רכשתם דירה והחלטתם להשכיר אותה וליהנות מתשואת דמי השכירות, פרסמתם את הדירה בלוח מודעות והנה אתם עומדים בפני חתימת חוזה שכירות. לפתע עולים חששות- מה יקרה אם השוכר לא יעמוד בחוזה השכירות, מה יקרה אם השוכר יפסיק לשלם את דמי השכירות ומה תוכלו לעשות באותם המקרים?

 

החוק במדינתנו אוסר על עשיית דין עצמי ועל פינוי בכוח של השוכר (למעט מקרים ספציפיים). בפסקי דין רבים נקבע, כי אין לפעול בכוח לפינוי השוכר ומשכיר שיפעל כך יהיה חשוף לתביעות כספיות מצד השוכר. אם כן, כיצד תוכלו לפעול נכון לפינוי הדירה?

 

ראשית, כבר בחתימת חוזה השכירות ניתן לקבוע מנגנון לפיצוי, לפיו אי פינוי הדירה בתום תקופת השכירות או הפרת חוזה השכירות יחייבו את השוכר בתשלום פיצוי קבוע ומוסכם מראש, פיצוי שרצוי שיהיה גבוה במעט מגובה שכר הדירה כך שיתמרץ את השוכר לפנות את הדירה בזמן. כמו כן, ניתן להכניס מנגנון המאפשר לכם, במקרים מסוימים של הפרת חוזה השכירות, לתבוע את פינויו של השוכר.

 

כיום, ההליך המהיר ביותר לפינוי השוכר מדירתכם הינו "תביעה לפינוי מושכר". זהו הליך מזורז ומהיר לפינוי השוכר שחוק הגנת הדייר לא חל עליו. בסוג התביעה הנ"ל השוכר מנוע מלהגיש תביעה כנגדכם ולכן כל שיוכל לעשות הוא להתגונן באמצעות כתב הגנה.

 

היתרון הגדול והמשמעותי ביותר בהגשת תביעה לפינוי מושכר הוא שהדיון בתביעה ייערך בתוך 30 יום מיום שהוגש כתב ההגנה. כלומר, תוך 60 יום מיום שהמצאתם את כתב התביעה לשוכר וזאת בניגוד להליכים אחרים שאורכים תקופה ממושכת יותר.

 

בתביעה לפינוי מושכר תוכלו לתבוע רק את פינויו של השוכר ולא תוכלו לתבוע פיצוי כספי- דבר שמזרז את התביעה ואת הדיון בה ומביא לסיומה מהר ככל שניתן. פיצוי כספי תוכלו לתבוע בהליך נפרד.

 

בסוף ההליך ובמידה שתוכיחו את טענותיכם יינתן צו לפינוי הדירה איתו תוכלו לגשת להוצאה לפועל ואף להיעזר במשטרה לצורך פינוי הדייר בפועל.

 

על מנת להימנע ככל שניתן מנזקים כספיים, רצוי לנקוט במספר צעדים פשוטים מיד לאחר החתימה על חוזה השכירות. מומלץ לפעול לשינוי שם המחזיק בדירה בפועל ולהעביר את החשבונות על שם השוכר- הודיעו ברשות המקומית על שינוי המחזיק בדירה ולאחר מספר ימים ודאו כי השוכר רשום כמחזיק בפועל. כמו כן, העבירו את חשבון הארנונה, המים והחשמל על שמו של השוכר כך שכל חוב שייווצר, אם ייווצר, יהיה על שמו של השוכר ואתם לא תהיו צד להליכים שיינקטו בגין החובות הללו.

 

ניתן ואף רצוי לדרוש בטחונות מהשוכר. ישנם מספר סוגי בטחונות כגון ערבות בנקאית, שטר חוב בצירוף חתימת ערבים או שיק בטחון. בנוסף, דרשו מהשוכר להפקיד בידיכם שיקים פתוחים לפקודת חברת החשמל, הרשות המקומית וועד הבית. כך תוכלו לפרוע את השיקים הללו במקרה בו השוכר יימנע מתשלום החשבונות ובכך תצמצמו את גובה הנזק הכספי שעלול להיגרם לכם.

 

האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ו/או המלצה ו/או חוות דעת משפטית. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.