בית משפט השלום בצפת קיבל לאחרונה תביעת פיצויים בגין נזקי גוף שהגיש צעיר שנפגע בקרסול במהלך משחק כדורגל, נגד המועצה המקומית שבשטחה נמצא המגרש. לאחר שהשופט בחן את כלל הראיות והעדויות בתיק, הוא קבע כי המועצה המקומית לא הוכיחה שניהלה רישום ומעקב של פעולות שנעשו בשטח כדי למנוע מפגעים ולהבטיח את שלום המשתמשים במגרש.


עוד נקבע כי המועצה הייתה מחויבת להסיר את המפגעים מהמגרש או לכל הפחות לסמן את המקום כמסוכן. מכיוון שלא עשתה זאת, הוחלט שהיא התרשלה כלפי הצעיר שנפגע, ולכן היא מחויבת לפצותו על הנזקים שנגרמו לו בעקבות התאונה.


במהלך משחק כדורגל הצעיר נפל לתעלה במגרש ושבר את הקרסול


לפי גרסת הצעיר שהיה בן 24 בעת האירוע, במהלך משחק כדורגל עם חבריו בחודש מאי בשנת 2015 הוא מעד לתעלה שנמצאה בקצה שטח המגרש ונפל על מוט ברזל שהוחזק ברשת הגידור של המגרש. בעקבות הנפילה נגרמה לו חבלה סיבובית בקרסול רגל ימין, ולאחר שפונה לבית החולים אובחן כי הוא סובל משבר בקרסול ורגלו גובסה.


הבחור טען כי המקום שבו נפל מהווה מפגע מסוכן עבור כל המשתמשים במגרש. לדבריו, המועצה המקומית כבעלת המקרקעין וכמפעילת המגרש הייתה מחויבת לדאוג כי המקום תקין ונקי ממפגעים. הצעיר הוסיף כי המועצה לא מילאה את חובתה כאמור, ולכן היא מחויבת לפצותו על הנזקים שנגרמו לו בעקבות התאונה.


מנגד, המועצה המקומית טענה שהצעיר לא הוכיח כי הוא נפגע במגרש שנמצא בתחום אחריותה, וכי התעלה ומוט הברזל שתומך את הגדר במגרש מהווים מפגע ומסכנים את המשתמשים במגרש.


לפי גרסת המועצה, גם אם יוכח כי האירוע התרחש במגרש שבאחריותה, יש לייחס לצעיר אשם תורם בשיעור גבוה מאחר שהוא לא נזהר די הצורך ולא שם לב לסכנות במקום. עוד נטען כי הנזק שנגרם לצעיר באירוע הוא מזערי ולא פגע כלל בכושר השתכרותו ולא ישפיע כלל על תפקודו בעתיד.


התעלה היוותה מפגע בטיחותי כיוון שלא הופרדה משטח המגרש באמצעות גדר


לאחר שבחן את המסמכים הרפואיים שצירף הצעיר לתביעתו ואת יתר העדויות והראיות, השופט קבע כי הבחור הוכיח שנפגע בקרסול ימין כתוצאה מנפילה לתעלה במגרש שבאחריות המועצה המקומית. עוד נקבע כי הוכח שהתעלה היוותה מפגע בטיחותי מאחר שלא הופרדה מהמגרש באמצעות גדר.


בסוגיית האחריות לתאונה, השופט ציין כי המועצה המקומית לא הביאה בפני בית המשפט כל מסמך שמוכיח כי נערך רישום ומעקב אחר פעולות שנעשות במגרש לשמירה על הבטיחות. נקבע כי המועצה המקומית נושאת בחובת זהירות כלפי מבקרי המגרש מתוקף היותה המחזיקה במקרקעין. עוד הובהר כי המועצה בנתה את המגרש לשימוש ציבורי ולכן היא נדרשת לדאוג לבטיחותו, להסיר ממנו מפגעים ולמנוע סכנות בשטחו.


המועצה המקומית הייתה מחויבת להסיר את המפגע או לפחות לסמן את המקום


השופט פסק כי מדרגה שנוצרת בשל הבדלי גבהים בין שפת המגרש לתעלה שלצידו נחשבת לסיכון בלתי סביר שהמועצה הייתה צריכה לצפות, במיוחד כשמדובר במגרש שמיועד לריצה ולמשחק. עוד צוין כי המועצה הייתה מחויבת להסיר את המפגע או לכל הפחות לסמן את המקום כמסוכן על ידי הצבת שילוט. לפיכך הוחלט כי המועצה המקומית הפרה את חובת הזהירות המוטלת עליה והתרשלה כלפי הצעיר.


בשאלת האשם התורם של הצעיר לקרות התאונה, החליט השופט כי לנוכח היכרותו הקודמת של הצעיר עם המגרש וסביבתו היה מצופה ממנו להיזהר ולפקוח את עיניו במהלך השימוש בו. השופט הוסיף כי כאדם בוגר הייתה מוטלת על הבחור החובה להיזהר כאשר הוא יוצא מתחום המגרש לצורך השבת הכדור, להאט את קצב הריצה ולהגביר את תשומת ליבו למפגעים בשטח. על כן הוחלט לייחס לו אשם תורם בשיעור של 25% לתאונה.


בבחינת נזקי הצעיר צוין כי בעקבות האירוע נגרם לו שבר בקרסול ימין, הוא טופל על ידי שחזור סגור וקיבוע בגבס. לאחר מכן הוא נזקק לניתוח שחזור פתוח וקיבוע של השבר בעקבות תזוזה של עמדת השבר. מומחה רפואי שמונה על ידי בית המשפט קבע כי לצעיר נותרה נכות קבועה בשיעור של 5% בעקבות התאונה. השופט אימץ את קביעת המומחה הרפואי וקבע כי נכותו התפקודית של האיש אף היא בשיעור של 5%.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


בסופו של דבר הוחלט כי סך הנזק שנגרם לצעיר בעקבות התאונה מסתכם בסך של 110,850 שקלים. לאחר הפחתת סך של 27,712 שקלים בגין אשם תורם ו-8,334 שקלים בגין תגמולים שקיבל הצעיר מביטוח לאומי, נפסק כי המועצה המקומית תפצה את הבחור בסך של 74,804 שקלים. נוסף על כך, חויבה המועצה לשלם לו גם שכר טרחת עורך דין בסך של 14,961 שקלים והוצאות משפט.


תא (צפת) 526-01-17