"גבר" המתנשא לגובה 187 סנטימטרים, רחב כתפיים וכבד משקל, בעל פרצוף עטור זיפים, נכנס ל"פיצוצייה" ומבקש לרכוש שני בקבוקי בירה, המוכר אינו חושד שמא מדובר בקטין, לא בודק תעודת זהות, מקבל את התשלום, ולאחר זמן מה נשלח אליו כתב אישום בגין מכירת משקה משכר לקטין. יכול לקרות לכל אחד? זו המציאות כיום.

מכירת משקאות משכרים לקטינים אסורה בישראל, והעונש על מכירתם הינו מאסר עד שישה חודשים או קנס עד 12,900 ₪. בעל עסק המוכר אלכוהול ועובדיו אחראים למניעת מכירה של משקאות משכרים לקטינים.

החוק מאפשר לבעל העסק ועובדיו לדרוש מן הקונים להציג תעודה מזהה טרם הקנייה, אך אינו מחייב אותם לעשות כן, יחד עם זאת במידה ובעל העסק או עובדיו מוכרים משקה לאדם אשר מסתבר בדיעבד כי הינו קטין, ללא בדיקה של תעודה מזהה, הם עלולים למצוא עצמם מואשמים בפלילים.

המשטרה החליטה להיאבק בתופעת מכירת האלכוהול לקטינים ביד קשה, והיא עושה כן על ידי שליחת סוכנים קטינים לבתי העסק השונים על מנת לרכוש אלכוהול, תוך תיעוד אירוע המכירה.

הבעייתיות וחוסר ההגינות בפעולת המשטרה באים לידי ביטוי בכך שפעמים רבות מדובר על סוכנים קטינים כמעט בני 18 (הגיל החוקי לקניית אלכוהול בארץ), אשר נראים הרבה מעבר לגילם (גבוהים, מפותחים ומזוקנים), כך שאותו מוכר כלל לא חושד כי מדובר בקטין, ובוחר שלא לבדוק תעודה מזהה טרם המכירה.

הענישה בפועל


ההנחיות הלא פורמאליות של התביעה המשטרתית הינם לנהוג במידת החסד כאשר מדובר במוכר שאינו הבעלים של העסק, אשר נתפס בפעם הראשונה מוכר משקה משכר לסוכן קטין, ואינו בעל עבר פלילי קודם, ובמקרה כזה בעזרת ייעוץ וליווי מקצועי של עו"ד ניתן להביא לסגירת התיק ללא הרשעה לצד מספר שעות של עבודות לטובת הציבור.

עם זאת גישת התביעה המשטרתית כלפי בעלי העסקים עצמם נוקשה הרבה יותר, והתביעה עומדת על כך כי אותו בעל עסק יורשע בדין ולכל הפחות יקבל עונש של מאסר על תנאי (בתוספת רכיבים נלווים), קרי שמו יוכתם בפלילים כבר במכירה הראשונה, אף אם אינו בעל עבר פלילי קודם.

מגמת הפסיקה


כיום מגמת הפסיקה הינה חיובית בעניין זה, ומובן לכל כי קיימת בעייתיות בהתנהלות המשטרה בשליחת אותם סוכנים קטינים הנחזים לבגירים.

שופט בית משפט השלום ברמלה, מר אבו שחאדה, היה הראשון לזכות נאשם בסוגייה זו, כאשר קבע כי פעולת המשטרה באותו עניין היוותה פגיעה קשה בתחושת הצדק וההגינות, עקב כך שאותו קטין היה בעל מבנה גוף גדול מאוד וזיפי זקן כך שנחזה להיות בגיר.

זיכוי נוסף, מאוחר יותר, הגיח מכותלי בית משפט השלום בת"א, כאשר השופט עוזיאל קבע כי חזקת הגיל בעבירת איסור מכירת משקה משכר לקטין אינה עומדת בתנאי פסקת ההגבלה שבחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, וכי המקרה דנן כלל אכיפה בררנית ושימוש בלתי הוגן בסוכן מדיח.

יחד עם זאת, כיום לא קיים פסק דין מנחה של בית המשפט המחוזי או הלכה נחרצת מבית המשפט העליון אשר אוסרים על המשטרה להמשיך ולשלוח סוכנים קטינים לבתי העסק, מה שמוביל למאבק עיקש בכל תיק ותיק.


עודכן ב: 16/08/2015