על כמה עומד סכום התביעה המרבי? מי רשאי להגיש תביעה קטנה והיכן מגישים אותה? מה קורה לאחר הגשת התביעה? ומה עושים ברגע שנתבעים בחזרה?


כמה מילים על תביעות קטנות


תביעות קטנות המוגשות לבתי המשפט מתבססות בעיקר על עוולות צרכניות בתחומים שונים, כמו תביעות בנושאי תיירות, יחסי שוכר – משכיר, תביעות נגד ספקי שירות, תביעות ביטוח, ועוד ועוד.


ככלל, בית משפט אזרחי (בית משפט השלום או בית המשפט המחוזי) הינו מוסד שייעודו ליישב סכסוכים ובו יש זכות לתובע או לנתבע להיות מיוצג על ידי עורך דין. ייחודו של בית המשפט לתביעות קטנות בכך שהתובע והנתבע אינם מיוצגים ע"י עורכי דין אלא מייצגים את עצמם. אולם כדי לנהל תביעה בצורה נכונה מומלץ לקבל יעוץ והכוונה מעורך דין, מומחה בתחום.


ההליכים בבית משפט לתביעות קטנות הינם פשוטים יותר מההליכים שבבית משפט אזרחי ומהירים יותר, כשהמגמה היא לשמוע את הצדדים ולפתור את הסכסוך כבר באותו דיון, או לתת פסק דין זמן קצר לאחר הדיון. שופט בבית משפט לתביעות קטנות אינו כבול לסדרי הדין הרגילים ויש לו מרחב החלטה גדול יותר מאשר לשופט בבית משפט רגיל.


סכום התביעה


בעבר, עם הקמת בתי המשפט לתביעות קטנות ועד לפני כמה שנים, עמד סכום התביעה המרבי על כמה אלפי שקלים בלבד. כיום סכום התביעה המירבי עומד על 33,800 ₪ וזה איננו סכום מבוטל, לכן מומלץ להסתייע בשרותי עורך דין ולהתייעץ לפני הגשת התביעה.


מי רשאי להגיש תביעה קטנה?


בבית המשפט לתביעות קטנות אדם יכול להגיש תביעה נגד אדם אחר, או נגד תאגיד (חברה בע"מ) או נגד רשות מקומית / רשות שלטונית וכו'.


מנגד, תאגיד (כמו חברה בע"מ או אגודה שיתופית, רשות מקומית וכו') אינו רשאי להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות. לא נגד יחיד ולא נגד תאגיד אחר.


מאחר וגם בתביעה קטנה יש צורך להציג ראיות ולהוכיח את עילת התביעה, מומלץ לקבל יעוץ והכוונה מעורך דין הבקיא בתחום זה לצורך בדיקה משפטית ראשונית והערכת סיכויי התביעה, הגשת התביעה בצורה מסודרת, הכנת כתב התביעה או כתב הגנה. בדיון עצמו התובע והנתבע מייצגים את עצמם, למעט במקרים חריגים ובאישור בית המשפט.


היכן להגיש את התביעה?


יש להגיש התביעה בבית המשפט לתביעות קטנות הסמוך למקום בו בוצעה העיסקה נשוא התביעה או המקום בו נחתם החוזה נשוא התביעה, או בבית המשפט הסמוך למקום מגוריו או עסקו של הנתבע. (אם מדובר ברכישה באינטרנט או בטלפון ניתן להגיש את התביעה בכל מקום בארץ).


איך מגישים תביעה קטנה?


מומלץ להכין את כתב התביעה מראש, כשהוא מודפס, ולצרף אליו את כל האסמכתאות הנדרשות להוכחת טענות התובע. יש להדפיס ולהגיש ב- 3 עותקים (או יותר, במידה ויש יותר מנתבע אחד). במזכירות בית המשפט המוסמך יש למלא טופס כתב תביעה.


יש להקפיד על ציון פרטיו המלאים של הנתבע, מילוי מספר תעודת זהות של הנתבע, במידה וידוע, או מילוי מספר החברה הנתבעת (ניתן לבדוק זאת באתר רשם החברות). יש לרשום גם מספר טלפון של הנתבע וכתובת מלאה ומדוייקת שלו.


לתשומת לב הגשת תביעה כרוכה בתשלום אגרה של 1% משווי סכום התביעה(מינימום 50 ₪)


מה קורה אחרי הגשת התביעה?


בית המשפט קובע מועד לדיון בתביעה, ושולח את כתב התביעה לנתבע בדואר רשום, בצירוף הזמנה לדין והוראה לנתבע להגיש כתב הגנה בתוך 15 יום מיום קבלת כתב התביעה לידיו.


מה קורה אם אתה נתבע בתביעה קטנה?


על נתבע שקיבל כתב תביעה לידיו- להגיש כתב הגנה תוך 15 יום ממועד קבלתו.


יש לערוך את כתב ההגנה ב 3 עותקים (ואם יש יותר מתובע אחד- עותק אחד לכל תובע) ולהגישו במזכירות בית המשפט בו הוגשה התביעה.
במידה והנתבע קיבל את כתב התביעה אולם לא הגיש כתב הגנה – רשאי התובע לבקש מתן פסק דין נגד הנתבע.


ניהול הדיון בתביעה קטנה


בית המשפט שומע את טענות הצדדים. כל צד גם רשאי לזמן עדים מטעמו, כדי לחזק את טענותיו. (לתשומת לב שבדיון עצמו העדים ממתינים מחוץ לאולם, לא שומעים את טענות הצדדים, וכל עד מוכנס לאולם רק לצורך מתן עדותו).


לאחר שמיעת טענות הצדדים והעדויות, השופט מוסמך לתת פסק דין כבר בתום הדיון.


לפעמים, בדרך כלל אם מסכת הארועים של התביעה מורכבת ומסובכת, או אם יש עומס דיונים באותו יום, השופט מסיים את הדיון, כותב את פסק הדין במשרדו ושולח את פסק הדין לצדדים, בדואר.


ערעור על פסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות


ניתן להגיש לבית המשפט המחוזי שבאותו מחוז שיפוט בקשת רשות ערעור על פסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות, וזאת תוך 15 יום מיום קבלת פסק הדין. בהליך הערעור רשאים הצדדים להיות מיוצגים ע"י עורך דין .