ג' וכדומה.


בין היתר, כדאי שהחוזה יכלול התייחסות מפורשת לזכותו של מעביר המתנה להמשיך ולהתגורר במשק מבלי לשלם על כך, והתייחסות לזכותו של המעביר להשכיר את דירתו, ולבצע בה שינויים ושיפוצים. כמו כן על החוזה לכלול התחייבויות מצדו של המקבל להעביר זכויות או כספים מדי חודש או בכל תקופה מוסכמת לידי המעביר, ולטפל בו למשך כל ימי חייו, לרבות אם יועבר לבית אבות, דיור מוגן וכדומה.


כיצד מבצעים את העברת הזכויות במשק החקלאי?


בדומה לעסקה למכירת נחלה חקלאית וחתימה על חוזה מכר, על שני צדדי עסקת המתנה לחתום על תצהירים ולאמתם על ידי עורך דין. לאחר החתימה על התצהירים, כדאי לבצע רישום של זכויותיהם של מקבל המתנה ומעביר המתנה.


הצדדים נדרשים לדווח על העברת המשק ללא תמורה בתוך מסגרת זמן קצובה של 40 יום לרשויות מיסוי מקרקעין, וכן לדווח על העסקה לאגודה החקלאית ולמינהל מקרקעי ישראל.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני מושבים וקיבוצים אגודות שיתופיות | בן ממשיך


זה הזמן לתקן בנייה שבוצעה ללא היתר בשטח, וזאת כדי לקבל את האישור הדרוש ממינהל מקרקעי ישראל. חשוב לקבל ייעוץ משפטי מקיף מעורך דין העוסק בדיני מקרקעין ובפרט בדיני מושבים ובנים ממשיכים, לפני שמקבלים כל החלטה או מבצעים כל פעולה.