רכישת דירה חדשה היא בדרך כלל הצעד הכלכלי הגדול ביותר שאנו עושים במהלך חיינו, וכמובן שנוכח ההוצאות הרבות הנלוות לרכישת הדירה, גדול הוא הרצון של הרוכש לחסוך.


אלא שבמקרה של רכישת הדירה מהקבלן, חשוב לזכור שחוזה רכישת דירה, עליו יידרש הקונה לחתום, הינו חוזה שנערך ומנוסח חד צדדית על ידי עורך דין המייצג משפטית את הקבלן ואת האינטרסים שלו בלבד, ועל כן הוא מוטה לחלוטין לטובת הקבלן ולרוב אינו מספק את ההגנות הנדרשות לרוכש הדירה.


יחד עם זאת, מרבית הרוכשים מתעלמים מעובדה זו ומעדיפים לפנות לפורומים באינטרנט, לשאול לעצות של השכנים והחברים ובסופו של דבר לסמוך על עורך הדין של הקבלן. וכאן חשוב לזכור, כי תשלום שכר טרחה לעורך דין של הקבלן הוא אך ורק בעבור רישום הדירה בטאבו. יתרה מכך, על פי הדין וכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין בישראל, עורך דין של הקבלן איננו רשאי לייצג את שני הצדדים - הוא מייצג את האינטרסים של הקבלן בלבד!


תשאלו מה עם הרוכש? הוא כמובן נותר ללא כל הגנה הן מבחינת הבטוחות ההולמות, הן מבחינת הקנסות שיוטלו על הקבלן במקרה של איחור במסירה והן מבחינת שאר מכלול ההיבטים המשפטיים אשר אמורים להגן על זכויות הרוכש.


כמובן, שכולנו נזכרים באותן מאות משפחות שרכשו דירות חדשות מחברת חפציבה, וביום אחד גילו לחרדתם שנותרו ללא הדירה וללא הכסף.


לי זה לא יקרה? חשבו שוב


אתם בטח אומרים: "לי זה לא יקרה", "היום יש חוקים אחרים" וכדומה, אך מניסיוני בתחום אני יכולה לומר שעד היום קיימים רוכשים, אשר מתוך רצון לחסוך אינם מעוניינים לשאת בהוצאות שכר טרחת עורך דין מטעמם ולאחר השלמת רכישת הדירה מגלים, לצערם, שזה עתה השקיעו את מיטב כספם בדירה שהינה משועבדת ו/או מעוקלת או שגרוע מכך נמכרה בו זמנים למספר רוכשים או כלל לא שייכת לאותו "מוכר".


לכן, חשוב מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין, המתמחה במקרקעין, בעל ידע וניסיון ספציפי ומוכח בטיפול בעסקאות מסוג זה, אשר יבדוק אם הקרקע רשומה בלשכת רישום מקרקעין או ברשות מקרקעי ישראל והאם היא בבעלות הקבלן, האם היא משועבדת, האם קיימים עיקולים על הקרקע, אילו היטלים חלים עליה ועוד.


נושא חשוב אחר הוא הבטחת כספים אותם הרוכש נדרש לשלם עבור בנית הדירה. נושא זה מעוגן בחוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), הקובע ומפרט את הביטחונות שהקבלן מחויב להעניק לרוכש עם קבלת הכספים.


עורך דין מטעמכם ידע לדרוש את הבטחת הכספים אותם הנכם נדרשים לשלם עבור רכישת הדירה, וכן ידע לטפל בסוגיות הכרוכות במסירת הדירה ורישום הזכויות בדירה על שמכם, לרבות סוגיית פיצוי בשל איחור במסירת הדירה ובהיבטים רבים נוספים המבטיחים אתכם כרוכשי הדירה החדשה מקבלן.

 

המידע המשפטי המוגש אינו יעוץ משפטי אלא מהווה מידע כללי בלבד. האמור לעיל אינו תחליף לקבלת חוות דעת ו/או יעוץ ייעוץ משפטי כאמור. הכותב ו/או מי מטעמו אינם אחראים בצורה כלשהי, ישירה או עקיפה לתוצאות הנובעות משימוש הקוראים במידע משפטי ו/או אחר שניתן באתר ו/או מאמר זה.