הגדרתה בחוק- "חוזים בין יזם לבין בעלי דירות בבניין לפינוי בינוי אשר על פיהם, מתחייבים בעלי הדירות בבנין למכור את זכויותיהם בו, כולן או מקצתן לצורך הריסת הבניין והקמת בנין חדש תחתיו בהתאם לתכנית לפי חוק התכנון והבניה".ובקיצור "עיסקת קומבנציה "- הסבר קצר: עסקת קומבינציה הינה עסקת חליפין בין בעלי קרקע לבין יזם. בעלי הזכויות במקרקעין מוכרים חלק מזכויותיהם בקרקע בתמורה לקבלת שירותי בניה וקבלת נכס בנוי. בעלים של קרקע ריקה עליה ניתן להקים בניין הכולל X יח"ד. לאחר מו"מ נקבע אחוז קומבינציה הנע בין 35% ועד 42% ז"א שיזם בונה על חשבונו את הבניין ובסיומו מעביר לבעל הקרקע מס' דירות לפי האחוזים שנקבעו ומשאיר ברשותו את שאר הדירות.

 

דוגמא: בעלים של קרקע עליה ניתן להקים בניין הכולל 10 יח"ד. לאחר מו"מ נקבע אחוז קומבינציה של 40% ז"א שיזם בונה על חשבונו את הבניין ובסיומו מעביר לבעל הקרקע 4 דירות (40%) ומשאיר ברשותו 6 דירות(60%)..בלשון העם פינוי המתחם הישן לטובת מתחם חדש בה נבחנת מראש כדאיות הכלכלית של הקבלן.

 

מהו הרוב הדרוש מבין בעלי הדירות כדי לקבל החלטה לביצוע פינוי בינוי לאישור הפרוייקט?

 

רוב מיוחס (ולא מוחלט)רוב מיוחס הוא רוב בו נדרש יחס מסוים של תמיכה, הגדול מן היחס הנדרש לשם קבלת ההחלטה החוק קובע כי בבית משותף אשר בו יותר מ-5 דירות : בעלי הדירות שבבעלותם לפחות 4/5 מהדירות ולפחות 3/4 מן הרכוש המשותף. כשיש 6 דירות ומעלה יחשבו הדירות של מי שבבעלותו יותר 30% מהדירות כדירה אחת. (המטרה היא למנוע השתלטות על דירות לשם השגת רוב וכדי למנוע מצבים בהם הרוב הנדרש מושג ע"י מיעוט של בעלים).

 

מהו דייר סרבן?


אנחנו נתקלים לא פעם בבעל דירה, אשר מסרב להעביר את זכויותיו לשם ביצוע עסקת פינוי בינוי, או מתנה את הסכמתו בתנאים בלתי סבירים בעליל.