אזרחים רבים אשר נחקרו בעברם במשטרה, מופתעים לקבל זימון ליחידת ההסדר המותנה ביחידת התביעות ומתלבטים מה לעשות בנדון. במאמר זה נסביר מהו הסדר מותנה, מהם התנאים לעריכת הסדר מותנה, מהי ההתנהלות הנכונה מול הרשויות ומדוע חשוב שעו"ד פלילי מקצועי ייצג בהליך.


מהו הסדר מותנה?


"הסדר מותנה" הוא הסכם שנערך בין המדינה (באמצעות יחידות ההסדר המותנה, התביעות או הפרקליטות) לבין חשוד במסגרתו החשוד מודה בעובדות המהוות עבירה פלילית ומתחייב לקיים את התנאים שנקבעו בהסדר. "בתמורה" לכך, המדינה מתחייבת להימנע מהגשת כתב אישום כנגדו ולסגור את תיק החקירה בעילה של "סגירת תיק בהסדר".


בעבר כל תיק פלילי שנפתח לחובת חשוד במשטרה היה מסתיים או בהגשת כתב אישום או נסגר באחת מן העילות "הרגילות" ("חוסר עניין לציבור", "חוסר ראיות", "העדר אשמה"). אולם, בשנת 2013, המשפט הפלילי התחדש בעילת סגירה נוספת בדמות "סגירת תיק בהסדר".


ההליך של הסדר מותנה מהווה חלופה להליך הפלילי המתנהל בבית המשפט, כלומר, במקום שאזרחים נורמטיביים אשר מעדו לראשונה בחייהם יאלצו לנהל הליך משפטי בבית המשפט, על כל הקשיים והמשמעויות הנלוות לכך, ההליך החדש מאפשר לסיים את הדרך במהירות וחשוב מכל - לסיים את עניינם ללא הרשעה בדין אשר מותירה "כתם פלילי" ועלולה להשפיע על עתידם האישי או התעסוקתי.


מהם תנאי הסף לעריכת הסדר מותנה?


לצורך עריכת הסדר מותנה, חייבים להתקיים תנאי סף ובכללם:


א. לחשוד אין עבר פלילי שנצבר בחמש השנים שקדמו לביצוע העבירה נשוא ההסדר.


ב. תובע מטעם המדינה סבר כי קיימות ראיות מספיקות לצורך העמדה לדין (והרי אם סבר שאין ראיות עליו לסגור את התיק בעילה מתאימה אחרת).


ג. התובע סבור כי העונש המתאים לעבירה אינו כולל רכיב של מאסר בפועל ולרבות בעבודות שירות.


באילו עבירות ניתן לערוך הסדר מותנה?


במרבית המקרים מדובר בעבירות שבוצעו בנסיבות מקלות כגון עבירות שבוצעו ללא תכנון מוקדם, ללא תחכום מיוחד או שימוש באמצעים או כאשר הנזק שנגרם לא חמור וכדומה.


היחידה להסדרים מותנים וכן יחידת התביעות במשטרה מוסמכים לערוך הסדר מותנה בעבירות הבאות: איומים, הסגת גבול, מעשי פזיזות ורשלנות בחיה, תקיפה (ללא גרימת חבלה), גניבה (ללא אלימות או התפרצות), היזק לרכוש, הזנחת השמירה על כלי ירייה וחומרים מסוכנים, השתתפות בתגרה, החזקת נכס החשוד כגנוב, הטרדה באמצעות מתקן בזק, העלבת עובד ציבור, מכירה ואספקת אלכוהול לקטין.
לעומת זאת, הפרקליטות מוסמכת לערוך הסדר מותנה במגוון עבירות כאשר הנפוצות ביותר הן עבירות: קבלת דבר במרמה, זיוף ושימוש במסמך מזויף, השארת ילד ללא השגחה ומעשה מגונה.


לעיתים, בחירת העבירה המתאימה להסדר מותנה היא משימה שאינה פשוטה. על הסנגור להפעיל את כישוריו ולהתאים עבירה המאפשרת הגעה להסדר מותנה כך "שתתלבש" על עובדות המקרה שבפניו.


התנהלות נכונה מול הרשויות לקראת הסדר מותנה


לפני שמגיעים ליחידת ההסדר המותנה, חשוב מאד לקבל את חומר החקירה וטיוטת כתב האישום על מנת להעריך את חוזקו של חומר הראיות ולדעת בדיוק מול אילו עובדות ואישומים עומד החשוד.


יתרה מכך, לחשוד נתונה הזכות להיוועץ בעו"ד פלילי ולשכור את שירותיו על מנת שילווה את החשוד לאורך כל ההליך מתחילתו ועד לסגירת התיק בהסדר מותנה.


חשוב מאד להיוועץ בעו"ד פלילי עוד קודם שחותמים על הסדר מותנה שכן, עו"ד מקצועי ידע לבחון את חומר הראיות באם יש בו מספיק כדי להצדיק העמדה לדין והגעה להסדר מותנה או שמא מדובר בתיק שאמור להיסגר באחת מעילות הסגירה האחרות.


עו"ד ממולח ינהל עבור החשוד משא ומתן מול הרשויות במטרה לנסות ולשכנעם לסגור את התיק באחת מן העילות המקובלות ובכלל זאת בעילת "חוסר אשמה" אשר אינה מותירה "כתם פלילי" ורק אם הדבר לא צולח, עליו לנהל משא ומתן הן באשר לעובדות וסעיפי העבירה בהן אמור החשוד להודות במסגרת ההסדר המותנה והן באשר לתנאים "והסנקציות" הנכללים במסגרת ההסדר המותנה כך שבסופו של דבר החשוד יקבל את ההסדר האופטימאלי ביותר עבורו.


התנאים שניתן לכלול בהסדר מותנה


במסגרת הסדר מותנה ניתן לכלול את התנאים הבאים: תשלום קנס לאוצר המדינה, תשלום פיצויים לנפגע העבירה, חתימה על התחייבות להימנע מביצוע עבירה, שילוב בתכנית טיפול ושיקום, ביצוע עבודות של"צ ונקיטת פעולות לתיקון הנזק שנגרם עקב העבירה (כגון: מכתב התנצלות או השבת חפץ לנפגע, התחייבות שלא להיכנס למקום או לא להיות בקשר עם אדם, התפטרות ממקום תעסוקה, פסילת רישיון נהיגה, הפקדת כלי ירי ועוד).


התנאים שייקבעו בהסדר המותנה נקבעים תוך התחשבות בשיקולי הענישה והעקרונות המנחים את בתי המשפט לפני גזירת העונש על נאשם.


כאמור, במסגרת המו"מ לקראת ההסדר המותנה, ניתן ואף רצוי לעשות כל מאמץ כדי לשכנע את התובע להסתפק בתנאים מקלים ככל שניתן בנסיבות העניין.


המשמעות של הסדר מותנה


לאחר שהחשוד מילא את כל התנאים שהתחייב להם במסגרת ההסדר, על התובע לסגור את התיק בעילת "סגירה בהסדר" ולדווח על כך למשטרת ישראל כדי שיעדכנו את גיליון הרישום הפלילי בהתאם.


סגירת התיק בהסדר מותנה מביא למצב בו מצד אחד, החשוד סיים את עניינו של התיק הפלילי מבלי שנאלץ לנהל הליך משפטי בבית המשפט וחשוב מכל מבלי שהורשע בדין והוכתם בפלילים. מצד שני, עדיין לחובת החשוד קיים רישום בדבר סגירת התיק בהסדר שמידע אודותיו יכול להימסר רק לגופים ספציפיים המוזכרים בחוק.


סירוב החשוד להסדר מותנה או אי עמידה בתנאי ההסדר


חשוד שבחר לסרב לערוך הסדר מותנה בעניינו, להתחייב למלא אחר התנאים שהוצעו לו או שערך הסדר ולא עמד בתנאים הכלולים בו, יוגש כנגדו כתב אישום לבית המשפט.


פרסום הסדר מותנה


לאחר סגירת התיק בהסדר, על התובע לפרסם את דבר סגירת התיק בהסדר תוך תיאור העובדות בטיוטת כתב האישום, התנאים להסדר והנימוקים אשר הצדיקו הגעה להסדר והכל מבלי שיפורסמו פרטים מזהים על החשוד או נפגע העברה.


מתי כדאי לערוך הסדר מותנה ומתי לא?


תשובה לשאלה זו תינתן רק לאחר בחינת כל מקרה לגופו ובהתאם לנסיבות הפרטניות של עבירה והחשוד.


כאשר בחינת חומר הראיות מביאה למסקנה ברורה כי החשוד ביצע את העבירה המיוחסת לו והחשוד מודה בביצוע העבירה, כדאי ואף רצוי להגיע להסדר מותנה ולא לנהל את התיק בבית המשפט.


אולם, כותב המאמר סבור שבמצב בו החשוד משוכנע כי לא ביצע את העבירה ועומד על חפותו המלאה, אל לו "להתפתות" ולערוך הסדר מותנה שכאמור כרוך בהודאה מצדו בביצוע העבירה והשלכות נוספות ובמצב דברים זה, אין מנוס מלסרב להצעה להסדר מותנה ולנהל את התיק בבית המשפט.


ולסיום - ההליך של הסדר מותנה הנו הליך משפטי לכל דבר ועניין והוא עשוי להשליך באופן דרמטי על חייו של החשוד ובני משפחתו. בכדי להגיע להסדר מותנה, האזרחים נאלצים לנהל משא ומתן ישיר מול עורכי דין מטעם המדינה אשר לא תמיד מקפידים על הזכויות הנתונות לחשודים מכוח החוק.


לא פעם נתקלנו באזרחים אשר נדרשו להגיע לחתום על הסדר מותנה ולהודות בעבירה פלילית שכלל לא ביצעו ורק לאחר משא ומתן מול הרשויות, הוחלט לסגור את התיק בעילה אחרת.


לפיכך, קיימת חשיבות מכרעת כי לפני החתימה על הסדר מותנה, החשוד ייעזר בשירותיו של עו"ד פלילי מקצועי ובעל ניסיון בתחום אשר ילווה את החשוד לאורך כל ההליך, ינהל עבורו משא ומתן מול הרשויות במטרה לנסות תחילה לסגור את התיק הפלילי בעילה אחרת ורק אם הדבר לא מתאפשר, ינהל משא ומתן בדבר התנאים להסדר המותנה ויערוך את ההסדר הטוב ביותר עבור החשוד.


מאת: עו"ד שי שקד בשיתוף מערכת LawGuide


עורך הדין שי שקד בעל ניסיון וידע רב בכל הנוגע להליך הסדר מותנה, מייצג חשודים ונאשמים בהליך של הסדר מותנה בכל העבירות ומול כל גורמי אכיפת החוק בישראל.


בכל שאלה או לצורך יעוץ משפטי אישי ניתן לפנות ישירות לעו"ד שי שקד.


הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.co.il

 

המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.