החלטתם לקנות דירה? מזל טוב!

 

כנראה שבחרתם את הדירה שהכי מתאימה לכם, המיקום נוח, הנוף יפה והמחיר סביר, אבל...

 

האם מי שמציג עצמו כבעל הדירה הוא באמת הבעלים שלה? מה הם המסמכים שמוכיחים את הבעלות על הדירה? אולי המוכר אינו רשאי למכור את הדירה? ויש עוד הרבה בדיקות שצריך לבצע בתחום זה, כמו לדוגמא איך נדע שהדירה אינה מעוקלת? וכדו'.

 

כל הבירורים האלה לעיתים מורכבים יותר ולעיתים מורכבים פחות, אבל הם מורכבים.

 

אז ככה – אין צורך להיבהל, כיום ישנם מרשמים של כל הזכויות במקרקעין, אך לשם ביצוע הבדיקות חשוב שעורך הדין שתבחרו יהיה בעל ידע בתחום הנדל"ן, ובעל יכולות לאבחן את הנתונים כך שהם יובאו לידי ביטוי בהסכם הרכישה של דירתכם, באופן שיגן עליכם מפני סיכונים מיותרים.

 

עכשיו תדעו איפה רשומה הבעלות על הדירה, מי הבעלים האמיתי שלה, הרי ברור שלא תחתמו עם מישהו הסכם על כל כך הרבה כסף מבלי לבדוק את מסמכי הבעלות ואת סוג הבעלות.

 

השוק כיום הוא קשה, מלא בבירוקרטיה ומאוד סבוך, ובמיוחד בשוק הנדל"ן, בו אנו שומעים לא פעם ולא פעמיים על נוכלויות ועל אנשים שהפסידו את כספם.

 

קודם כל החדשות הרעות - לא את כל המקרים תוכלו למנוע, עכשיו לחדשות הפחות רעות, את רוב רובם של המקרים אפשר, צריך וניתן למנוע.

 

אז איך עושים את זה בדרך הנכונה? - על ידי מספר בדיקות והיכרות עם החוק והשוק אפשר למנוע את מרבית הסיכונים ולכל הפחות להעריך מראש את הסיכון ולהחליט האם כדאי להסתכן.

 

המוסד המרכזי שמטפל ברישום הזכויות של הקרקע בישראל הוא "לשכת רישום המקרקעין", הקרוי גם בשמו "טאבו", בטאבו ניתן לקבל מידע על המקרקעין שבהם מצוי הנכס שאותו אתם מעוניינים לרכוש, פלט המידע לגבי הנכס נקרא "נסח טאבו" בו מופיע מידע על הבעלות של הקרקע וכן מידע נוסף הקשור לקרקע.

 

גוף נוסף שבו ניתן לקבל לעיתים מידע הוא "מינהל מקרקעי ישראל", גוף זה מנהל את קרקעות המדינה, מעבר לגופים הללו, יש עוד סוג של מרשם זכויות שנעשה על ידי חברות, בדרך כלל על ידי החברה שבנתה את הבית, חברות אלו נקראות "חברות משכנות".

 

אם כן, ראינו שיש 3 סוגים של מרשמים, המנהלים את נושא רישום הזכויות במקרקעין ה"טאבו", "מנהל מקרקעי ישראל" וה"חברה המשכנת".

חשוב לציין, כי נכסים רבים רשומים ביותר ממקום אחד, לדוגמא דירה שרשומה גם בטאבו וגם במינהל מקרקעי ישראל, ולעיתים קורה שחלק מהנתונים רשומים רק במרשם אחד, לכן על מנת לקבל את כל המידע צריך לבדוק בכל המרשמים הרלוונטיים לאותו נכס.

 

הבדיקות שצריך לבצע במרשמים כוללים כאמור את נושא הבעלות ואת סוג הזכות במקרקעין (בעלות, חכירה וכדו' על סוגי הזכויות והמשמעות של כל זכות נרחיב במדור זה בעתיד), מידע לגבי הלוואות משכנתא הרשומות על הנכס, או עיקולים, או הערות אזהרה שונות וכדו'.

 

בדיקות אלו מהוות חלק חשוב ומהותי ביותר מתהליך הרכישה, והם יצילו אתכם מרכישת דירה מעוקלת, או ממושכנת, או שקיים עליו צו הריסה וכדו'.