יש שופטים שיכולים לכתוב פסק דין מרשיע רק מעיון בכתב האישום...

לא אני אמרתי את זה.

אמר את זה שופט בית המשפט המחוזי בדימוס שלי טימן, לאחר 27 שנות כהונה כשופט, תחילה בבית משפט השלום בפתח תקווה ואחר כך כשופט בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו, וכמי שישב בראש הרכב פלילי של שלושה שופטים ושפט באין ספור פרשות.

כדאי לקרוא את ראיון הפרישה המלא (קישור לראיון המלא בתחתית הרשימה)הוא מעורר מחשבות נוגות על מערכת המשפט, מערכת משפט בה 99.9% מהנאשמים בפלילים מורשעים בדין. כן כן, שפשפו עיניכם וקיראו שנית - 99.9% מהנאשמים בפלילים מורשעים בדינם. אין נתון ברור מזה כדי להצביע על השחיקה החזקה בחזקת החפות שחלה בעשורים האחרונים.

אנשי הפרקליטות יצקצקו בלשונם ויאמרו שהעליה במימדי ההרשעות הפליליות נובעת מסינון קפדני יותר של תיקים המגיעים לבית המשפט ומקפיצת מדרגה ביכולתה של המשפטרה לאסוף ראיות מדעיות משכנעות, כמו די.אנ.אי.

הכל נכון, אבל עדיין מדובר בנתון שצריך לזעזע כל אדם המאמין ברעיון החשוב שכל אדם הוא בחזקת זכאי, כל עוד לא הוכחה אשמתו מעבר לספק סביר.

סטטיסטיקה עדכנית של 99.9% אחוזי הרשעה עושה את הרעיון הזה לחוכא ואיטלולא, כלומר מתן פסק הדין המרשיע הוא רק עניין של זמן.

כשאלו הם הנתונים אין לתמוה ששופט חרוץ עשוי להתחיל בניסוח הכרעת הדין המרשיעה כבר עם קבלת כתב האישום - למה לבזבז זמן על זוטות כמו ניהול משפט פלילי כהלכתו?

קראו את הראיון המלא עם השופט בדימוס שלי טימן:

http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=964040