בהתאם לפסיקת בתי הדין לעבודה, על מעביד המעוניין לפטר את עובדו, חלה חובה לקיים הליך שימוע טרם החלטתו.
מהו הליך שימוע?
זכות השימוע, כוללת את זכותו של העובד שתינתן לו הזדמנות אמיתית ונאותה להשמיע טענותיו בפני מעסיקו, לפני ההחלטה על פיטוריו. מטרתו העיקרית של הליך השימוע היא לאפשר לעובד להזים את הטענות כלפיו, להביא תימוכין לגרסתו ולנסות לשכנע את העומדים להכריע בגורלו שלטענותיהם אין בסיס. על עורך השימוע להיות נכון לשמוע את הסברי העובד בלב פתוח ובנפש חפצה ולהחליט רק לאחר ישיבת השימוע.
מתי יש להודיע לעובד על מועד השימוע?
יש להודיע לעובד מראש על מועד השימוע, על מנת שיהא בידו הזמן הראוי להתכונן לישיבת השימוע.
מהו אופן עריכת השימוע?
ככלל, בתחילת ישיבה השימוע, המעביד יציג את הטענות המועלות כלפי העובד, ולאחר מכן, תינתן לעובד הזדמנות להשמיע את טענותיו ולהגיב לטענות המועלות נגדו. בתום ישיבת השימוע, על המעביד לשקול את שנאמר על ידי העובד, ולאחר מכן להודיע לעובד החלטתו.
אלו מעבידים חייבים לערוך שימוע לעובדים?
בתחילה, מעסיקים בשרות הציבורי חויבו לערוך שימוע. עם השנים בתי הדין לעבודה החילו את חובת השימוע אף על גופים "דו-מהותיים" או "מעין ציבוריים", ולאחרונה בתי הדין אף נוטים להרחיב את חובה השימוע גם על המעביד הפרטי, מכוח עקרון תום הלב וחובת ההגינות.
מהו הסעד לו זכאי העובד בגין הפרת זכות השימוע?
הסעד שיינתן על ידי בית הדין לעבודה תלוי בחומרת הפגיעה בזכות השימוע. אי מתן זכות שימוע עלול להביא לעיתים לחיוב המעביד בפיצוי כספי או בחיובו לערוך שימוע בדיעבד, ובמקרים מסוימים עלול אף להביא לביטול הפיטורים.
יודגש, כי המידע ניתן באופן כללי ואינו בא להחליף ייעוץ משפטי. לפיכך מומלץ במידת הצורך בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום דיני עבודה.