על פי נתונים אשר מפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנת 2009 דווחו בישראל למעלה מ-100,000 תאונות דרכים, בדרגות קושי שונות. כמו כן, בשנה זו מצאו את מותם על הכביש 314 בני אדם, ועוד רבים נפצעו ונזקקו לפיצויים וטיפולים רפואיים.

 

מדינת ישראל נאבקת מזה שנים בתאונות הדרכים, הן במסגרת קמפיינים ציבוריים אגרסיביים, והן על ידי ענישת העבריינים. עם זאת, רחוקה הדרך מהיום בו תאונות הדרכים לא יותירו אחריהן שובל של הרס, הרוגים, ופצועים.

 

החוק הקובע את אופן הפיצוי עבור נפגעי תאונות דרכים בישראל הינו חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן: "הפלת"ד"). חוק זה מגדיר מה היא תאונת דרכים, וקובע כי כל אדם אשר נפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים, ללא תלות בתשובה לשאלת האשם. כלומר, גם אדם אשר היה אשם בתאונה בה נפגע, זכאי לפיצויים מכוח חוק זה.

 

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אחד מכל ארבעה קשישים אשר נפגע בתאונת דרכים הינו נפגע המוגדר קשה עד אנוש. במסגרת חישוב הפיצויים לנפגע תאונת דרכים, ישנם מספר גורמים המשפיעים על גובה הסכום שייפסק לזכותו.

 

מיותר לציין כי אחד משיקולים אלו הינו מצבו הבריאותי של הנפגע, לפני ואחרי תאונת הדרכים. היות ומצבו הבריאותי של אדם מושפע לא אחת מגילו, סכום הפיצויים הנפסקים עבור נפגעי תאונות דרכים שונה בין נפגעים צעירים לנפגעים מבוגרים.

 

לדוגמא, במקרה בו נפגע אדם מבוגר בתאונת דרכים, יכולה חברת הביטוח לטעון כי מצבו הבריאותי של האחרון היה רעוע גם לולא התרחשה התאונה. טענה זו יכולה להביא להפחתת סכום הפיצויים המגיעים לנפגע. דוגמא נוספת הינה קביעת פיצויים על בסיס תוחלת חייו של הנפגע.

פעמים רבות נאלץ אדם אשר נפגע בתאונת דרכים להיעזר בצד ג', על מנת לבצע פעולות שונות. במקרים אלו, זכאי הנפגע לפיצויים עבור עלות סיוע זה, על בסיס תוחלת החיים הממוצעת, או בהתאם לתוחלת חיים הרלבנטית למקרה הנדון. כך או כך, ידוע כי ככל שהאדם אשר נפגע בתאונת הדרכים מבוגר יותר, כך פוחתים סיכוייו לזכות בפיצויים בשיעור גבוה. מנגד, ישנם מקרים בהם ייצוג משפטי נכון יכול לזכות את הנפגע בפיצויים לא מבוטלים, כמו במקרה אשר יוצג להלן.

 

יש לכם שאלה?
פורום תאונות דרכים
פורום תאונות ברחוב
פורום נזיקין

 

התובעת, שהייתה בת כ-80 שנים, אשר נפגעה מרכב חולף, בשעה שחצתה כביש במעבר חצייה. התובעת נפגעה כתוצאה מהתאונה בכתף השמאלית ובאגן. צילום אשר נערך לתובעת הדגים שברים בראמוס פוביס העליון והתחתון באגן מימין. בדיקת CT שנאלצה התובעת לבצע העידה על שבר בעצם הזרוע השמאלית עם תזוזה. לצורך הערכת השבר עברה התובעת בדיקת CT כתף שמאל, ובעקבותיה עברה ניתוח שיחזור וקיבוע של השבר.

 

בעקבות הפגיעה, ובשל גילה, התובעת נזקקה לעזרת צד ג', שכן לא הייתה יכולה לתפקד בחיי היום היום ללא עזרה. לפיכך, התובעת זכתה בפיצויים בסך 90,000 שקלים עבור עזרה זו.

 


עודכן ב: 18/10/2012