סעיף 3 לחוק למניעת הטרדה מינית מגדיר את העבירה: סחיטות בעלי אופי מיני, הצעות בלתי פוסקות המכילות אופי מיני, התייחסויות בעלות גוון מיני, אמירות מיניות מבזות ומשפילות, פרסום של תצלומים המתמקדים במין ללא הסכמה, ניצול לרעה של יחסי מרות, התנכלות בעלת אופי מיני ועוד. עבירת ההטרדה המינית הינה בעלת תחולה פלילית וכן אזרחית.

 

בעקבות תלונה במשטרה, ניתן להרשיע את הנאשם. מהן זכויות נפגע העבירה בהטרדה מינית?


בפן הפלילי, קמה הזכות להגיש תלונה במשטרה בגין הפרה של הסעיף על הטרדה מינית. בעקבות כך, בתסריט האופטימלי מבחינת המתלוננת, ייאספו ראיות והרשות התובעת תגיש כתב אישום. הרשעת הנאשם בסוף ההליך תביא להשתת סנקציה פלילית בהתאם לחומרה המתלוננת מקבלת מעמד של נפגעת עבירה ובמקרים חמורים עליה לעשות שימוש בשירותיו של עורך דין בקיא למיצוי זכויותיה ככזאת.


הזכויות כוללות בין היתר קבלת מידע ועדכונים באשר להליך שננקט כנגד הנאשם, וזכות להביא את דעתה בנושאים שונים הקשורים בענישה. ככל והתלונה שהוגשה נסגרת מבלי שהחשוד הועמד לדין, עומדת לרשות המתלוננת הזכות להגיש ערר בגין סגירה התיק, דבר שחשוב שייעשה באמצעות עורך דין פלילי הבקיא באופן הגשת עררים מסוג זה.


ככל שאתה החשוד או הנאשם בגין תלונה או כתב אישום שהוגש בעבירה זו, חשוב כי תיצור קשר עם עורך דין מהתחום הפלילי באופן מיידי ככל האפשר.


חובות מעסיק לפי החוק למניעת הטרדה מינית בסביבת העבודה

 

למעסיק החובה לנקוט בפעולות למניעת הטרדה בסביבת העבודה הקבועות בחוק (החובות הללו קבועות בתקנות למניעת הטרדה מינית - חובות מעביד). על המעסיק לנקוט בפעולות שהן בין היתר - כתיבת תקנון ומנגנון שמאפשר הגשת תלונות מצד מי שרואה עצמה מוטרדת בעבודה.

 

החוק קובע את האופן שבו יש לטפל בתלונה כזאת. מעסיק שאינו נוקט בצעדים הדרושים חושף עצמו לתביעות משפטיות וסנקציות. ככל שאתה מעסיק הזקוק ליעוץ משפטי בנושא הצעדים הללו, יש לפנות לצורך כך לעורך דין בקיא בכך.

 

ניתן לקבל פיצויים בעקבות תביעה אזרחית הנוגעת להטרדה מינית


בנתיב האזרחי - המדובר בתביעה אזרחית כספית, כתוצאה מהטרדה במרחב התעסוקתי ובמקרים שבהם ההטרדה בוצעה ללא קשר למקום העבודה.


הטרדה במקום התעסוקה - במקרה כזה יש אפשרות לגשת לבית הדין האזורי לעבודה ולהגיש תביעה בגין הטרדה. בית הדין יוכל לשפות בגין הנזקים. לבית הדין האפשרות לתת פיצוי ללא הוכחת נזק עד לסך של 120,000 שקלים. ייצוג בתביעה אזרחית בגין הטרדה במקום העבודה חשוב כי תעשה על ידי עורך דין המכיר היטב את התחום.


הטרדה אחרת - כאשר ההטרדה אינה קשורה במרחב התעסוקתי, יש לתובעת אפשרות לגשת לאחד מתי משפט השלום. גם כאן קמה האפשרות לבית המשפט לקובע פיצוי ללא הוכחת נזק עד לסך של 120,000 שקלים.


חשוב להבין כי ניתן לתבוע גם בסכומים גבוהים יותר, ואולם כדי לקבל סכום העולה על 120,000 שקלים קמה החובה לתובעת להוכיח את נזקיה. תקופת ההתיישנות להגשת תביעה כזאת הינה 7 שנים.

 

מורכבות הסוגיה: קביעה מתי חיזור תמים הופך להטרדה מינית שניתן להתלונן עליה


עבור הערכאות, האתגר המשפטי העיקרי בתביעות אלה הוא בקביעה מתי חיזור הופך להטרדה. הבדיקה לצורך כך מתמקדת בין היתר בשאלה האם יש באינטראקציה שנוצרה ניצול יחסי מרות, או להבדיל אם יש במעשה ובדינמיקה גילוי של רצון חופשי.


על המתלוננת/תובעת להביע סירוב לחיזור. יחד עם זאת כאשר הנתבע/נאשם מרבה באינטראקציות כאלה ,אזי במקרה כזה הוא עלול להימצא חייב/אשם, גם אם המתלוננת או התובעת לא סירבה לחיזוריו באופן מפורש. מדובר בסוגיה מורכבת, כאשר הסטנדט שאומץ על ידי בתי המשפט הוא זה של "האדם הסביר".

 

ככל ויש לך שאלות נוספות בנושא ההטרדה המינית ו/או שאלות אחרות אתה מוזמן להתייעץ עמי טלפונית ואשמח לענות על שאלותיך.