הסדר נושים הוא הסדר אשר נערך בין מי שחייב כספים לבין נושיו, להם הוא חייב את הכסף, לצורך הסדרת תשלום החובות. פקודת פשיטת הרגיל מאפשרת לחייב לפנות לנושיו, ולהציע להם הסדר, אשר אמור להבטיח להם את קבלת החוב, בתנאים שונים. במידה וההסדר מקבל את האישור של בית המשפט, הוא הופך להיות סופי ומחייב, אלא אם כן ישנה הסכמה גורפת על תיקונו.

 

יש לכם שאלה?
פורום גביית חובות
פורום פשיטת רגל

 

במקרה שלפנינו, בפני בית המשפט הונחה בקשה לאישור נוסח של הסדר נושים מתוקן בעניינה של קבוצת מילומור בע"מ, אשר פשטה את הרגל. לצורך הכרעה, השופטת ציינה כי ההצעה אשר הונחה בפניה זכתה לתמיכה גורפת, אשר התקרבה ל-100% ממצבת הנשיה, באספות הנושים השונות.

 

בנוסף, ההסדר המוצע זכה לתמיכת כונס הנכסים הרשמי, וזאת לאחר שהבהיר מספר נקודות בעייתיות משמעותיות במסגרת הנוסח הקודם של ההסדר.

 

לאחר שנערך דיון בפני בית המשפט, בו כל הצדדים השלימו את טיעוניהם, השופטת קבעה כי המסקנה המתבקשת הייתה שלא הייתה כל מניעה מאישור ההסדר שהוצע, בנוסח המדויק אשר הגיש הנאמן במסגרת הבקשה.

 

עם זאת, השופטת מתחה ביקורת על נושים אשר לא הגישו את עמדתם לגבי נוסח ההסדר המוצע בכתב, וניסו לנצל את הדיון, ברגע האחרון טרם אישור הסדר הנושים על ידי בית המשפט, בכדי לערוך בו "מקצה שיפורים".

 

השופטת התייחסה, בין היתר, לבקשה לעכב מימוש ערבויות בנקאיות, והביעה את עמדתה כי היה קיים ספק ממשי אם ראוי היה לבצע תיקון זה בהצעת ההסדר בדיעבד, ככל שהיה מדובר בסעיף אשר עיכב את מימוש ערבויות הביצוע, שהיו ערבויות בנקאיות אוטומטיות. כל זאת, כאשר בנסיבות הקרה הנאמן לא עתר לכך, והנושא לא אושר באסיפת הנושים.

 

לפי השופטת, היה בסעד זה כדי לפגוע באורח ממשי בעיקרון העצמאות של הערבויות המדוברות, ולכן היה ניתן לתת אותו באורח זמני ומוגבל עם התחלת ההליכים המשפטיים,ובלבד שהיה מדובר במקרה קיצוני של הקפאת הליכים סבוכה. יתרה מכך, גם במקרים מסוג זה, ראוי היה לתת את הסעד בשלבים שקדמו בהרבה לשלב אישור הסדר הנושים.

 

השופטת העלתה בספק בנוגע לכוח אשר יוותר בערבות מהסוג אשר התבקש, במידה ומימושה יידחה עד להכרעה בתביעת החוב. השופטת ציינה כי אומנם במקרים מסוימים בהם מתקיים חריג ה"נסיבות המיוחדות", כלומר התנהגות חמורה ביותר של המוטב, ניתן היה להגיש בקשה פרטנית כנגד אותה ערבות.

 

עם זאת, במקרה זה לא התקיים החריג, ומתן צו גורף וכללי כנגד מימוש כל הערבויות, אלא אם יאושרו על ידי בית המשפט, היה מרחיק לכת יתר על המידה.

 

לאור כל האמור לעיל, בית המשפט אישר את הסדר הנושים המתוקן, בנוסח אשר הוגש לאישורו, למעט השינוי בעניין המשכון. בית המשפט קבע כי השינויים האחרים אשר התבקשו על ידי הנושים אשר השתתפו בדיון, מוטב היה אילו לא היו מוצעים כלל.