תאונות דרכים אשר גורמות לחבלות ראש, עלולות לגרום לנזקים אשר בגינם יש לפצות אתכם במסגרת תביעת פיצויים בשל נזקי גוף. יש לייחס את החשיבות הראויה גם לפגיעות הקלות ביותר, שכן הן יכולות להתפתח לפגיעות קשות ואף יכולות לגרום לסיבוכים בהמשך.

 

פגיעת ראש יכולה להיות פגיעה ישירה, הכוונה לחבטה שהראש ספג, או פגיעה משנית לטלטלת צוואר "וויפלאש". "וויפלאש" היא פגיעה שמתרחשת כאשר הראש נהדף לפנים ולאחור והגוף נותר במקום.

 

השלכותיה של חבלת ראש ותסמינים אפשריים

 

לעיתים השלכות הפגיעה תורגשנה לאחר מספר ימים, ואולי לאחר מספר שבועות אפילו. התסמינים יבואו לידי ביטוי בסימנים ובמאפיינים הבאים:

 

1. אובדן זיכרון לאחר תאונת דרכים.

 

2. בעיות ריכוז.

 

3. האטה בדיבור/חיפוש מילים.

 

4. דימום בראש שאובחן לאחר התאונה.

 

5. סחרחורות.

 

6. כאבי ראש.

 

7. טנטון- זמזום טורדני באוזניים, רעש באוזניים, צפצוף.

 

8. מצב רוח שונה לאחר תאונת דרכים.

 

9. קשיי שינה.

 

המאפיינים האלה יכולים להימשך תקופה לא קצרה.


חשיבות התיעוד הרפואי לאחר התאונה

 

על כן, כשפונים לביטוח לאומי ו/או לחברת הביטוח בבקשה לפצות אתכם על רקע תאונת הדרכים, יש חשיבות רבה בהצגת העובדות על הפגיעה בתאונה, כלומר להקפיד על כך שהרופא בקופת חולים רושם את פרטי התאונה וכיצד היא ארעה. בהמשך יש לוודא כי כל גורם רפואי מייחס את הפגיעה שלכם לתאונה.

 

זכרו שאתם מגיעים לתבוע את חברת הביטוח בתביעה על תאונת דרכים לאחר חבלת ראש או את המוסד לביטוח לאומי בתביעה לתאונת עבודה לאחר חבלת ראש, עליכם להציג את הפגיעה שלכם בצורה הברורה והמשכנעת ביותר, כאשר היא מגובה במסמכים רפואיים אשר תומכים בטענותיכם.

 

במסגרת קביעת הנכויות, ניתן לקבל נכויות זמניות ולאחר מכן נכות צמיתה. ולכן החשיבות הרבה של התיעוד הרפואי לאורך כל הדרך.

לאורך כל הטיפול לאחר התאונה תקפידו לשמור כל מסמך, כל תוצאה של בדיקה רפואית אותה עברתם, כל תרופה עליה הומלץ לכם, וכל מסמך, לרבות מסמכים על הוצאות שהיו לכם.

 

חשוב שיירשם בתיעוד הרפואי כי הייתה פגיעת ראש, או אובדן הכרה מסוים, אך אין הכרח שיהיה אובדן הכרה.

 

חבלת ראש כגורם לבעיות נפשיות

 

חבלת הראש עשויה לגרום גם לבעיות נפשיות, ואסביר.

 

לאחר חבלת ראש יכולה להתפתח תגובה שנקראת "פוסט טראומה". וישנה גם תגובה נוספת שמכונה דיכאון תגובתי למצב הפיזי/ הרפואי אליו נקלעתם, לאחר תאונת דרכים.

 

התסמינים יכולים להיות שינויים קיצוניים בהתנהגות היום יומית. לעיתים זה יבוא לידי ביטוי בבכי, לעיתים בבעיות בשינה, מצבי רוח, חוסר שקט, עצבנות, ועוד. חשוב להתייעץ אם שמתם לב לאחד מהסימנים האלה, עם הרופא המטפל, והוא ינחה אתכם כיצד לטפל בזה.

על בעיות מהסוג הזה ניתן יהיה לקבל פיצוי מחברת הביטוח.

 

פניה לטיפול רפואי

 

לאחר התאונה יש לפנות לטיפול רפואי בהקדם, ורצוי באופן מידי, ובמידה שנגרמה פגיעת ראש יש לציין זאת בפני הגורם המטפל, וכן לציין האם היה אובדן הכרה או לא.

 

יש להקפיד על מעקב רפואי מסודר אצל נוירולוגים ולהישמע להוראותיהם של הרופאים ולבצע בדיקות מוח. לעיתים יש לבצע יותר מבדיקה אחת שכן פגיעת ראש יכולה להחמיר עם הזמן.

 

הטיפול בפגיעות ראש דורשת תשומת לב מרבית, הן במעקב אצל רופאים מומחים בתחום הנוירולוגיה, הן בנטילת טיפול תרופתי, טיפול קוגניטיבי, ריפוי בעיסוק ולעיתים הטיפול הוא טיפול רחב היקף שכולל שיקום ארוך טווח.


חשיבות חבלת הראש מול המוסד לביטוח לאומי ומול חברות הביטוח

 

מומחים רפואיים, יכולים לתת לכם במסגרת הבדיקות בוועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי או במסגרת בדיקת אצל מומחה מטעם בית משפט, הן אחוזי נכות נוירולוגיים ואחוזי נכות נפשיים בנוסף ובנפרד בשני התחומים. ולכן חשוב מאוד לאבחן את כל התסמינים, על מנת למקסם את זכויותיו של הנפגע.

 

כל תאונה היא מקרה לגופו, ולכל נפגע פגיעות שונות אשר באות לידי ביטוי בצורה שונה, ומתפתחות לכיוונים שונים.

חשוב למצות את מלוא זכויותיו של הנפגע בכל תחומי הפגיעה, ולכן, נפגעי תאונות דרכים, זקוקים לליווי של עורך דין החל משלבים מוקדמים מאוד של התאונה.


הופעה מול ועדות של המוסד לביטוח לאומי

 

בהופעה מול ועדות של המוסד לביטוח לאומי, מרכיבים חשובים הם המהימנות והאמינות של הנפגע:

 

1. חשוב לשים דגש על הקשר הסיבתי של התלונות על פגיעת הראש לבין התאונה, כלומר יש להתלונן על התסמינים מיד לאחר התאונה או בסמוך אליה.

 

2. התרשמות קלינית- כלומר דפוס כאבי הראש, מאפיינים נלווים, אפיון כאבי הראש, הסוג שלהם, מתי מופיעים, באיזה אזור בראש מופיעים וכדומה.

 

3. מעקב נוירולוגי.

 

4. מרפאות כאבי ראש.

 

5. תיעוד על טיפולים רפואיים וטיפול תרופתי: משככי כאבים, כדורים לטיפול בכאבי ראש קשים. דיקור סיני.

 

6. יש להראות היעדרויות, תיעוד על חופשות מחלה. להראות כיצד התסמינים פוגעים בתפקוד היום יומי.

 

7. בדיקות נוירולוגיות מקיפות: למשל: אבחון נוירו-קוגניטיבי, בדיקות מוח, טיפול בריפוי ועיסוק לצורך שיפור הזיכרון והריכוז.

 

8. עבר רפואי בתחום הנוירולוגי- קוגניטיבי. יש לשים לב לעבר ולנטרל אותו. כאשר מדגישים את הפגיעה בתאונה ואת הירידה בתפקוד שנגרמה לאחריה.

 

 

דבר חשוב נוסף הוא, שבמשרדי עורכי דין רבים, קיימת התמחות בתאונות דרכים, אך לא בביטוח לאומי ולהיפך.

הידע והשליטה בשני התחומים חשובים מאוד, כדי להשיג לנפגע את מלוא זכויותיו. לכן לא כדאי לפצל את הטיפול בתיק תאונת דרכים לטיפולם של שני משרדי עורכי דין נפרדים, כי יכולה להיווצר סיטואציה שבה יהיה ניגוד אינטרסים, וטובת הנפגע תיפגע.

 

סיכום 

 

פגיעת ראש הינה פגיעה שאין להתייחס אליה בנקל. היא פגיעה שיש לקחת אותה ברצינות, ולבדוק את חומרתה לעומק. במאמר זה סקרנו כמה חשוב התיעוד הרפואי במקרים של תאונות דרכים עם פגיעות ראש, כמו כן, כמה חשוב סוג הטיפול הרפואי אותו יקבל הנפגע, בהתאם לפגיעתו.

 

יש למצות את הטיפול הרפואי עד תום, כלומר ללכת ולאבחן את הבעיה. יש להיעזר בעורך דין בכל התהליך ומהשלבים הראשוניים על מנת שלא ללכת לאיבוד בדרך ועל מנת שההתנהלות הבירוקרטית מול המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח תיחסך מהנפגע עצמו.

 


עודכן ב: 23/04/2020