בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה תביעת פיצויים שהגיש שוכר דירה נגד בעלי הדירה לאחר שהחליק בחדר הרחצה, נפל ונחבל בברך. לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט קבע כי בעלי הדירה הפרו את חובת הזהירות שלהם כלפי שוכר הדירה לנוכח הליקויים שנמצאו בחדר הרחצה. לפיכך, השופט החליט לחייב את בעלי הדירה לשלם לשוכר פיצויים בסך כולל של 344,286 שקלים.


שוכר דירה החליק בחדר המקלחת, נפל ונחבל בברך


לפי העובדות שפורטו בפסק הדין, גבר שהיה בגיל 48 בזמנים הרלבנטיים, התגורר עם בני משפחתו בדירה שכורה החל מחודש ספטמבר בשנת 2016. בתאריך 11.10.16 האיש רצה להתקלח במקלחון המותקן בחדר המקלחת שסמוך ליחידת ההורים בדירה. הוא פתח את זרם המים ויצא להסיר את בגדיו בסמוך למקלחון. אחרי שהסיר את בגדיו הוא החליק על הרצפה הרטובה, נפל ונחבל בברך.


האיש פונה מהדירה לבית החולים שם הודגם שבר רוחבי בפיקת ברך ימין. לאחר חמישה ימים, האיש עבר ניתוח תחת הרדמה כללית שבמהלכו בוצעה לו רדוקציה וקיבוע פנימי של השבר. למחרת הניתוח האיש שוחרר לביתו והומלץ לו על מנוחה למשך שלושה חודשים, איסור דריכה על הרגל, איסור על כיפוף הברך וטיפול תרופתי.


מומחה רפואי מטעם השוכר קבע לו נכות אורתופדית בשיעור 15%


האיש צירף לתביעתו חוות דעת רפואית של מומחה בתחום האורתופדיה שקבע כי בעקבות התאונה נגרמה לו נכות בשיעור של 15% עקב שבר בפיקה ונכות בשיעור של 10% בעקבות הצלקת שנותרה לו בברך לאחר הניתוח שעבר.


הגבר טען שהחליק בחדר המקלחת מאחר שהרצפה הייתה מחופה בשיש חלק ומאחר שבמקלחון לא היו שיפוע כלפי נקודת הניקוז, אמבט שקוע לניקוז המים, אמצעי גידור למים או דלתות, המים החלו לזרום מאזור המקלחון לעבר רצפת חדר הרחצה. האיש הוסיף וטען כי בעלי הדירה נושאים באחריות לנזק שנגרם לו בשל היותם בעלי הדירה שבה נמצאו ליקויים ברצפת חדר הרחצה.


מומחה בטיחות מטעם השוכר ערך בדיקות בדירה וקבע כי התקנת ריצוף שיש חלק, היעדר סגירה של אחת מדפנות תא המקלחת והיעדר חציצה בין הרצפה של המקלחון לבין רצפת חדר המקלחון הם הגורמים לתאונה ולפציעה.


בעלי הדירה התנערו מאחריות לליקויי הבטיחות וטענו שקבלן השיפוצים אחראי להם


מנגד, בעלי הדירה טענו כי בשנים 2013-2014 הם ערכו שיפוץ כללי בדירה באמצעות קבלן. השיפוץ כלל בין היתר פירוק חדר אמבטיה והקמתו מחדש. המשכירים הוסיפו וטענו כי הקבלן היה אחראי לאיכות החומרים ולתקינות הריצוף בחדר המקלחת ועל כן אם נמצא בהם פגם, הוא צריך לשאת באחריות לכך.


בעלי הדירה צירפו חוות דעת של מומחה רפואי בתחום האורתופדיה אשר קבע כי שיעור נכותו של האיש בעקבות התאונה הוא 5% בשל השפעה מזערית של תוצאות האירוע על כושר הפעולה הכללי של האיש. הצדדים הסכימו כי נכותו של השוכר תהיה בשיעור של 10% נכות אורתופדית ו-5% בגין צלקת בברך. בעלי הדירה אף הוציאו הודעת צד ג' לקבלן שביצע את השיפוץ וטענו כי הוא נושא באחריות לליקויים בחדר הרחצה ולנזקים שנגרמו לשוכר בעקבותיהם.


הקבלן טען שאין זה מתפקידו לבחון את התאמת הריצוף לחדר המקלחת


הקבלן טען שעבד לפי תוכניות אדריכליות ותוכניות אינסטלציה שנמסרו לו על ידי מהנדס האינסטלציה והאדריכל ששכרו בעלי הדירה. הקבלן הוסיף וטען כי הוא לא בחר את אריחי הריצוף לחדר הרחצה ואין זה מתפקידו לבחון האם אריח מסוג כלשהו מתאים למקלחת או לא. לפי גרסת הקבלן, האריחים שהתקין לא בעייתיים כל עוד אינם עוברים ליטוש, וככל שהאריחים עברו ליטוש, הוא בוצע על ידי קבלן ליטוש שהוזמן לאחר סיום העבודות.


לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט קבע כי השוכר עמד בנטל להוכיח שבדירה היה קיים מפגע שגרם לו להחליק ולהיפצע.
השופט ציין כי בעלי הדירה לא הגישו חוות דעת של מומחה בטיחות מטעמם, קבע שאינם חולקים על קביעות המומחה מטעם שוכר הדירה, ועל כן הם מודים שחדר הרחצה היה בלתי בטיחותי עקב דרגת ההחלקה של הריצוף, בשל מבנה המקלחון והיותו פתוח לכיוון חדר הרחצה ובעקבות היעדר חציצה בין רצפת חדר הרחצה לבין רצפת המקלחון.


המשכירים אחראים לנזקי השוכר בשל היותם בעלי המקרקעין


השופט קבע ששוכר הדירה הצליח להוכיח שבחדר הרחצה בדירה ששכר נפלו פגמים שונים שהפכו אותו לבלתי בטיחותי. לפי קביעת השופט, בעלי הדירה השכירו את הדירה לשוכר ולמשפחתו ולכן הם נושאים באחריות לנזקיו. עוד נקבע כי האחריות לנזקי השוכר נובעת מהעובדה שהמשכירים הם בעלי הנכס אשר נושאים באחריות לעבודות השיפוץ שבוצעו במקרקעין שבבעלותם.


בסוגיית האשם התורם השופט ציין כי השוכר השתמש בדירה ובחדר המקלחת על בסיס יומי ולכן היה מודע לכך שמים מצטברים בחדר המקלחת במהלך הרחצה. על כן, השופט קבע כי בנסיבות אלו היה מצופה מהשוכר לנקוט משנה זהירות בעת השימוש בחדר המקלחת שטומן בחובו סיכון החלקה. עם זאת, השופט הוסיף כי התאונה אירעה בסמוך לאחר שהשוכר ומשפחתו עברו להתגורר בדירה. לפיכך, השופט קבע לשוכר אשם תורם בשיעור של 20%.


סך נזקיו של השוכר בעקבות התאונה מסתכמים ב-348,750 שקלים


השופט החליט שלנכות הרפואית של השוכר יש השלכה תפקודית ולכן קבע לו נכות תפקודית בשיעור של 10%. השופט קבע כי סך נזקיו של השוכר מסתכמים ב-348,750 שקלים עבור הפסד שכר בעבר, אובדן כושר השתכרות כולל הפסדי פנסיה, עזרת צד שלישי בעבר ובעתיד, הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה וכאב וסבל. מסך זה נוכה אשם תורם בסך 69,750 שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


בסופו של דבר השופט קבע כי בעלי הדירה יפצו את השוכר בסך 279,000 שקלים בתוספת שכר טרחת עורך דין בסך 65,286 שקלים והוצאות משפט.


ת"א 37229-06-18