חייבים רבים פונים למשרדנו על מנת לקבל מידע בעניין ההליך המתאים עבורם לסיום חובותיהם. במאמר זה אנסה לתת מידע בעניין האפשרויות השונות העומדות בפני אדם החפץ לסיים את חובותיו.

 

התנהלות מול הוצאה לפועל


האפשרות הראשונה, הינה להתנהל מול לשכת ההוצאה לפועל, לרוב ע"י הליך של איחוד תיקים או חייב מוגבל באמצעים.


חשוב להבין כי לרוב, התנהלות מול לשכת ההוצאה לפועל אינה מביאה לסיום החובות- הריביות בהוצאה לפועל גבוהות מאוד וחייבים רבים משלמים שנים רבות תשלום חודשי והחובות ממשיכים לעמוד על אותו סכום ואף לתפוח ולגדול.


יחד עם זאת, לעיתים התנהלות מול הוצאה לפועל, עשויה להיות נכונה עבור חייבים מסוימים, שכן על ידי התשלום החודשי, החייב "מכבה שריפות" ו"קונה" שקט וזמן אשר במהלכו לא ננקטים כנגדו הליכי גבייה.


הסדר חובות


אפשרות נוספות, אשר חייבים רבים אינם מודעים לה, הנה ניהול מו"מ עם הנושים, בכפוף להסדר חובות בכתב.


בהליך של הסדר חובות, מתנהלים ישירות עם הנושים ואם הם מיוצגים עם בא כוחם עד להגעה להסכמה בעניין תשלום החוב. חשוב להעלות את ההסכמות בכתב ולנסחם בדרך שתשמור על זכויות החייב, בכדי למנוע מצב בו לאחר פרק זמן מסוים מגיעה שוב דרישה לתשלום בגין חוב שכבר הוסדר.


אפשרות זו מהווה פיתרון נכון ויעיל עבור חייבים המעוניינים להביא את חובתם לידי סיום בדרך מהירה יחסית.

פשיטת רגל


לעתים, חובותיו של אדם הנם כה גדולים עד אשר אין ביכולתו לעמוד בפירעונם. במקרים אלה, ייתכן בהחלט כי החייב יהיה מעוניין להפסיק את מרדף הנושים אחריו וזאת על ידי פנייה להליך פשיטת רגל. פשיטת רגל הנו הליך המאפשר לאדם לשלם כמיטב יכולתו במשך מספר שנים ולאחר מכן לקבל הפטר ולהתחיל פרק חדש בחייו. בהנחה ומתנהלים בו נכון, הסיכויים שהאדם אכן יפתח דף חדש בחייו הנם גבוהים, במיוחד לנוכח הרפורמה החדשה.


יחד עם זאת, חייב אשר מסוגל לשאת בתשלום החובות, יעדיף לפנות להליכי ההוצאה לפועל או הליך של הסדר חובות וזאת משום שהליך פשיטת רגל עלול לטמון בחובו חסרונות גדולים עבורו. בין חסרונות אלו ניתן למנות עיכוב יציאה מהארץ, סטיגמה חברתית שלילית, פיקוח על מעשיו של החייב בידי נאמן, ועוד.


כיצד בוחרים את ההליך המתאים?


שאלה חשובה המוצגת בפניי פעמים רבות ע"י חייבים, הינה :" האם כדאי לי להיכנס להליכי פשיטת רגל או שעדיף לי להישאר במסגרת איחוד תיקים בהליכי הוצאה לפועל?" התשובה לשאלה זו הנה מורכבת ביותר.


השאלה הראשונה שיש לשאול, הינה כמה נושים יש לחייב, ומה סכום החוב הכולל? שנית, יש לבחון האם מטרת החייב, הנה הרגעת המצב ו"כיבוי שריפות", קרי ניסיון לעצור את העיקולים והליכי הגבייה המתנהלים כנגדו או שהמטרה היא רחבה יותר והיא יציאה לדרך חדשה.


חשוב להבין שהעניין אינו נוסחתי ואינו אוטומטי, מה ששמעתם שמתאים לחברכם, לא בהכרח מתאים לכם.


הבחירה בין האפשרויות השונות, תהא תמיד אינדיבידואלית בהתאם לסכום החובות, מספר הנושים, סיפור ההסתבכות והנסיבות האישיות .

מלי זריצקי, עו"ד

משרד עו"ד מלי זריצקי מתמחה, בין היתר, בתחום האזרחי לרבות הוצאה לפועל, פשיטת רגל והפטר מחובות. 


***האמור לעיל הינו מידע כללי וראשוני בלבד ואינו מהווה ואינו יכול להוות כייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הנאמר ואין באמור משום הצעה או קיבול של משרדינו לקבל או ליתן ייצוג משפטי. האמור במאמר זה הינו לנוחיות ציבור הקוראים ובמטרה להקנות ידע ראשוני לגבי הסוגיות המפורטות בו, וכאמור, איננו מהווה מקור להסתמכות או תחליף לייעוץ משפטי.האמור נכון למועד כתיבתו בלבד, ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.