אחד הנושאים הרגישים ביותר בתחום דיני המשפחה הוא הנושא של תביעת אבהות. זו תביעה שבמסגרתה בית המשפט צריך לקבוע כי אדם הוא אביו של קטין או קטינה. לקביעת אבהות השלכות רבות, ביניהן, חובת האב לתשלום דמי מזונות וזכותו לקיום קשר עם הילד.

 

תביעת אבהות


במסגרת תביעה זו, נדרש בית המשפט לקבוע או לשלול אבהות, כאשר הסמכות לדון בתביעה נתונה לבית המשפט לענייני משפחה. התביעה יכול שתוגש על ידי האם, או על ידי הגבר המבקש להצהיר כי הוא האב של הקטין/הקטינה. כמו כן, תביעה זו יכולה להיות מוגשת על ידי הקטין עצמו באמצעות אפוטרופוס. האבהות נקבעת על פי רוב באמצעות בדיקת רקמות. זוהי בדיקה פשוטה ולא פולשנית, אשר רמת הדיוק שלה גבוהה מאוד. על כן ניתן להסתמך עליה לצורך קביעה או שלילה של אבהות.

לעניין זה נציין, כי בית המשפט רשאי להכריע בשאלת האבהות, גם ללא ביצוע בדיקת אבהות, במקרים המתאימים לכך. למשל, במצב שבו יש מניעה לבצע בדיקת רקמות מחשש לממזרות. אז בית המשפט יכול לקבוע אבהות או לשלול אותה, על סמך ראיות אחרות אשר הובאו בפניו.


לקביעת האבהות יש השלכות משמעותיות מאוד, כפי שיפורט להלן.

 

ההשלכות של קביעת אבהות


לקביעת אבהות השפעה רבה על חייהם של כל הצדדים. ראשית ישנו כמובן הפן האישי - רגשי של זהות האב. לא פעם, הקשר בין האב לילד, נוצר רק לאחר ביצוע הבדיקה והדבר יכול לחולל מהפך משמעותי מאוד בחייו של הילד. מלבד זאת, קביעת אבהות יוצרת לאב ולאם זכויות וחובות. האב יהיה מחויב בתשלום מזונות ילדים ובמקביל, קמה לו הזכות לתבוע משמורת על הילד.

בהתאמה, לאם תקום הזכות לתבוע את תשלום המזונות מן האב והיא תהיה חייבת לאפשר לאב לפגוש את הילד ולקיים איתו קשר רציף. עוד נוסיף, כי לקביעת אבהות יכולה להיות גם חשיבות בריאותית, היות שלילד תהיה גישה לרקע הגנטי שלו. ההיסטוריה הרפואית המשפחתית יכולה להיות נתון חשוב מאוד, אם בהווה, היה והילד סובל מבעיות בריאותיות ואם בעתיד, כאשר יכול לעלות צורך לבירור מחלות גנטיות, למשל.

חיוב האב במזונות


הכרה באדם כאביו של קטין, מקימה לו חובת תשלום של דמי מזונות לילד ובהתאמה, מקימה לאם זכות להגיש תביעה למזונות ילדים. גובה המזונות יכול להיקבע על ידי ההורים בהסכמה, או על ידי בית המשפט, אשר יכריע בסוגיה בהתאם לטענות שיוצגו בפניו. גובה דמי המזונות צריך להתאים מחד להיקף צרכיו של הילד ומאידך, לרמת הכנסתו של האב. לעניין זה ישנה הבחנה בין צרכים בסיסיים, אותם יהיה האב חייב לספק, לבין צרכים מדין צדקה, אשר חיוב בהם תלוי במידה רבה ביכולת הכלכלית של האב.

זכות האב למשמורת


לצד החובה לתשלום דמי מזונות, קביעת אבהות יוצרת לאב זכות לקיים קשר עם הילד ולהיות מעורב בגידולו. בדומה לסוגיית המזונות, גם כאן יכולים ההורים להגיע להסכמה ביניהם ובהעדר הסכמה, יש צורך להגיש תביעה למשמורת לבית המשפט. לעניין המשמורת חשוב לציין את חזקת הגיל הרך, הקובעת כי ילד עד גיל שש יהיה בחזקת אמו, אלא אם ישנה הסכמה אחרת בין ההורים. במצב זה, ייקבעו לאב הסדרי ראייה - מועדים קבועים בהם יפגוש את הילד.

 

תודתי לגברת ליבנה סביר ולעו"ד דר' גיל סביר