במאמר זה אנסה לענות בקצה המזלג על השאלה מהו ההליך המומלץ ביותר לחייב הנקלע לחובות כספיים. כלומר, הוצאה לפועל או הליך פשיטת רגל?


בטרם ישקול חייב מהו ההליך הטוב עבורו, עליו לשאול עצמו מספר שאלות בסיסיות. מאמר זה אינו מתיימר להציג את כל השאלות שחובה על החייב לשאול עצמו בטרם קבלת ההחלטה, יחד עם זאת אנסה לתת מספר טיפים חיוניים לבחינתו של החייב:


תום לב- גורם מרכזי בהליכי פשיטת רגל.
על ידי שתי דוגמאות אמחיש יצירת חובות בחוסר תום לב.

א. דוגמא - חייב שחובותיו נוצרו כתוצאה מהימורים, לא יזכה להגנת הליכי פשיטת רגל.
ב. דוגמא נוספת- חייב המפזר שיקים, על אף היותו מודע כי אין ביכולתו להשיב את הכספים שלווה, אף הוא לא יזכה להגנת הליכי פשיטת רגל.

יתרונות/חסרונות בהליכי פשיטת רגל

1. החל מקבלת צו הכינוס לא נצברים עוד תשלומי ריבית והוצאות סכום החוב מוקפא. בניגוד להוצל"פ שהריבית לעולם ממשיכה לתפוח.


2. בהוצל"פ החייב נמצא תחת מרדף נושים וחשוף להגבלות רבות כגון צווי מאסר, עיקולים וכדומה. בהליך פשיטת רגל מקבל החייב עיכוב הליכים בהוצל"פ. היינו, יכולת החייבים לפעול באמצעים קיצוניים אינה קיימת כלל.


3. בהליך פשיטת רגל ניתן לקבל הפטר מהחובות שנוצרו בתוך כ- 4 שנים ( למעט חובות מסוימים). לדוגמא, נניח שחייב צבר חובות בסך של כ- 10 מיליון ₪ ונקבע לו תשלום חודשי בסך של 500 ₪ לחודש, כלומר שילם לקופת הכונס הרשמי 24,000 ₪ בלבד במהלך 4 שנים - יקבל הפטר. להבדיל מהוצל"פ שעומדת לחייב חובה לשלם את החוב במלואו על מנת שיופסקו כנגדו ההליכים.


4. חייב שבבעלותו נכס ורובצת עליו משכנתא וחובו קטן ביחס לערך הנכס, לא מומלץ לפנות להליכי פשיטת רגל מדוע?! מהטעם שהכונס הרשמי יפעל למימוש הנכס, וחלק לא מבוטל מהמימוש נלקח על ידי הכונס הרשמי . דוגמא, נניח שהחייב לקח משכנתא בסך 2 מיליון ₪ וכעת החוב שנותר לבנק הינו 200,000 ₪. במצב נתון זה רצוי לחייב להימנע מלפנות להליך פשיטת רגל.


5. חייב שמכר בנסיבות מסוימות/ויתר/העניק נכס ב- 10 השנים בטרם הגיש בקשה לפשיטת רגל חייב לבחון היטב כדאיות פניה להליכי פשיטת רגל. לעיתים רבות הליכי הוצל"פ עדיפים על הליכי פשיטת רגל.

מכאן למדים כי לשאלה מהו ההליך הטוב ביותר עבור חייב, אין תשובה חד משמעית וההחלטה תלויה בנסיבותיו של כול חייב וחייב. אשר על כן, חשוב מאוד לקבל יעוץ מקצועי בטרם מקבלים החלטה לפנות להליך פשיטת רגל או הוצאה לפועל. דברים אלו יפים אף לשאלה האם להישאר בהוצאה לפועל (חייב שנפתחו כנגדו תיקים בהוצל"פ) או להגיש בקשה להיות מוכרז פושט רגל.