מטרתו העיקרית של חוק ההוצאה לפועל הנה לסייע לנושים לגבות את חובותיהם ועל כן, החוק מאפשר להפעיל סנקציות שונות נגד החייב, כגון: הטלת עיקולים, הגבלה על החזקה של רישיון נהיגה וגם הוצאת צו לעיכוב יציאה מן הארץ.


צו עיכוב יציאה מהארץ ניתן בדרך כלל לחייב שנפתחו נגדו הליכי הוצאה לפועל והוא אינו עומד בצו התשלומים או משתמט מחובותיו, ובעיקר כאשר קיים חשש כי החייב ייצא מהארץ מבלי לפרוע את חובותיו.


המחוקק מעניק לרשם ההוצאה לפועל סמכות לעכב את יציאתו של החייב בסעיף 14 ובסעיף 66 לחוק ההוצאה לפועל.


בסעיף 14 לחוק, עיכוב היציאה מהארץ מותנה בכך שיש יסוד סביר להניח שהיציאה של החייב מהארץ עלולה לסכל את ביצוע פסק הדין. עיכוב יציאה מהארץ, לפי סעיף זה, הנו בתוקף לשנה בלבד, ובחלוף שנה הוא מתבטל אוטומטית ( למעט תיק מזונות).


סעיף 66 א (2) לחוק ההוצאה לפועל, אינו דורש כי עיכוב היציאה מהארץ של החייב תהיה עקב החשש שיסוכל החוב, והטלת ההגבלה על החייב עפ"י סעיף 66 הינה "עונש" כנגד החייב בגין אי תשלום חובו, ולכן הגבלה זו אינה מתבטלת אחרי שנה.


איך מבררים אם ניתן לחייב צו עיכוב יציאה מהארץ?


החייב יכול לברר אם עומד נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ על ידי פנייה לאגף המודיעין במשטרת הגבולות. לאחר מספר שאלות זיהוי, תינתן התשובה האם קיים נגדו צו עיכוב יציאה מן הארץ.


איך מבטלים צו עיכוב יציאה מן הארץ?


ראשית, יש לבדוק מי השית את צו עיכוב יציאה מן הארץ? ככל שמדובר בצו שניתן עקב איחוד תיקים או הכרזה על חייב כמוגבל באמצעים, יש להגיש את הבקשה בתיק האיחוד.


ככל שמדובר בתיק בודד, יש להגיש את הבקשה בלשכת ההוצאה לפועל בה מתנהל התיק. חשוב לשים לב ולוודא כי אין בהוצאה לפועל תיקים נוספים בהם הושתה הגבלת עיכוב יציאה מהארץ/ צו עיכוב יציאה/ הגבלת דרכון. ככל וקיימים תיקים נוספים בהם הושתה ההגבלה, יש להגיש בקשה נפרדת בכל אחד מהתיקים.


יש להגיש בקשה מנומקת ולציין בה, בין היתר, את הפרטים הבאים: מטרת הנסיעה, יעד הנסיעה, תקופת השהות בחו"ל, לפרט מי מממן את הנסיעה ועלות השהות בחו"ל. מומלץ לצרף לבקשה תצהיר.


כמו כן, יש להציע את סוג הערבות המבוקשת. ערבויות שכיחות הן הצעת ערבים (יש לוודא שהערבים המוצעים אינם חייבים בתיקי הוצל"פ) ו/או הפקדת ערבות בנקאית בגובה החוב בתיק או חלקו.


החלטת רשם ההוצאה לפועל


בהחלטה ייקבע רשם ההוצאה לפועל האם הוא מאשר לבטל את צו עיכוב היציאה מהארץ וכן יקבע את הערבויות שיידרשו לצורך ביטול הצו.
כאשר קבע הרשם בהחלטתו כי יש להמציא ערבות בנקאית, יש להגיש עותק מהערבות ולאחר אישורה, יש להפקיד את הערבות המקורית בלשכת ההוצאה לפועל.


כאשר קבע הרשם בהחלטתו כי יש להעמיד ערבים, יש להמציא שלושה תלושי שכר אחרונים של הערבים, צילום ת.ז. וכתב ערבות חתום על ידי הערבים. כנגד הערבים לא יכולים להיות פתוחים תיקי הוצאה לפועל, אם בבדיקת המזכירות יימצא כי הערבים חייבים בתיקי הוצל"פ, לא יועברו כתבי הערבות אל הרשם והחייב יידרש להמציא ערבים חלופיים.


לשכת ההוצאה לפועל תפעל להוסיף את הערבים לתיק ולעכב את יציאתם מהארץ. לאחר קליטת עיכוב היציאה נגד הערבים, יבוטל צו עיכוב היציאה כנגד החייב. עם שובו של החייב מחו"ל, על החייב להתייצב בלשכת ההוצאה לפועל בכדי לחדש את עיכב היציאה כנגדו ולוודא ביטול עיכוב יציאה כנגד הערבים.


מלי זריצקי, עו"ד


רח' העבודה 3 א' בית אמי, אשקלון



***האמור לעיל הינו מידע כללי וראשוני בלבד ואינו מהווה ואינו יכול להוות כייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הנאמר ואין באמור משום הצעה או קיבול של משרדינו לקבל או ליתן ייצוג משפטי. האמור במאמר זה הינו לנוחיות ציבור הקוראים ובמטרה להקנות ידע ראשוני לגבי הסוגיות המפורטות בו, וכאמור, איננו מהווה מקור להסתמכות או תחליף לייעוץ משפטי.האמור נכון למועד כתיבתו בלבד, ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.


 


עודכן ב: 04/01/2017