רובנו יוצאים מתוך הנחה שגויה כי תאונת עבודה היא תאונה המתרחשת במהלך העבודה, במפעל, במשרד, בחנות וכו', רבים לא מודעים כי תאונת עבודה הוא מושג רחב הכולל בתוכו גם פגיעה בתאונת דרכים אשר יכולה להתרחש במהלך העבודה, בדרך לעבודה ובדרך הביתה מהעבודה.

 

העובדה כי התאונה ארעה מחוץ למקום העבודה לא גורעת מהיותה עדיין תאונת עבודה וכאשר אנו נפגעים בדרכנו למקום העבודה או בדרכנו הביתה ממקום העבודה מדובר עדיין בתאונת עבודה לכל דבר ועניין

 

המשמעויות הנזיקיות בהבחנה בין תאונת דרכים בלבד לבין תאונת דרכים שמהווה תאונת עבודה רחבות ושונות ולעיתים רבות מחוסר ידיעה הנפגע אינו ער לזכויות המגיעות לו מכוח העובדה שהוא כעת הלכה למעשה יכול לתבוע בשני מסלולים במקביל האחד מול פוליסת ביטוח החובה של הרכב והשני מול המוסד לביטוח לאומי.

 

מסלול הביטוח הלאומי הינו מסלול בו הנפגע ראשית פונה עם המסמכים הרלוונטיים להכרה כי הינו נפגע עבודה, לאחר קבלת ההכרה מוגשת תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה. קביעת דרגת הנכות הינה מהלך משמעותי שכן קביעתו תשליך על ההליך הנוסף של הגשת התביעה מול חברת הביטוח.

 

על קביעת דרגת הנכות של הוועדה הראשונה במוסד לביטוח לאומי ניתן להגיש ערר על מנת להעלותו במידה ודרגת הנכות שנקבעה לא תואמת את הפגיעה.

 

לאחר שהמוסד לביטוח לאומי קובע את דרגת הנכות זכאי הנפגע בהתאם לדרגת הנכות לגמלה חד פעמית או לחלופין לקצבה חודשית בגין הפגימה. ככל שבמהלך השנים תחול החמרה בפגימה יכול תמיד הנפגע להגיש "החמרת מצב" ולהיות זכאי לאחוזי נכות גבוהים יותר ובהתאמה גם קצבה.

 

מסלול חברת הביטוח הינו מסלול בו חברת הביטוח מפצה את הנפגע בגין נזקיו הגופניים, בגין הפסדי שכר, עזרת צד ג', כאב וסבל ועוד

 

בתביעה לבית המשפט על פי חוק הפלת"ד ( חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים תשל"ה 1975 ) ועל מנת לאמוד את היקף הנזק הגופני מגיש התובע בקשה לבית המשפט שימנה מומחים רפואיים בהתאם לפגיעה על מנת שיחוו את דעתם באשר להיקף הנזק ויקבעו בהתאם אחוזי נכות במידה וקיימים.

 

הנפגע נאלץ ללכת להיבדק אצל הרופא המומחה שקבע בית המשפט ופסיקתו באשר לנכות היא הקובעת. לעומת זאת, נפגע שטרם הגשת תביעתו פנה למוסד לביטוח לאומי, הוכר כנפגע עבודה ונפסקו לו אחוזי נכות אינו צריך להגיש בקשה לבית המשפט למינוי מומחים וללכת להיבדק אלא הנכות שנקבעה לו בביטוח הלאומי מוכרת כנכות על פי דין (בהתאם לסעיף 6ב' לחוק הפלת"ד) ועל פיה ייפסק הפיצוי הכספי לו זכאי הנפגע.

 

חשוב להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום הנזיקין עוד בשלבים הראשוניים של הפגיעה על מנת למצות את כל הזכויות המגיעות. בהרבה מקרים היעדר התייעצות והכוונה יכולים לגרום לחסרון כיס משמעותי לנפגע, לסרבול ההליכים בהמשך וויתור על זכויות המגיעות כחוק מחוסר ידע.

 

משרדנו בעל ניסיון רב בתחום הנזיקין על רבדיו, הנכם מוזמנים לפנות לפגישת ייעוץ.

 

המאמר נותן מבט כללי על ההליכים ממעוף הציפור ואינו מהווה כאמור תחליף לייעוץ משפטי פרטני. 

 


עודכן ב: 31/01/2019