בפסק דין תקדימי, קבע בית המשפט העליון, כי חובת תשלום מזונות לאשה חלה על בעל גם כאשר בני זוג נישאו במסגרת נישואים אזרחיים.

עד היום קבעו בתי המשפט במדינת ישראל כי חובת תשלום מזונות לאשה חלה על הבעל מתוקף היות הצדדים נשואים על פי דת משה וישראל, על פי דין תורה, שהוא דינם האישי של הצדדים.

בפסק הדין התקדימי דובר על בני זוג, תושבי ישראל ואזרחיה, אשר נישאו בנישואי "פרגוואי" (נישואים אזרחיים) בשנת 1996. לאחר כשנה עלו יחסיהם על שרטון, האשה עזבה את דירת המגורים והגישה תביעת מזונות נגד בעלה.

בית המשפט לענייני משפחה ולאחר מכן בית המשפט המחוזי, דחו את תביעתה של האשה למזונות בטענה שחובת הבעל, לשלם מזונות לאשה, אינה חלה במסגרת נישואים אזרחיים. בתי המשפט נימקו פסיקתם בכך כי כאשר מדובר בבני זוג יהודים החיוב במזונות הוא על פי הדין האישי – הדין העברי – ועל פי הדין העברי בני הזוג אינם נשואים על פי דיני דת משה וישראל ומשכך לא קיימת לבעת חובת מזונות לאשתו.

החלת דיני החוזים בנישואים אזרחיים

בית המשפט העליון, ובראשו כבוד הנשיא אהרון ברק, קבע כי כאשר בני זוג מחליטים להתחתן בנישואין אזרחיים מחוץ לישראל, הם כורתים ביניהם הסכם לחיות יחדיו כנשואים זה לזו בנישואין אזרחיים. משכך, בני הזוג מבצעים אקט פורמלי ומבקשים להטיל על עצמם מערכת של זכויות וחובות על פי דיני החוזים.

בית המשפט העליון קבע כי צדדים הנישאים בנישואין אזרחיים יכולים לקבוע מראש מערכת של זכויות וחובות באופן מפורש ועל פי כל המשתמע מההסדר המפורש. באין הסכם מפורש של זכויות וחובות בין הצדדים, יכיר בית המשפט בזכויות וחובות אשר יקבעו על פי התנהגותם של
הצדדים הנובעת מרצון הצדדים למסד את הקשר ביניהם.

עקרון תום הלב

כמו כן, ייבחן ההסכם שכרתו הצדדים על פי עקרון תום הלב הדורש התנהגות הוגנת בין בני זוג, אזרחי הארץ ותושביה שנישאו בנישואין אזרחיים מחוץ למדינת ישראל.
עקרון תום הלב קובע כי כל אחד מן הצדדים צריך להפעיל את זכותו ביושר ובהגינות ולמנוע מצב בו ייפגע צד חלש במשפחה ו/או תופר זכותם הלגיטימית של ילדים בתא המשפחתי.

במקרה הנדון, אין מדובר במזונות הנובעים מן הדין העברי כי אם מזונות הנובעים מנישואין אזרחיים ושמטרתם להגן על צד שנפגע כלכלית כתוצאה מן הפרידה הפיזית ו/או שנועדו לשמור על רמת חייו וכל זאת בין הצדדים הנשואים בנישואין אזרחיים.

לסכום
פסק דין תקדימי זה מהווה פריצת דרך בנושא מזונות אישה ולפיו ניתן לחייב בעל שנישא בנישואין אזרחיים בתשלום מזונות לאשה, וזאת למרות שעד היום, חובת הבעל במזונות אישה נבעה מכח הדין האישי, הדת היהודית רק על זוגות שנישאו על פי דת משה וישראל.

אירית רייכמן, עו"ד ומגשרת
מומחית לדיני משפחה וירושה
אירית רייכמן, משרד עורכי דין ונוטריון.
לתאום פגישה בירושלים או באזור המרכז:
טל: 02-6541542
[email protected]
www.reichman-law.co.il

האמור בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי. כל הזכויות שמורות למרד עו"ד אירית רייכמן.