אם אתם עומדים לשכור דירה, אל תמהרו לחתום על החוזה הסטנדרטי שניתן להוריד מהאינטרנט או שניתן ע"י מתווכים, מומלץ מאוד להתייעץ עם עו"ד המבין בתחום על מנת שיוכל להגן עליכם כמה שניתן לטובתכם בחוזה. יש לבדוק את בעלות המשכיר שאכן הוא הבעלים החוקי עפ"י נסח טאבו ואין כל מניעה חוקית או משפטית להשכרת הנכס. בדיקה מקיפה של הנכס יחד עם משכיר הדירה, על כלל מערכותיה והציוד הנמצא בה ויש לרשום כל ליקוי או תיקון שנדרש בחוזה או בפרוטוקול שיערך וייחתם ע"י שני הצדדים .ממליץ לצלם את הדירה בסרטון קצר באופן כזה שכל קלקול ו/או נזק הקיימים בדירה יהיו ידועים ומתועדים.

 

סעיפים חשובים שיש להכניס לחוזה שכירות:

 

1.החלת חוק השכירות והשאילה סעיף לפיו הוראות חוק השכירות והשאילה יחולו על הסכם זה.

 

2.סעיף יציאה בטוח המאפשר לשוכר לסיים את תקופת השכירות לפני המועד הקבוע בהסכם, ביטול חוזה מכל מיני סיבות שינוי מקום עבודה , סטטוס , מצב משפחתי ועוד.

 

3.לקבוע הוראה על זכותו של השוכר לביטול החוזה תוך מתן הודעה מראש של צד אחד למשנהו ותוך תקופה סבירה שתוסכם בין הצדדים, שבמהלכה יוכלו הצדדים לחפש שוכר אחר כמו כן לציין כי לשוכר תהיה הזכות להכניס שוכר חלופי אשר יכנס לנעליו והמשכיר לא יוכל לסרב לשוכר החלופי, אלא מנימוקים סבירים בנסיבות העניין.

 

4.הוראה בהסכם השכירות שלפיה העברת זכויות הבעלות במושכר לא תיפגע בזכויות השוכר תוך כדי ובמהלך תקופת השכירות.

 

5.הגדרה מפורשת לתקופת האופציה ללא כל התניה והתייחסות ברורה לגובה דמי השכירות בתקופת האופציה.

 

6.ביטחונות יש להימנע, ככל הניתן, מהמצאת ערבות בנקאית. לא למסור שיק/שטר חוב ללא ציון סכום ("פתוח"). יש לסייג את שטר החוב בכך כי: "שטר החוב הינו בכפוף להוראות הסכם השכירות מיום ____". יש לוודא חובת המשכיר למסור הודעה בכתב לשוכר טרם מימוש הביטחונות, ולאפשר 7-14 ימים לתיקון ההפרה ע"י השוכר. בתום השכירות יש לוודא חובת המשכיר להשיב את הביטחונות לידי השוכר.

 

7.הצהרה מהמשכיר כי כל מערכות האינסטלציה המים, החשמל והתקשורת פועלות וראויות לשימוש וכי אין במושכר ליקויים נסתרים, ובעיקר ליקויי רטיבות.

 

8.סעיף הקובע אחריות לתיקונים באופן ברור וחד משמעי, הכלל הוא שהמשכיר אחראי לתיקון ליקויים בשימוש מבלאי סביר למערכות האינסטלציה תיקון סתימות ,ונזילות בצנרת , רטיבות וסדקים בקירות, מערכות החשמל בדירה . ואילו השוכר אחראי לתיקון נזקים שנגרמו כתוצאה ממעשה ו/או מחדל ו/או שימוש רשלני.

 

9.מה עושים במקרה שהמשכיר מתעכב עם ביצוע התיקונים, מה קורה אם איחרתם בתשלום.


רצוי להגביל את אפשרות סחרות והסבת השטר לצדדים שלישיים. אם לא הופר החוזה, אסור למשכיר לעשות שימוש בביטחונות שהופקדו בידיו ועליו להשיבם לשוכר לאחר תום תקופת השכירות. הוראות אלו חייבות לבוא לידי ביטוי במפורש בחוזה.