אני שומע לא מעט פעמים משפטים מלקוחות שמשתפים אותי ברגשותיהם: "החלטנו להתגרש, מערכת היחסים שלנו כבר לא יכלה לשרוד את זה", אני שואל, והם עונים "ברור שחשבנו על הכל, ניסינו, הלכנו לטיפול, לפעמים זה פשוט לא זה.

 

שלושה ילדים, וכלב, אין לנו מושג איך אנחנו עושים את זה. מה אומרים? מה מספרים? איך מספרים לילדים שאבא ואמא מתגרשים?" ואחרי שברור ללקוח ש "זאת עובדה, אני והוא כבר לא יכולים להיות יחד, אין לי ספק שזה מה שצריך לקרות עכשיו" יש לתת את הדעת לדבר שהוא באמת הכי חשוב לכל הורה והוא הילדים שלנו.

 

תהליך הגירושין הוא בין האובדנים היותר קשים שיכול לחוות אדם בחייו, גם אם התהליך נעשה בהסכמה מלאה של שני הצדדים, אי אפשר להתחמק משלב האבל והחוויה של האובדן המאוד משמעותית.

 

בעוד כל אחד מבני הזוג עסוק בליקוק הפצעים, פעמים רבות ישנם ילדים שאף אחד מבני הזוג לא פנוי לתווך להם את התהליך בלי להכניס אותם לתוך סערת הרגשות שכל אחד מההורים חווה בעצמו.

 

יחד עם זאת, חשוב לדעת כי הילדים שלנו מרגישים, רואים וחווים הכל, גם אם ההורים לא מתווכים להם דבר, יתרה מכך, הילדים מוסיפים כפי דמיונם העשיר את כל הפחדים והחרדות שלהם, ועדיף שישמעו מהוריהם על מה שקורה מאשר שיעצימו וימציאו מידע משלהם.
אז איך לספר לילדים? מה לספר לילדים?

 

1. ראשית חשוב לספר את האמת – החלטנו להתגרש, אחרי המון מחשבה.

 

2. אינכם אשמים שאנחנו רוצים להיפרד, זה קשור אלינו וצורך שלנו להיות כל אחד בנפרד.

 

3. אף אחד מבני הזוג לא אשם – אפילו אם עומד לכם בקצה הלשון להוציא החוצה את כל מה שאתם חושבים על בן זוגכם עליכם לספור עד עשר לשתות מים קרים ולהודיע לילדיכם כי זוהי החלטה משותפת של שניכם.

 

4. אנחנו ממשיכים להיות ההורים שלכם בכל מצב וצורה, ואתם תמיד תהיו חלק מחייהם.

 

5. ספרו להם איך בדיוק זה הולך להיות.

 

6. אל תלחמו האחד בשני דרך הילדים, והכוונה היא גם למשפטים כגון אתה לא יודע מה אמא או אבא שלך עשו לי. הילדים שלכם זקוקים לדעה חיובית על שני ההורים, ברגע שהורה מסית את ילדיו מלבד הפגיעה בבן הזוג הרי שהפגיעה בילד היא משמעותית וקריטית. ילד זקוק לשני הוריו וברגע שהוא מזדהה עם אחד ההורים הרי שהוא מאבד את השני, זכרו שהם רוצים לאהוב את שניכם.

 

7. אל תדברו האחד עם השני דרך הילדים, קיימו ערוץ תקשורת ישיר, כמו למשל: תגיד לאבא שלך שאני לא מוכנה להעביר לו.

 

8. אפשרו לילדים להביע רגשות בנושא, ככל שהם יותר יאווררו רגשות כך הם יעבדו את הפרידה יותר טוב. שימו לב, לילדים מותר להביע כל רגש שעולה, כעס, עצב, חשש, פחד ועוד. אל תיבהלו כשהם מביעים רגשות, והראו להם שאתם מסוגלים להכיל את רגשותיהם.

 

9. אל תהפכו את הילדים לכרית הבכי שלכם, הם צעירים והמעמסה הגדולה יכולה לפגוע ביציבות הנפשית שלהם.

 

10. ספרו למערכת החינוך על התהליך, ובקשו שישימו לב אם מתעוררים סימני מצוקה. יכולים להיות הרבה ביטויי מצוקה החל מהתדרדרות בלימודים וכלה בקושי חברתי כזה או אחר.

 

הבחירה להתגרש היא שלכם, הילד נקלע לסיטואציה ללא יכולת בחירה, זכרו לנהוג באחריות ואל תשכחו שעדיף להיפרד בהסכמה, וגם אם מתרחשת מלחמת עולם שלישית בבית משפט עליכם להשאירה שם ולא לאפשר לה להגיע לילדכם.