במקרה זה, פסק בית המשפט בחיפה פיצוי לרוכב אופניים אשר נפגע מיציקת בטון בשולי הכביש כנגד מע"צ – החברה הלאומית לדרכים בישראל, האחראית למפגע.

 

כתוצאה מהתאונה נפגע התובע בכל חלקי גופו ונותרה לו נכות רפואית בשיעור של 20% בעקבות הגבלה בתנועות מפרק הירך.


בפסק הדין קבע בית המשפט כי מע"צ התרשלו בתפקידם כאחראיים על תחזוקת הכביש בו ארעה התאונה, יחד עם זאת, ייחס לתובע אשם תורם בשיעור של 25% ופסק לאחרון פיצוי בסך של 250,000 ₪ בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד.


במקרים בהם תאונת האופניים התרחשה כתוצאה ממפגע בדרך ניתן יהיה לתבוע את הגורם האחראי לכך בעוולת הרשלנות

 

לא מעט מקרים של תאונות אופניים תחשבנה לתאונת דרכים בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כאשר הדוגמא הקלאסית לכך הינה פגיעת רוכב אופניים ברכב נוסע, כי אז יהיה זכאי רוכב האופניים לפרוע את נזקיו הרפואיים מחברת הביטוח המבטחת את הרכב בלא תלות בשאלה מי האשם בתאונה. במידה ומדובר בתאונת "פגע וברח" של רכב מנועי, ניתן יהיה לתבוע את חברת "קרנית" שהינה קרן סטטוטורית שהוקמה להבטיח פיצוי לנפגעי תאונות דרכים אשר אינם יכולים לקבלו מחברת הביטוח, והיא זו שתעניק את השיפוי בגין נזקי התאונה.


כמו כן, קיימים מקרים נוספים בהם תאונת אופניים תחשב לתאונת דרכים כדוגמת התנגשות רוכב אופניים בדלת רכב פתוחה או פגיעה לא ישירה מרכב נוסע (בהלה מרכב הנוסע במהירות או המתפרץ לכביש תחשב לפגיעה לא ישירה).


כאשר התאונה מתרחשת בדרך לעבודה או מהעבודה הביתה תוגדר התאונה כתאונת עבודה וניתן יהיה להגיש בגינה בנוסף תביעה לתאונת עבודה ואף להכרה בנכות שנגרמה כתוצאה ממנה במידה וישנה


כאשר אין כל גורם חיצוני האשם בתאונת האופניים שווה לבדוק האם קיימת פוליסת ביטוח אחרת ממנה ניתן לפרוע את נזקי הנפגע כדוגמת פוליסת תאונות אישיות, פוליסת תלמידים, ביטוח נפגעי תאונות מטעם הביטוח הלאומי, או אף ביטוח מייצר האופניים במידה וקיים פגם בייצורם.


כאשר רוכב האופניים הוא הפוגע בתאונה, מול הולך רגל או רוכב אופניים נוסף, יכול הנפגע להגיש תביעה נזיקית כנגדו, בה נטל ההוכחה כי רוכב האופניים הפוגע הוא האשם בתאונה, שהרי בניגוד לתאונת דרכים, בה חברת הביטוח היא הנתבעת, במקרה זה רוכב האופניים יהיה הנתבע וכן עולה שאלת האשמה, דבר המקשה לעיתים בגביית סכום הפיצוי הנקבע.


בכל מקרה של תאונת אופניים מומלץ לתעד את מקום התאונה בזמן אמת, להחליף פרטים עם המעורבים ולשמור כל חומר רפואי השייך לתאונה.


לא מעט מקרים בהם מעורבים נהגי אופניים הסבורים כי לא מגיע להם דבר, כאשר למעשה אמורים לקבל סכומים לא מזעריים, לא מגישים תביעה ולא פונים לעורך דין ובשל כך מאבדים את זכויותיהם, בכל מקרה של תאונת אופניים או דרכים בכלל רצוי ומומלץ לפנות לקבלת ייעוץ ראשוני אצל עו"ד המתעסק בתחום.
 


עודכן ב: 20/01/2019