עסק מכר או קניית דירה היא עסקה גדולה שלרוב לא נעשית פעמים רבות אצל אדם במהלך חייו.


החלק המרכזי בתהליך זה הוא החוזה - חוזה מכירת דירה. זה חוזה שנעשה בין מוכר הדירה לבין הקונה. חוזה קניית דירה נעשה גם כשרוכשים דירה מקבלן וגם כשרוכשים דירה יד שנייה. חשוב מאוד להיעזר בעורך דין שתחום התמחותו הוא במקרקעין כדי למנוע הפתעות ופרצות בחוזה וכדי שהעסקה תתבצע בצורה נוחה ותקינה לשני הצדדים.


השאלה שגם תמיד נשאלת, כמו מה חשוב שיכלול חוזה למכירת דירה?


הסכם מכר דירה הוא לרוב הסכם ארוך ומסועף שכולל התייחסות למספר נושאים שרלוונטיים הן למוכר והן לקונה, ביניהם: תיאור הנכס, הצהרות של המוכר ושל הקונה, התמורה, ההוצאות והמיסים שנלווים לעסקת המכר, מועדי התשלום עבור הנכס, העברת זכויות בטאבו, ייפוי כח, מועד מסירת החזקה בדירה, סעדים בשל הפרת החוזה, קביעת פיצוי מוסכם במקרה של הפרת החוזה ועוד.


ומה חשיבותו של ייפוי כח בלתי חוזר בעסקת מקרקעין?


לא רבים יודעים, אבל בעסקאות מקרקעין, הצדדים לעסקה חותמים על ייפוי כוח בלתי חוזר לצד השני, בצמוד להסכם. כך, הצד השני לעסקת המכר יכול להיות בטוח, שעסקת המקרקעין תתקיים, גם במקרים חריגים, בלי אפשרות לבטל אותה.


חשוב מאוד לוודא שאכן נחתם ייפוי כח בלתי חוזר במעמד החתימה על החוזה, ושהכסף לא עובר לצד השני עד לחתימה. כך, אם חלילה תתרחש תאונה או אירוע שמונע תפקוד לצורך השלמת התהליך, ייפוי כוח בלתי חוזר ישמש ככלי להשלמת ביצועה של העסקה - עורך דינו של הקונה יוכל להשלים את העסקה בהתאם להסכם המכר.


בניגוד למסמך ייפוי כח "רגיל", שניתן לביטול על ידי מייפה הכח במועד פקיעתו או לפני כן, ייפוי כח בלתי חוזר, לא מוגבל בזמן ולא ניתן לביטול, אלא אם מי שמקבל אותו מסכים לכך, או ע"פ הוראות בית המשפט.


והתשובה היא לשאלה - מה קורה במקרה של מוות - פטירת המוכר בתהליך עסקת המקרקעין?


ע"פ חוק השליחות, אם מייפה הכוח נפטר, או דעתו לא צלולה עוד (מלבד כשמדובר בסוגים מיוחדים של ייפויי כח, כמו ייפוי כח מתמשך), תוקפו של ייפוי כח רגיל מתבטל. לעומת זאת, תוקפו של ייפוי כח בלתי חוזר, כשהוא נעשה לצורך העברת בעלות על נכס בעסקאות מקרקעין, לא מושפע ממוות או הדרדרות במצבו הפיזי או הנפשי של מייפה הכוח. מכאן, שעסקת המכר לא תבוטל.


שימו לב, ייפוי כח בלתי חוזר הוא תנאי הכרחי לשמירת זכויות הרוכש עד לרישום הנכס על שמו בטאבו. ייפוי כח בלתי חוזר מעביר את הבעלות על הנכס מהמוכר לקונה, גם אם חלילה מוכר נפטר לאחר החתימה על חוזה המכר וטרם השלמת רישום הבעלות על שם הקונה.
לאור האמור, חשוב לבצע את הליך עסקת מקרקעין בליווי צמוד של עורך דין בעל ניסיון בתחום, כדי שיבטיח את זכויותיכם ויתייחס לכל התרחישים האפשריים העשויים לנבוע מעסקת המכר וביצועה.

 


*האמור בפוסט זה אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב, ולכן יש להתייעץ עם עו"ד ובפרט בטרם חתימה על כל מסמך מחייב.