פקודת התעבורה קובעת כי רישיון הנהיגה של מי שהורשע בעבירה של נהיגה בשכרות ייפסל לתקופה מינימאלית של שנתיים. במקרים מסוימים (כאשר מדובר בתוצאות גבוהות, כאשר יש גם סממנים חיצוניים לשכרות, כאשר מדובר בעבירות חוזרות וכד') רשויות התביעה מבקשות להחמיר אף מעבר, ודורשות פסילה לתקופה של 3 שנים ויותר, ואף מאסר בפועל.

אז איך אפשר להגיע להסדר טיעון מקל בעבירה של נהיגה בשכרות, שהוגדרה ע"י בתי המשפט שוב ושוב כעבירה חמורה שיש להילחם בה באמצעות ענישה מחמירה ומרתיעה?

 

עו"ד בקיא ומיומן יוכל למצוא פגמים ראייתיים ומשפטיים ברוב דו"חות הנהיגה בשכרות, ולשכנע את התביעה המשטרתית להגיע להסדר טיעון של עונש מופחת, הכולל פסילה למספר חודשים בלבד, ואף לשנות את העבירה המיוחסת.

 

חשוב לזכור כי אין די בשכנוע רשויות התביעה, ויש לשכנע גם את בית המשפט לכבד את הסדר הטיעון ולהקל בעונש ביחס לפסילת המינימום הקבועה בחוק. לשם כך יש להצביע על שיקולים ראייתיים ומשפטיים ממשיים, ואין די בנסיבות אישיות דוגמת הצורך ברישיון לשם הגעה לעבודה, לצורכי המשפחה וכד'.

 

פגמים ראייתיים ומשפטיים יכולים להיות בעיקר מ-3 סוגים:

 

1. פגמים הקשורים לאופן ביצוע הבדיקה – למשל, אי הקפדה על ביצוע ו/או רישום של פעולות הקשורות לאופן ביצוע בדיקת הינשוף, משך הזמן שחלף עד לביצוע הבדיקה וכד'. פגמים מהסוג הזה הם הפגמים הנפוצים ביותר, המביאים את רשויות התביעה להגיע להסדרי טיעון מקלים.


2. פגמים הקשורים לאופן הפעלת מכשיר הינשוף, לרבות ביצוע בדיקות תקופתיות ויומיות.


3. זהות מבצע בדיקת הינשוף, הכשרתו ומיומנותו. לרוב, כאשר מדובר במפעיל שאינו מוכשר ומיומן בהפעלת מכשיר הינשוף, ניתן יהיה למצוא גם פגמים מהסוג הראשון והשני.

 

כמובן שיכולים להיות קשיים נוספים בתיק, כמו למשל, אובדן של ראיות מקוריות המוכיחות באופן ישיר את עצם ביצוע העבירה, ועוד.

 

להלן שתי דוגמאות לתיקי נהיגה בשכרות שהסתיימו בהסדרי טיעון מקלים עקב קשיים ראייתיים מהסוג הראשון:

 

1. לנאשם, י.ק, בחור צעיר ללא עבר תעבורתי משמעותי, יוחסה עבירה של נהיגה בשכרות עם תוצאה של 375 מיקרוגרם אלכוהול לליטר אויר נשוף (בערך פי 1.5 מעל הרף הקבוע בחוק). לאחר שמצאתי ליקויים באופן רישום הדו"ח הגענו להסדר טיעון מקל, כך שי.ק. הורשע בעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול (שהיא עבירה קלה יותר), ונגזרו עליו 10 חודשי פסילת רישיון בניכוי פסילה מנהלית (סה"כ 9 חודשים לריצוי), קנס בסך 1,000 ₪ ועונשי תנאי. זאת, כאמור, כאשר העונש שהיה צפוי לו ללא הסדר טיעון הינו פסילת רישיון הנהיגה לשנתיים.


2. הנאשם ע.ו, נעצר לבדיקת ינשוף בעקבות חשד, לאחר שלא ציית לתמרור "עצור". המדובר בנהג צעיר, שמחזיק ברישיון נהיגה מספר שנים בלבד, ושלחובתו עבירת מהירות קודמת. בבדיקת הינשוף נמדד ריכוז של 740 מיקרוגרם לליטר אויר נשוף (בערך פי 3 מעל הרף הקבוע בחוק). עקב כך, התכוונה התביעה המשטרתית לדרוש פסילת רישיון לתקופה של 3 שנים וכן מאסר בפועל. לאחר שמצאתי ליקויים של ממש באופן ביצוע הבדיקה, הגענו להסדר טיעון מקל כך שע.ו. הורשע בעבירה קלה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, ונגזרו עליו 11 חודשי פסילת רישיון, קנס בסך 1,500 ₪ ועונשי תנאי.