לאחרונה שומעים רבות על הצעת החוק שעברה כבר בקריאה שלישית המכונה "מבצע שמיטה". במסגרת הצעת החוק התקבלה האפשרות לקבל הפטר במסגרת הליכי הוצאה לפועל.


מהו הפטר?


הפטר הוא צו אשר מסיים את הליכי הגבייה כנגד החייב ונמחקים לו כל חובותיו. עד היום הפטר היה אפשרי אך ורק במסגרת הליכי פשיטת רגל, כאשר פקודת פשיטת הרגל נותנת פתרון לחייבים אשר הסתבכו בחובות בתום לב, והם אינם יכולים לפרוע את מלוא חובותיהם לנושים. אנשים אשר הסתבכו בחובות בזדון או יש בידם בכדי לפרוע את חובותיהם לא ימצאו עצמם בהליך פשיטת הרגל, או יבוטל הליך כזה ככל שהם יפתחו בו.


הליך פשיטת הרגל נועד כדי להביא לאיזון בין זכויותיהם של הנושים להיפרע ובין מתן אפשרות לחייבים להתחיל בדף חדש. רובם המכריע של החייבים מגיע להליך פשיטת הרגל אחרי תקופה ארוכה של שנים של התמודדות עם תיקים שנפתחו כנגדם בהוצאה לפועל, כאשר במסגרת אותם תיקים בהוצאה לפועל הם שילמו פעמים רבות סכומים גבוהים לנושיהם, וכאשר לאור הריביות שצברו פעמים רבות הסכומים שאותם שילמו אותם חייבים עולים פי עשרות מונים על סכומי קרן החוב.


לאותם חייבים ניתנת אפשרות אמיתית באמצעות הליכי פשיטת הרגל לשים מאחוריהם את עול החובות שצברו ולצאת לדרך חדשה, דרך שבה החייבים יכולים לבחור לצאת לעבוד ללא חשש כי משכורתם תעוקל, וזכויות רבות אחרות אשר יכולות להיראות טריוויאליות לאדם הסביר. אחרי שנים רבות ותשלומים רבים בהוצאה לפועל, החייבים יכולים במסגרת הליך פשיטת הרגל לסיים את חובותיהם, אם באמצעות הפטר ואם באמצעות הסדר.


אולם לאור החוק החדש, יתאפשר גם לחייבים בהוצאה לפועל לקבל הפטר, והמשמעות עבור החייבים היא מרחיקת לכת.


יש לציין כי הליך פשיטת רגל הוא הליך מורכב ויקר והרבה חייבים לא יכולים לפנות אליו לאור חסמי הכניסה של ההליך עצמו, והם נאלצים להמשיך להתנהל במסגרת ההוצאה לפועל וזאת כאשר אין וככל הנראה לא תהיה להם אפשרות לפרוע את חובם במהלך כל חייהם.

הימצאות חייבים שכאלו במסגרת ההוצאה לפועל לא טובה לאף אחד, גם לא לנושים.


יש לציין כי מטרת ההוצאה לפועל היא גבייה ולא התעמרות בחייבים ללא סיבה, ומשכך יתאפשר לחייבים שאין להם יכולת פירעון לסיים את חובותיהם ולהתחיל בדרך חדשה.


מי יוכל לפנות להליך?


ישנם מספר תנאים אשר על החייב לעמוד בהם: חובות החייב צריכים להיות עד 800 אלף שקלים, הוא אינו חייב 400 אלף שקלים לנושה יחיד, וכן בשלוש השנים האחרונות החייב עמד בצו התשלומים שנקבע לו. עבור חייבים רבים המשמעות היא התחלה של חיים חדשים ללא עול החובות הרובץ עליהם.


יש לציין כי זמן גביית החובות בהוצאה לפועל הוא רב. אני נתקלת לא אחת בחייבים אשר מתנהלים הליכים כנגדם אפילו עשרות שנים. עבורם זוהי באמת מצוות השמיטה אשר בגינה יהיה אפשרי עבורם לאחר שנים רבות של אי שקט לישון מבלי לחשוש כי כל רכושם יעוקל.