בשבוע שעבר, בית משפט השלום באשקלון עסק בתביעת נזקי גוף שהגישה אישה שנאנסה על ידי עובד זר. האישה, מנקה במקצועה בשנות הארבעים לחייה, עבדה בחברת בניה ובמסגרת יום עבודה נפלה קורבן לאונס על ידי פועל בניין שהיה עובד זר.


לאחר המקרה, האישה התלוננה על הפועל והתקיים הליך פלילי שבו העובד הורשע בעבירות אינוס ומעשה מגונה. בגזר הדין נקבע כי הוא ירצה עונש מאסר בפועל של שמונה וחצי שנים, וכי ישלם לאישה 25 אלף שקלים פיצויים. האישה תבעה את התוקף גם בתביעה אזרחית כדי לקבל פיצויים בעקבות נזקים גופניים ונפשיים שנגרמו לה עקב האונס.


פועל הבניין נצמד אל המנקה בלי שהסכימה לכך ובהמשך אנס אותה תוך הפעלת כוח


ביום האירוע ובמסגרת עבודתה של האישה, היא נדרשה לנקות דירה לדוגמה בבניין חדש. אחד מפועלי הבניין הופקד על מפתח הדירה והוא זה שפתח עבורה את הדלת כדי שתוכל להיכנס ולנקות בפנים. תוך כדי עבודתה, האישה התקשתה בפתיחת אחד החלונות, והפועל סייע לה תוך שהוא נצמד אליה ללא רשותה.


האישה התרחקה ממנו ונזפה בו על מעשיו בקול רם, והעובד הזר יצא מהדירה. סמוך לאחר מכן היא התקשרה לבעלה, סיפרה לו על המקרה ומסרה שהיא מפחדת. בהמשך היום, פועל הבניין זירז את חבריו לעבודה כדי שייצאו להפסקת צהרים והוא יוכל להישאר לבד עם עובדת הניקיון.


לאחר שנשארו לבדם, פועל הבניין נכנס לדירה, נצמד אל האישה וגרר אותה אל חדר השינה. המנקה התנגדה, בכתה וצעקה אך ללא הועיל, הפועל דחף אותה על בטנה ונשכב עליה מאחור. לדבריה היא ניסתה להכות בו עם המרפקים אך לא הצליחה משום שתפס את ידיה בחוזקה. לאחר מכן אנס אותה, תוך שהיא מבקשת ממנו להפסיק מכיוון שהיא נשואה ויש לה ארבעה ילדים.


לטענת הפועל, לא מדובר בעבירת אונס מכיוון שלא נמצאו עקבות דנ"א בגופה של האישה


העובד הזר הסתמך על בדיקות דנ"א שנעשו לעובדת הניקיון ובהן לא נמצאו שאריות של זרע בתוך גופה. לדבריו, בשל ממצאים אלה לא מדובר באונס משום שאיבר מינו לא חדר לגופה. עם זאת, האישה חזרה בעדותה על כך שחשה את החדירה לגופה. בהליך הפלילי הודגש כי מספיקה גם תחילת חדירה כדי לקיים יסוד של אינוס, ועל סמך זאת קבעה כי התקיים אונס גם בלי ממצאי דנ"א.


השופטת בתביעה האזרחית הדגישה כי אין בטענות אלה ממש כדי להשפיע על סוגיית הנזק. היא קבעה שהחוויה בכללותה של התקיפה המינית גרמה למנקה נזקים גופניים ונפשיים, גם אם לא בוצעה חדירה של ממש, ולכן אין מקום להפחית בשיעור הפיצוי רק משום שקיים ספק לגבי מידת החדירה.

 

האישה טענה כי בעקבות האונס היא הפסיקה לעבוד ונזקקה לתרופות פסיכיאטריות


מייד לאחר האונס האישה התקשרה לעובדת אחרת של החברה והיא זימנה את מנהלי הבניה שהגיעו למקום ומצאו אותה במצב נפשי קשה, כשהיא בוכה ומקיאה. האישה סיפרה שאחרי המקרה הפסיקה לעבוד ותפקודה היומיומי נפגע בצורה חמורה עד למצב שלא הייתה יכולה לטפל בילדיה, והם נדרשו לפיקוח של שירותי הרווחה.


היא הוסיפה שמאז המקרה היא סובלת ממצבי רוח והסתגרות, נעזרת בשיחות טיפוליות ונוטלת תרופות פסיכיאטריות. כדי לבסס את שיעור הנזק, הוגשה לבית המשפט חוות דעת של מומחה פסיכיאטרי שקבע לה נכות רפואית בשיעור של 20% בעקבות האונס. השופטת קיבלה את חוות הדעת ואת קביעת אחוזי הנכות.

 

העובד הזר טען כי מצבה הנפשי של האישה קשור לתקיפות מיניות שעברה לפני כן


בכתב ההגנה נטען כי האישה עברה תקיפות מיניות אחרות בעברה והן אלה שהשפיעו על מצבה הנפשי המעורער. פועל הבניין הוסיף כי עדותה של האישה הייתה רציפה ואדישה באופן יחסי, מה שמלמד שסבלה אינו משמעותי. השופטת לא קיבלה את הטענה, וקבעה כי האישה התקשתה להעיד, ניסתה להתחמק מלהסתכל עליו ואף ביקשה שלא לדבר על האונס עצמו כשהיה לה קשה לתאר אותו בפירוט.


השופטת הדגישה כי דווקא לאור אירועי התקיפה המינית הקודמים שעברה האישה, יש לצפות כי השלכות האירוע הנוכחי הן משמעותיות יותר. היא הסבירה שעם כל אירוע תקיפה היה קשה יותר עבור המנקה להשתקם, ולכן התרחשות של מקרה תקיפה נוסף רק מוביל לקריסה חזקה יותר של המצב השביר שבו היא מצויה.


נקבע כי פועל הבניין ישלם לאישה סכום פיצויים של כ-894 אלף שקלים


השופטת ציינה כי במקרים של תקיפה מינית נהוג לפסוק עבור הקורבן סכומי פיצויים גבוהים, זאת כדי לנסות ולשקף, אפילו במעט, את החוויה הקשה שנגרמה לו בעקבות האירוע. בעקבות כך, ברכיב הפיצויים הקשור לנזקי כאב וסבל, השופטת פסקה לאישה סכום של 250 אלף שקלים פיצויים.


בעבור שנתיים של חוסר עבודה בעקבות האונס, השופטת פסקה לאישה סכום פיצויים של כמעט 118 אלף שקלים. כמו כן, היא קבעה כי ברכיב אובדן כושר השתכרות יש לפסוק לאישה פיצוי חודשי של 1,400 שקלים עד לגיל הפנסיה, כלומר, פיצוי של 270 אלף שקלים. גם עבור עזרה במשק הבית והוצאות רפואיות, השופטת החליטה על פיצוי כולל בסכום של 110 אלף שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה


בסופו של דבר צוין כי נזקיה של האישה בעקבות האונס נאמדים ב-846 אלף שקלים, לא כולל 173 אלף שקלים עבור שכר טרחת עורך הדין שלה. עם זאת, היא ציינה כי יש לנכות מהסכום 100 אלף שקלים ששולמו לאישה במסגרת הסכם פשרה עם החברה שהעסיקה אותה, וכן 25 אלף שקלים פיצויים שהפועל חויב לשלם לה כתוצאה מההליך הפלילי. לסיכום, העובד הזר חויב לשלם לאישה שאנס פיצויים בסך 894 אלף שקלים.

 


ת"א 12102-12-15