היטל תיעול

היטל תיעול יוטל על כל בעל מקרקעין הנהנה מפעולת הניקוז או שמקרקעיו גורמים לפעולת הניקוז.
גובהו של היטל תיעול יחושב בדרך כלל באופן יחסי לשטח (במטרים) של הקרקע המצוי בבעלותו של בעל הנכס או לשטח המבנה שלו.

היטל ביוב

היטל ביוב משולם עבור התקנת תשתית הביוב ברשות המקומית או קנייתה. שיעורו של היטל ביוב מחושב בדרך כלל באופן יחסי לשטח הקרקע המצוי בבעלותו של בעל הנכס או לשטח המבנה שלו או לשילוב של שניהם גם יחד. על דרישה לתשלום היטל ביוב ניתן לערער בפני ועדת ערר.

היטל סלילה

היטל סלילה לכביש הנו תשלום המוטל על בעל נכס בדרך כלל עבור סלילת כביש אחד. היטל סלילה למדרכות נדרש מבעלי מקרקעין הגובלים באותו הרחוב. שיעורו של היטל סלילה מחושב בדרך כלל באופן יחסי לשטח הקרקע המצוי בבעלותו של בעל הנכס או לשטח המבנה שלו או לשילוב של שניהם גם יחד.

היטל השבחה

היטל השבחה הוא תשלום המוטל על בעלים של מקרקעין וזאת בעקבות אישור תכניות מסויימות על ידי ועדות התכנון והבניה. בדרך כלל מדובר במקרים בהם בעקבות אישורה של תוכנית כזו או אחרת עלה שווי המקרקעין וזאת מכיוון שכתוצאה מאישור התוכנית הורחבו זכויות הבניה המותרות לניצול במקרקעין.
כלומר, היטל זה הינו בעצם שיעור השתתפותה של הרשות ברווח שעשוי בעל המקרקעין לעשות כתוצאה משיפור מצבו כבעל המגרש או הנכס המושבח.
גובהו של היטל השבחה הוא מחצית מגובה ההשבחה שהושגה, כלומר, מחצית משיעור עליית שווי השוק של המקרקעין.

אגרת מים

תשלומים בגין אגרת מים עשויים להידרש בעבור כל אחת מן התשתיות הבאות : אגרת חיבור לרשת המים, התקנת מד מים, הנחת צינורות, חידוש חיבור לרשת פרטית, מתן היתרים לביצוע שינויים ועוד.
שיעורם של תעריפי המים המסופקים על ידי הרשויות המקומיות נקבעים בידי שר הפנים וזאת בהתאם לחוק.


* הכותב - עורך הדין עמיר דורון, ממשרד עמיר דורון ושות' (כפר-סבא) העוסק בייעוץ וליווי משפטי בתחום המקרקעין

**הערה:
מידע זה הינו לידע כללי וראשוני בלבד ואינו נועד לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם הכותב.




עודכן ב: 14/10/2009