שכירות היא זכות במקרקעין, אשר משמעה להחזיק בנכס ולהשתמש בו, שלא לצמיתות. זכות זו ניתנת בתמורה לדמי השכירות, אותם משלם השוכר למשכיר. מטרתו של חוזה שכירות היא לעגן את זכויותיהם וחובותיהם של הצדדים לעסקת השכירות, המשכיר מחד והשוכר מאידך.

 

לחוזה השכירות חשיבות משפטית וכלכלית רבה, אך למרות זאת, קיימת נטייה בקרב הציבור, להמעיט בחשיבותו של חוזה מקיף ומסודר, כאשר מדובר על שכירות נכס.

 

הסיבה לכך היא ככל הנראה, הסברה כי היות שאין המדובר בעסקה יקרה כמו מכירה או רכישה של נכס, לא יכול להיגרם לצדדים נזק כלכלי משמעותי. סברה רווחת זו היא שגויה ויעידו על כך משכירים ושוכרים רבים שנקלעו לסכסוך משפטי מתיש מול הצד השני: תביעות פינוי מושכר, תביעות נזיקין לקבלת פיצוי על הנזק שנגרם וכדומה.

 

עריכת חוזה שכירות היא חשובה וחיונית, בין אם מדובר בשכירות דירה ובין אם מדובר בנכס עסקי כמו חנות או משרד. אולם, ניתן בהחלט לומר כי כאשר חוזה השכירות הוא לצרכים עסקיים, הסיכון הוא גדול יותר, עבור שני הצדדים.

 

עבור המשכיר, גובה השכירות והתשלומים הנלווים, גבוה באופן משמעותי מנכס פרטי. על כן, אם המשכיר אינו בוחר את השוכר בקפידה ואינו מקבל לידיו ערבויות מתאימות, עלול להיגרם לו נזק כספי משמעותי, במידה והשוכר לא עומד בהתחייבויותיו.

 

מצדו של השוכר, עסקיו יכולים להיפגע מאוד והוא עלול לספוג הפסדים כלכליים גדולים, אם המשכיר אינו נוהג באחריות ודואג למצבו התקין של הנכס.

 

על כן, אם הנך מעוניין להשכיר או לשכור נכס עסקי, פנה לייעוץ משפטי של עורך דין המתמחה במקרקעין. עורך הדין ינסח את החוזה, תוך הקפדה על עיגון זכויותייך בהסכם ושמירה על האינטרסים שלך, במסגרת עסקת השכירות.

 

כיצד ננסח חוזה שכירות עסקי בצורה הטובה ביותר?

 

חוזה שכירות טוב, הוא חוזה מקיף, אשר נותן מענה לכל הסוגיות המשפטיות שבין הצדדים, בהווה ובעתיד. להלן מספר נקודות חשובות ביותר, אשר יש לתת עליהם את הדעת, בניסוח חוזה שכירות לנכס עסקי:

 

1. תקופת השכירות: יש להגדיר בצורה ברורה את תקופת השכירות, תוך מתן אפשרות ליציאה מוקדמת מן החוזה, על ידי מתן התראה לצד השני ואפשרות הארכת חוזה. לרוב, חוזה שכירות לנכס עסקי, יהיה לפרק זמן ארוך יותר מאשר חוזה לשכירות דירת מגורים, ועל כן, חשוב עוד יותר להותיר אפשרות לכל אחד מן הצדדים לסיים את החוזה, טרם המועד שנקבע. באשר להארכת חוזה, יש להגדיר במפורש את קיומה או אי קיומה של אופציה זו ואת התנאים שצריכים להתקיים לשם הארכת החוזה.

 

2. חובות וזכויות הצדדים: חוזה שכירות צריך לעגן את חובות הצדדים זה כלפי זה. כך למשל, מחויב השוכר לשלם את דמי השכירות ואת התשלומים הנלווים והמשכיר, מחויב לתקן בעיות בנכס, תוך פרק זמן סביר מרגע שהודיע לו על כך השוכר.

 

3. ערבויות: המשכיר חייב לדרוש מן השוכר, ערבויות מתאימות לשם הבטחת קיום התחייבויותיו של השוכר. על החוזה לפרט אילו ערבויות ניתנו ובאלו תנאים יממש אותן המשכיר.

 

4. פתרון מחלוקות: כדאי לקבוע מנגנון לפתרון סכסוכים, על מנת שאם תתגלע מחלוקת בין הצדדים, ניתן יהיה לפתור אותה בצורה מהירה ויעילה. כך למשל, ניתן לקבוע כי בעת מחלוקת, פונים למגשר.

 

5. הפרת חוזה: יש לקבוע באופן מפורש, אלו סעיפים מהווים סעיפים מהותיים בחוזה, אשר הפרתם, תיחשב כהפרה יסודית של החוזה. הבחנה זו חשובה, בשל כך כי החוק מאפשר לצד אשר נפגע מן ההפרה היסודית, בתנאים מסוימים, סעד של ביטול החוזה.